Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
VOLVO OCEAN RACE
Scholenprogramma
WELKE ZEILBOOT KAN HET SNELST?
Liewe (12 jr.) stapt in Willem Wever aan boord van een foiling Nacra.
Finish 2018
VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR DE VOLVO OCEAN RACE FINISH IN DEN HAAG
De Volvo Ocean Race finisht in juni 2018 voor het eerst in Nederland.
Vierde etappe
DROOM BES BEKROONT MET ETAPPEWINST
Team Sun Hung Kai/Scallyway kwam in Hong Kong winnend over de
eindstreep.
WELKE ZEILBOOT KAN HET SNELST?
Scholenprogramma
Lieuwe (12 jr.) is twee keer op zeilkamp geweest en was wel klaar voor wat meer actie op het water. Hij vroeg zich af met welke zeilboot je het hardst kan varen. Samen met Team Delta Lloyd talentploegzeiler Scipio Houtman stapte hij op de op de foiling Nacra en ging hij op onderzoek uit in Willem Wever. Bekijk de uitzending hier terug. Het item met Scipio begint vanaf 18:10.
Wil jij ook meer leren over de watersport en alles wat daarbij komt kijken?
Meld je dan aan voor het interactieve lesprogramma Proef de Zee: de leukste aardrijkskundeles ooit! Het interactieve scholenprogramma van het Watersportverbond ‘Proef de Zee’ dat is ontwikkeld rondom de Volvo Ocean Race, leert kinderen over watersport maar ook nadenken over water en de wateruitdagingen waar de wereld voor staat. Hoe maken zij zelf het verschil?
Elke etappe een nieuwe lesmodule, op ieder gewenst moment instappen
Per etappe verschijnt er een nieuwe lesmodule. Scholen kunnen op ieder gewenst moment instappen en meedraaien met het lesprogramma of per module afnemen. Samen met de Nederlandse zeilers in de Volvo Ocean Race gaan de scholieren aan de slag.
De eerstvolgende modules die aansluiten op etappe Hong Kong en Guangzhou richten zich op plastic soup. Leerlingen nemen kennis van plastic soup en worden zich bewust van de hoeveelheid plasticafval. Ze gaan aan de slag met plastic afval en maken een eigen Optimist of Volvo Ocean Race boot van het afval.
Nederlandse VOR-zeilers helpen mee
Uniek aan het lesprogramma is dat de Nederlandse zeilers in de wedstrijd (Team Brunel, AkzoNobel, Annemieke Bes en Carolijn Brouwer) zelf ook meedoen aan het programma. Zij hebben contact met de leerlingen via Facebook, Instagram en Snapchat en maken voor elke lesmodule een filmpje. Samen met de VOR-zeilers lossen de kinderen de vraagstukken op.
Wil jij met jouw klas of school meedoen?
Vul dan je gegevens in via www.proefdezee.nl of maak de docent attent op dit programma. Na registratie ontvang je een e-mail met je gebruikersgegevens. Deze heb je nodig om in te loggen in de digitale lesomgeving.
Kijk voor meer informatie over Proef de Zee op: www.proefdezee.nl
Het scholenprogramma wordt u aangeboden door:
VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR FINISH IN DEN HAAG
Finish 2018
De Volvo Ocean Race eindigt in juni 2018 voor het eerst in de historie in Nederland. Na 46.000 zeemijlen is Den Haag de ultieme bestemming. De ogen van zeilliefhebbers wereldwijd zullen op Nederland zijn gericht als de Volvo Ocean Race boten na negen maanden van intense strijd finishen en aanmeren in de haven van Scheveningen. Den Haag zal van 24 juni t/m 1 juli 2018 volledig in het teken staan van zeilen en watersport. Er zijn tal van watersportactiviteiten en wedstrijden en er is volop entertainment.
De aankomst belooft voor de zeilers en de tienduizenden mensen een onvergetelijk sportmoment te worden. Om dit een succes te maken, zijn maar liefst 800 vrijwilligers nodig. En jij kan deel uitmaken van dit team! Wil jij koers zetten naar de finish van het grootste en zwaarste zeilevenement ter wereld? Meld je dan nu aan als vrijwilliger!
Er zijn verschillende taken en rollen waarvoor je je kan aanmelden, waaronder:
- Logistical Support
- Hospitality
- Media & Communication
- Side Events
- EventMakers Services
- Team Race & Harbour Management
Meer informatie en aanmelden kan op deze site.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent de Volvo Ocean Race en de finish in Den Haag? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief op www.volvooceanracedenhaag.nl.
DROOM ANNEMIEKE BES BEKROONT MET ETAPPEWINST
Vierde etappe
Op vrijdagavond 19 januari kwam Team Sun Hung Kai/Scallyway in thuishaven Hong Kong winnend over de eindstreep van de vierde Volvo Ocean Race-etappe. Om 18:45:42 uur Nederlandse tijd was de historische zege een feit. Het team met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord, greep afgelopen weekend na de Doldrums de leiding dankzij een gewaagde tactische beslissing.
Na de finish kon oud-olympisch zeilster en Scallywag-bemanningslid Annemieke Bes (Haarlem) haar geluk niet op. “Dit is te gek om mee te maken”, straalde ze direct na de finish. “Ik kan het bijna niet bevatten dat we hier in Hong Kong, de thuishaven van Scallywag, als eerste aankomen. Het is bizar wat we allemaal hebben meegemaakt, zoals Alex over de rand. Hoe we daarop hebben gereageerd, maakt me zo trots.”
Aangezien het team in de thuishaven is aangekomen, en hier de eerste plek heeft behaald, zijn ze druk met allerlei sponsorverplichtingen en persverzoeken. De Nederlandse Annemieke Bes, oud-olympisch zeilster, wist even tijd te maken voor een aantal vragen van het Watersportverbond.
“De vierde etappe was heel anders dan de voorgaande etappe over de Atlantische Oceaan”, vertelt Bes. “Je weet van te voren dat we de evenaar weer overgaan en we in de Doldrums terecht gaan komen. Deze keer duurden de Doldrums heel lang met erg weinig wind. Het was tevens een gebied waar ik nog nooit had gevaren, dat maakt het heel leerzaam.”
Scallywag blijft ontwikkelen
De meeste Volvo Ocean Race zeilers hebben weinig ervaring in dit gebied, het is de eerste keer in de geschiedenis dat Hong Kong als stopover in de race is opgenomen. Met de etappewinst schrijft het team dan ook geschiedenis. “Dat we deze etappe op deze manier zouden winnen, hadden we niet verwacht. We wisten wel dat we steeds beter aan het varen zijn, maar we missen veel Volvo Ocean Race ervaring aan boord die andere teams wel hebben. Dat we nu deze etappe winnen betekent ook niet dat we er al zijn. Wij hebben de kortste voorbereiding gehad van alle teams, deze groep is pas sinds juni/juli bij elkaar en op een enkele zeiler na heeft niemand ervaring met deze race. Ik merk dat we steeds beter varen, maar we moeten blijven ontwikkelen en vooruitgang boeken in de komende etappes.”
Tactisch besluit bepaalt winst
De winst van Scallywag is mede te danken aan het besluit van navigator Libby Greenhalgh en schipper David Witt. Ze besloten de bocht naar Hongkong af te snijden, terwijl de concurrentie naar het noorden bleef koersen op zoek naar sterkere wind, koerste Scallywag al vroeg naar het westen. Greenhalgh is de vierde etappe aan boord gestapt op de boot uit Hong Kong en is hiermee de tweede vrouw aan boord. “Voor het team maakt het veel uit dat Libby aan boord is gekomen, hierdoor kunnen we nu met negen man varen”, reageert Bes. De vorige etappes was Bes de enige vrouw aan boord en kwam het totaal aantal zeilers aan boord op acht, met nog een vrouw aan boord mogen ze volgens de nieuwe regels van de Volvo Ocean Race met negen man (7 mannen, 2 vrouwen) varen. “De vorige etappe waren we nog met acht man waarvan een van de zeilers een gebroken arm opliep. Hierdoor waren we dus eigenlijk maar met zijn zevenen, dat is wel heel weinig als je bedenkt dat iedereen nodig is bij zeilwissels. Nu met negen man viel alles eigenlijk op zijn plek.
Scallywag vaart eigen race
Door alle nieuwe tools aan boord kunnen de teams elkaar heel goed volgen en in de gaten blijven houden. Het is de kritiek die de vorige editie van de race ook al werd genoemd, er worden weinig afwijkende beslissingen gemaakt, iedereen volgt elkaar. Scallywag liet deze vierde etappe juist iets anders zien door die hoek af te snijden. “Dat is inderdaad wat er nu gebeurt, de vloot let veel op elkaar en blijft bij elkaar. Ik denk dat wij hierin aan het groeien zijn, als we nu een kans zien om weg te varen, dan pakken we die. Volgende etappe wordt natuurlijk wel weer een andere etappe. We moeten onze snelheid verbeteren en qua navigatie komen er weer andere beslissingen. De volgende etappe houden we ook zo goed als hetzelfde team.”
We gaan Bes dus in ieder geval de volgende etappe weer aan boord zien van Sun Hung Kai/Scallywag. “Meedoen aan deze race is absoluut een droom die uitkomt!”
Foto: Konrad Frost/Volvo Ocean Race