Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
NEDERLANDSE MARK SLATS
IN GOLDEN GLOBE RACE
Golden Globe Race
De Nederlandse Mark Slats, die eerder een indrukwekkende 5.000 kilometer op de oceaan roeide om geld in te zamelen voor de strijd tegen kanker, gaat een nieuwe uitdaging aan. Hij neemt deel aan de Golden Globe Race en zal 30.000 zeemijl varen over de ruigste zeeën, solo, non-stop, zonder moderne apparatuur en in een boot uit 1983.
Non-stop de wereld rond
De Golden Globe Race is een eerbetoon aan Sir Robin Knox-Johnston. Knox-Johnston was de eerste persoon ter wereld die solo en non-stop de wereld rond zeilde (30.000 zeemijl). Deelnemers leggen exact dezelfde route af als Knox-Johnston in 1968/1969. Zonder assistentie van buitenaf of moderne technologie of weersvoorspellingen aan boord. De Golden Globe Race 2018 in cijfers:
- 30.000 zeemijl rond de drie grote kapen: Goede Hoop, Leeuwin en Hoorn
- 18 deelnemers uit 13 landen
- Jongste deelnemer: de 28-jarige Susie Goodall uit Groot-Brittannië
- Oudste deelnemer: de 72-jarige Jean-Luc van den Heede uit Frankrijk
De 41-jarige Mark Slats is een echte avonturier die gelooft dat niets onmogelijk is. Met het prijzengeld dat hij won als kickbokskampioen van Australië kocht hij een zeilboot om mee terug te varen naar Nederland. Hij verkocht zijn huis om mee te kunnen doen aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld en roeide de 3.000 mijl over de Atlantische Oceaan in iets minder dan 31 dagen en brak daarmee het wereldrecord met 5 dagen. "The Gentle Giant" bereidt zich nu voor op zijn volgende avontuur: de Golden Globe Race, 30.000 zeemijl, non-stop, solo, zonder moderne technologie of hulp van buiten op zijn boot de Ohpen Maverick.
De race is 1 juli gestart in Les Sables d’Olonne in Frankrijk, hier zal de race ook finishen. Met zijn deelname aan de Golden Globe Race zamelt Slats geld in voor Sail4Cancer.
Een derde van de vloot is niet meer in de race
Terwijl de kopgroep in de Golden Globe Race – Philippe Péché, Jean-Luc Van Den Heede en Mark Slats – zo gunstig mogelijk door de doldrums probeert te zeilen, dunt de vloot van oorspronkelijk 18 zeilers aan de achterzijde behoorlijk uit. Een derde van de vloot is, 18 dagen na de start, niet meer in de race. Vier deelnemers hebben opgegeven en twee zijn, voor reparatie aan hun boot, een haven binnengevaren. Wegens deze stop gaan ze nu verder in de 'Chichester-class' (solo rond de wereld met 1 tussenstop). Mark lijkt nu een andere, meer westelijke route te volgen dan de andere twee zeilers in de kopgroep. De Fransman Péché lijkt, van de drie koplopers, de snelste Rustler36 te hebben. De zeilers zijn te volgen via goldengloberace.com en de live tracker.
Foto’s: Christophe Fraveau
TERUGBLIK VOLVO OCEAN
RACE 2017-18
Volvo Ocean Race
Op zondag 24 juni finishte de Volvo Ocean Race voor het eerst in de historie in Nederland. Een week lang stond de haven van Scheveningen volledig in het teken van de Volvo Ocean Race en de zeilsport in het algemeen. De ogen van zeilliefhebbers over de hele wereld waren even gericht op Nederland.
Spannendste slotetappe ooit
De slotetappe van de Volvo Ocean Race was nog nooit zo spannend. Bij de start van de laatste etappe uit Göteborg hadden drie teams nog aanspraak op de eindzege. Dongfeng, MAPFRE en Team Brunel stonden alle drie gelijk in punten. Het team dat als eerste de finish in Den Haag zou bereiken, won de Volvo Ocean Race 2017-18. Het was het Chinees-Franse team Dongfeng dat de juiste keuzes maakte. Het team had gedurende de race zeer consequent op een hoog niveau gevaren, maar wist nooit een etappe te winnen. Deze etappewinst betekent voor schipper Charles Caudrelier ook de winst in het algemeen klassement. Teamlid Carolijn Brouwer is de eerste vrouw die de Volvo Ocean Race wint.
De Finish in Den Haag
Het evenement was een groot succes, in totaal zijn 337.542 mensen naar Den Haag gekomen om te kijken naar de zeilwedstrijden van de Volvo Ocean Race en te genieten
van de vele activiteiten. Maar liefst 88.000 fans waren op het Haagse strand en in de havens van Scheveningen getuige van de spannende Finish.
Optimist on Tour
Gedurende de hele week lag Optimist on Tour aangemeerd op het strand van Scheveningen. Hier hebben meer dan 16.000 kinderen hun eerste meters gezeild in een Optimist, gesupt en gekanood. Ook konden kinderen waterskiën en spelen in een waterbal. In het Optimist on Tour Laboratorium leerden de kinderen alles over (schoon) water, waterveiligheid en waterbewustzijn.
Foto: Pedro Martinez, Volvo Ocean Race
VAN LEIJEN EN SNOEK WINNEN RED BULL FOILING GENERATION
Red Bull Foiling Generation
De zeilwedstrijd Red Bull Foiling Generation 2018 is gewonnen door Pieter van Leijen (20) en Thomas Snoek (19). Tijdens deze zeilrace streden de achtentwintig grootste Nederlandse zeiltalenten om een plek in de Red Bull Foiling Generation World Final, die in november in Miami gehouden wordt. De zeilregatta viel samen met de drukbezochte finaleweek van de Volvo Ocean Race in Den Haag en biedt zeiltalenten de unieke kans om te leren varen in tweepersoons Flying Phantom foiling catamarans.
Veertien jeugd zeilteams streden om de eerste plaats in de tweede editie van de Red Bull Foiling Generation. De finale tussen de vier overgebleven teams was een nek-aan-nek race vol spanning en drama. Pieter van Leijen (20) en Thomas Snoek (19) kwamen als eerste over de finish in de Red Bull Foiling Generation 2018 en mogen in november Nederland vertegenwoordigen tijdens de World Final in Miami (USA).
10 knopen aanlandige wind
De weergoden waren tijdens de laatste dag van de Red Bull Foiling Generation 2018 milder gestemd dan de eerste dagen. Met 10 knopen aanlandige wind en een vrij rustige zee was een andere tactiek nodig dan met de choppy condities en de 18 knopen wind van de afgelopen dagen. Die omstandigheden bleken gunstig voor Bart Lambriex en Scipio Houtman die tot de finale toe iedere race op hun naam mochten zetten. Helaas sloeg het noodlot voor ze toe in de eerste minuut van de finale met het breken van hun gennaker.
Van Leijen en Snoek hadden meer geluk. Ze bevochten keihard hun concurrentie in de herkansingsronde om zich alsnog voor de eindstrijd te kunnen plaatsen. “In de halve finale werden we uitgeschakeld. Daardoor konden we vandaag een extra race varen in de repechage round,” zegt Hagenees Pieter van Leijen. “Die kans hebben we goed benut.” Het was duidelijk dat de heren op dreef waren. Al vanaf het begin van de finale lagen ze samen met het team van broer en zus Manus en Willemijn Offermans, dat zich tevens via de herkansingsronde had geplaatst, op kop.
“In de eerste race van vandaag hebben we een patroon herkend,” legt Thomas Snoek uit Monnickendam uit. “Dat hebben we in ons voordeel gebruikt. We gingen wel een aantal keer kop over kop met het team Offermans. Het bleef daardoor tot de laatste minuut spannend.”
Hydrofoil competitie
“Met deze hydrofoil zeilcompetitie krijgen talenten de kans om zich te profileren en misschien wel ooit door te kunnen stromen naar bijvoorbeeld de America’s Cup of de Volvo Ocean Race,” zegt Hans-Peter Steinacher, de Oosterijkse zeillegende die, samen met Roman Hagara, tot tweemaal toe goud won op de Olympische Spelen. Steinacher en Hagara trainden de 28 deelnemers van de regatta intensief in het zeilen met de Flying Phantom catamarans, die met hun draagvleugels (foils) snelheden tot wel 65 kilometer per uur kunnen halen. “Deze sport draait puur om tactiek en veel planning en strategie vooraf. Heel anders dan bij ‘normaal’ zeilen. De meesten zitten voor het eerst in een Flying Phantom. Ik vind het supergaaf om te zien dat alle deelnemers met een grote grijns op hun gezicht naar huis gaan.”
Ook Van Leijen en Snoek hebben een grote grijns op hun gezicht. En niet alleen omdat ze gewonnen hebben. “Het zeilen op deze schepen is een hele grote kans. Geweldig. Iedereen heeft hard gestreden en het was een mooie race. We vonden het echt geweldig en kijken enorm uit naar Miami.”
WERELDKAMPIOENEN ZEEZEILEN GEKROOND IN DEN HAAG
WK Zeezeilen
De laatste dag op het WK Zeezeilen was een lastige dag met weinig wind, stroming tegen en draaiingen. Zodra de wedstrijden eenmaal starten, barst de strijd los. In vloot A en B wordt gestreden om de derde plaats en in C moet de volgorde van het podium nog ingedeeld worden.
Voorzitter van het Wereldkampioenschap Zeezeilen, Marcel Schuttelaar, geniet deze week met volle teugen: “We hebben bizar mooie weersomstandigheden gehad waar eigenlijk alle elementen in zaten. We hebben windstiltes gehad, het stroom-effect zat erin en een dag met zwaardere omstandigheden. Tot het laatste moment bleef het zeer spannend op de verschillende banen, de teams hebben er een echte veldslag van gemaakt, in de positieve zin van het woord. Uiteindelijk kwamen de hele goede teams en nieuwe Wereldkampioenen bovendrijven.” Schuttelaar organiseert het WK met een heel team om zich heen. “De wedstrijd comités hebben top werk afgeleverd met hele mooie wedstrijden. De hele organisatie heeft overigens keihard gewerkt om iedereen een fantastische week te laten beleven." Alle resultaten zijn hier te vinden.
Dit Wereldkampioenschap gaat de boeken in als een historische zeil gebeurtenis. Nooit eerder werden de twee ratingsystemen ORC en IRC gecombineerd in één evenement. Andrew MacIrvine, voorzitter van de RORC (IRC): “Zo’n 10 jaar geleden ontmoeten we elkaar [IRC en ORC] in Hamburg, hier hebben we voor het eerst gepraat over het combineren van onze systemen. Het heeft even geduurd hier te komen, maar ik ben heel blij dat het is gelukt en onze beide teams dit evenement zo goed hebben samengewerkt.”
Ook Bruno Finzi, voorzitter van ORC, kijkt terug op een mooi evenement: “We werken al jaren toe naar dit moment, dit is een belangrijke stap in het proces ORC en IRC te combineren. We nodigen jullie allemaal dan ook graag uit op het Wereldkampioenschap volgend jaar in Sibenik, Kroatië in de eerste week van juni.”
De meters van het Watersportverbond zijn al sinds de winter bezig geweest om alle Nederlandse boten van zowel een ORC-meetbrief als een IRC-meetbrief te voorzien. Bekijk in deze video hoe dit in zijn werk gaat.
Hard gepusht in vloot B
Voor de nieuwe Wereldkampioenen is dit in ieder geval gelukt. Op donderdag zijn de winnaars in vloot A en B al bekend. Hoewel Santa (NOR) van Claus Landmark in vloot B nog flink moest rekenen voor hij zeker wist kampioen te zijn. “Zij hebben ons hard gepusht deze week, maar zijn heel blij nu hier te staan. Je weet nooit wat er gebeurt, maar volgend jaar gaan we er zeker proberen bij te zijn om de titel te verdedigen.”
Ook de tweede plek voor de White Shadows (NOR) van Torkjel Valland was niet echt een verrassing meer. Om de derde plek werd nog flink gestreden door Olympic (EST) met schipper Tiit Vihul en Xini Freedom (FIN) met schipper Martin Estlander. De teams zitten qua punten dicht op elkaar, na de finish is het voor beide onduidelijk wie die laatste podiumplek nu heeft ingevuld. Met de ratingsystemen ORC en IRC gecombineerd in dit evenement, is het echt afwachten tot de uitslagen online staan om te bepalen hoe het eindklassement er uitziet. Op het moment dat Olympic de haven invaart komen de resultaten online en klinkt een hard gejuich van de boot. Ze hebben die derde plek veilig gesteld. Schipper Tiit Vihul: “Het was ontzettend moeilijk vandaag, bij de eerste boeironding lagen we nog 15de. We hebben met het hele team hard gevochten om weer voorin te komen. Dat we deze laatste race als vierde over de lijn kwamen was verrassend, en net genoeg voor de bronzen medaille.”
Wereldkampioen vloot A geniet
Karl Kwok’s Team Beau Geste (HKG) in vloot A vaart een heel sterk evenement met alleen maar paaltjes. Zij hoeven de laatste dag niet meer in actie te komen en winnen de wereldtitel uiteindelijk met 7 punten verschil op nummer 2, Outsider (GER) van Tilmar Hansen. Of ze hun titel volgend jaar gaan verdedigen? Kwok: “Dit was een fantastisch evenement met prachtig weer. Volgend jaar gaan we de titel zeker verdedigen in Kroatië, hoewel we dan tegen meer grote boten moeten strijden.”
De strijd om de derde plaats vindt met name plaats tussen twee Nederlandse boten: Van Uden, een Ker 46 en Hitchhiker, een Carkeek 40. Het werd nog een spannende strijd, de Van Uden was te gedreven en startte te vroeg. Ze moesten terug en hadden het hierdoor niet meer in eigen hand. Schipper en coach Gerd-Jan Poortman is tevreden: “Al hebben we het wel een beetje moeilijk gemaakt vandaag. We zeiden vanmorgen nog, je moet zeker niet te vroeg starten en domme dingen doen, wat doen we: te vroeg starten.” Op de van Uden varen voornamelijk jonge zeilers die worden opgeleid op grote boten te varen. Poortman is een van de coaches aan boord. “Die te vroege start is dan toch een beetje de onervarenheid in het team, ze willen te graag winnen en drukken dan te hard. Het mooie is wel dat iedereen vervolgens in de hyperfocus zat, zoals ik dat dan noem. Er werd de hele race geen woord gezegd, het was alleen maar kei en keihard varen.”
Stuurman Hans van Dam zit sinds de start van dit project, begin vorig seizoen, in het team. “Het is heel cool om tussen die professionele zeilers te varen deze week, en ze ook nog eens deels te verslaan. We worden door hen echt gepusht om steeds beter te varen. Deze week hebben we dan ook veel stappen gemaakt, vandaag waren we echt beter dan aan het begin van de week. We gaan steeds harder, de boothandling wordt steeds beter en de starts gaan ook beter. Op die van vandaag na dan.” De Nederlandse Hitchhiker vaart een goede race en eindigt tweede, net niet genoeg voor een podiumplek met slechts één punt verschil op de Van Uden die uiteindelijk de derde plaats bemachtigd.
Ware veldslag in laatste race vloot C
Bij de kleinste boten is er een ware veldslag. Team Pro4u (SWE) leidt het grootste deel van de week deze vloot, maar de Nederlandse J Lance 12 weet ze in de allerlaatste wedstrijd van het evenement voorbij te gaan. “We wisten dat de Zweden niet beter mochten varen dan een zeventiende plek om hun nog voorbij te gaan. De derde plek kon al niet meer bij ons komen, dus het werd een matchrace met Pro4u, wij moesten ze achter ons houden op een slechte positie in het veld.”
Amateurs en professionals
Op het Wereldkampioenschap Zeezeilen lopen zowel professionele als amateurzeilers rond. De teams die geheel bestaat uit amateur zeilers voeren onderling ook een strijd, dit is de Corinthian klasse. In vloot A gaat deze strijd slechts tussen twee Duitse teams. Vloot B is interessanter, hier is de hele top 3 Nederlands. De Elke van Frans Rodenburg wint deze strijd, Robert Jockin in de Griel wordt tweede en Hans Keverling Buisman met de Grand Slam pakt de bronzen medaille.
Team Pro4u is in de strijd om de wereldtitel op de laatste dag van de eerste plaats gezet, maar in de Corinthian klasse pakken ze wel de gouden medaille. Als tweede een Nederlands team, de Jai Alai van Alain Bornet. Zij zijn tevens het hoogst geëindigde Nederlandse team overall. Brons in deze klasse is voor de Duitse Gordon Nickel met de Onespirit.
Jeugd heeft de toekomst
Verreweg het jongste team op dit WK is team Tontin, een team met twee ouders en zes kinderen in de leeftijd van zo’n 9 tot 14 jaar. Schuttelaar: “Wij hebben dit team nog even extra in het zonnetje gezet. Het is geweldig wat zij gepresteerd hebben, zij laten hiermee zien de nieuwe generatie te zijn die het zeezeilen op de kaart zetten.”
Foto's: Sander van der Borch
Golden Globe Race
NEDERLANDSE MARK SLATS IN GOLDEN GLOBE RACE
Volvo Ocean Race
TERUGBLIK VOLVO OCEAN RACE 2017-18
Een week lang stond de haven van Scheveningen volledig in het teken van de zeilsport en de Volvo Ocean
Race.
Red Bull Foiling Generation
VAN LEIJEN EN SNOEK WINNEN RED BULL FOILING GENERATION
Zij zullen Nederland vertegenwoordigen tijdens de World Final.
WK Zeezeilen
WERELDKAMPIOENEN ZEEZEILEN GEKROOND IN DEN HAAG
Tot de laatste dag was de strijd om de podiumplaatsen spannend.
ZEILEN