Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Anne Loes Kokhuis
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Reneé van Holsteijn en Ellen Reijnen
Video: Teunis van der Poel
Coverfoto: Lifeshots Photograhpy
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
MOTORBOOT
Bootonderhoud
IS JOUW (MOTOR)BOOT KLAAR VOOR HET WATERSPORTSEIZOEN?
Deze tips en tricks bereiden je voor op de tewaterlating van jouw boot.
Koninklijke Redding Maatschappij
MAAK KENNIS MET DE KNRM
Op 11 mei organiseert de KNRM de jaarlijkse Reddingbootdag. Op deze dag kan je een kijkje nemen achter de schermen van alle redding-
stations.
'De boot van...'
DE BOOT VAN.. PIM
Deze keer vertelt Pim van der Marel over zijn hybride sloep Maribelle.
IS JOUW (MOTOR)BOOT
KLAAR VOOR HET
WATERSPORT-SEIZOEN?
Bootonderhoud
De lente is inmiddels aangebroken, we laten de koude wintermaanden achter ons en zien de dagen weer langer worden. Bij steeds meer watersporters begint het watersportvirus daardoor weer te kriebelen: het nieuwe watersportseizoen staat voor de deur! Nog een paar weken en dan worden de meeste boten weer te water gelaten.
Ook de leden van Watersportvereniging Onklaar Anker in Amsterdam bereiden zich voor de op tewaterlating van hun boten. Maar waar moet je op letten bij het voorbereiden van jouw boot op de tewaterlating? Jacques, al jarenlang actief lid en vrijwilliger van Onklaar Anker geeft tips en tricks.
Het onderwaterschip
“Wanneer de boot in het najaar uit het water komt, borstel je deze schoon. Vervolgens smeer je het onderwaterschip in met bijvoorbeeld teer. In het voorjaar, als de boot bijna weer te water gaat, smeer je de boot in met antifouling. Dit beschermt de boot tegen de aangroei van algen, schaaldieren en zeepokken.” Lees hier waar je op moet letten bij het gebruik van antifouling.
Elektrolyse tegengaan
“IJzer kan worden aangetast door elektrolyse. Om dit te voorkomen, kan je anodes plaatsen onder de boot. Deze zijn bijvoorbeeld van zink of aluminium, materiaal dat zwakker is dan ijzer waardoor de elektrolyse deze aantast en het ijzer intact blijft. Is de anode volledig aangetast, dan kan deze worden vervangen.”
De schroef en schroefaskoker
“Controleer of de schroef schoon is en vrij van deuken en of er niks op is aangegroeid. Is dit niet het geval dan is je boot niet in balans en kan hij gaan trillen. Is de schroefaskoker ingesmeerd met vet, controleer deze dan op het droge. Wanneer je deze pas in het water aan draait weet je niet zeker of deze goed werkt. Het vet kan te hard geworden zijn, waardoor je maatregelen moet nemen.”
Motorolie verversen
“Veel booteigenaren verversen de motorolie op het droge. De oliefilter en motorolie kan echter beter worden ververst als de boot in het water ligt met draaiende motor. De olie wordt dan warm en is dunner waardoor vuil wordt meegenomen.”
MAAK KENNIS MET DE KNRM
Koninklijke Redding Maatschappij
Op 11 mei organiseert de Koninklijke Redding Maatschappij (KNRM) haar jaarlijkse landelijke open dag. Op Reddingbootdag kan er een kijkje genomen worden achter de schermen van alle 45 reddingstations. Zo maak je kennis met de vrijwilligers en het materieel van de KNRM. Op de reddingstations worden onder andere films vertoond, demonstraties gegeven, verhalen verteld en kan het materiaal bezichtigd worden.
Reddingbootdag is ieder jaar een gezellig druk bezocht evenement. Afhankelijk van weersomstandigheden en drukte, of eventueel een echte alarmering, kan er ook mee gevaren worden met een reddingsboot.
De reddingstations zijn op Reddingbootdag geopend voor publiek van 10:00 tot 16:00. Ieder reddingstation heeft een eigen programma. Op de website van de KNRM vind je een kaart met alle reddingstations en het programma.
DE BOOT VAN.. PIM
'De boot van...'
In deze editie van ‘De Boot van’ komt Pim van der Marel aan het woord. Pim is lid van het Platform Motorboot van het Watersportverbond. Aan ons verzoek iets over zijn boot te vertellen werkt hij graag mee. Lees hieronder zijn verhaal.
Watersportvirus
Het watersportvirus kreeg al jong vat op ons bij het zeilen op de Hollandse Plassen. Dat deden we in open zeilboten. Motorboten waren in die tijd nog vrijwel alleen kajuitboten. Het was een Regenboogzeiler die de markt voorzag van open motorboten. Dat kun je achteraf bijna als visionair betitelen. Je raakt op een drukke dag onder de indruk van de niet aflatende stroom sloepen, vletten en tenders die je langs ziet komen. De overstap van een open zeilboot naar zo’n open motorboot is maar een kleine. Dus ook wij hebben die stap gemaakt.
Hybride sloep
We wilden vijftien jaar geleden al een hybride sloep. Die had je nog amper, dus was de zoektocht wel te overzien. De bouwer met de meeste ervaring in hybride aandrijving was Damarin. Ze bouwden daar zelf een diesel- en een elektromotor in en hadden dat al enige tientallen keren gedaan. De vanaf-prijs was het bekende lokkertje, want de werkelijke prijs bleek rond het dubbele daarvan te liggen. Dat lag vooral aan de zeer uitgebreide wensenlijst. Onze boot is daardoor niet alleen praktisch maar ook gewoon erg mooi. We kozen voor de 640 omdat die nog trailerbaar is, maar in de praktijk hebben we nog nooit een trailer gebruikt.
Uitrusting
Onze sloep is uitgerust met een radarverklikker, marifoon en een AIS-transponder. De laatste is er gekomen nadat we op de Nieuwe Maas een keer bijna zijn overvaren. Boten met een AIS zijn op de plotter in het groen zichtbaar en – bij minder afstand dan 300 meter – in het rood. Wij hebben het aanvaring-alarm altijd uit staan. Dat gaat namelijk af op 300 meter en jammert in een havengebied dus aan een stuk door. We zijn gewend netjes aan de verkeersleiding te melden wat we van plan zijn en dragen reddingsvesten, dit vragen we ook aan de mensen die met ons meevaren. Dat je door zo’n opsomming misschien een ‘veiligheids-freak’ lijkt, nemen we voor lief. Het vaarwater waar we van houden vereist dat je je hersens gebruikt. En daar nemen we graag het voortouw in.
Elektromotor
Het voordeel van een boot waar (ook) een elektromotor in zit, is dat je met je eigen boot de elektrogebieden kunt doen. Dus zijn we er mee naar de Weerribben geweest. En natuurlijk naar de elektroroutes van de Nieuwkoopse Plassen. We schuwen ook grote tochten op de dieselmotor niet en zijn er bijvoorbeeld mee naar het Marsdiep geweest. Erg enthousiast werden we van de Biesbosch. Ook daar komt een elektromotor van pas: een ree dat ons niet gehoord had zwom voor de boot het water over. En de bevers zwommen gewoon naast de boot.
Vaardagen
We hopen op net zo’n zomer als vorig jaar. Toen haalden we voor het eerst meer dan 70 vaardagen. Of we onze boot veel gebruiken? Wij vinden van wel.
Jouw boot in de volgende editie van 'De boot van...'?
Heb jij een mooi verhaal te vertellen over jouw sloep of motorboot? Een bijzondere toertocht gemaakt? De beste tips & tricks over hoe je jouw boot het beste kunt onderhouden? En wil je jouw verhaal delen met andere? Meld je dan nu aan voor de rubriek: ‘De Boot van …”. Een maandelijkse rubriek in het online magazine van het Watersportverbond.
Heb jij een bijzonder verhaal over jouw boot te vertellen?
Stuur dan een e-mail naar communicatie@watersportverbond.nl.
OVERGENG NAAR CBR MET
EEN JAAR UITGESTELD
CBR
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs besloten de voorgenomen overdracht van de wettelijke taken van de VAMEX - waar het Watersportverbond in het stichtingsbestuur zit - aan het CBR met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2020.
De betrokken partijen hebben in december gezamenlijk geconcludeerd dat de voortgang met betrekking tot het voorbereiden van de transitie en het maken van goede afspraken over de overgang van het VAMEX personeel nog onvoldoende was om al tot een definitieve overgang per 1 januari 2019 te besluiten. Bovendien heeft het CBR aangegeven dat het uitstellen van de overgang van VAMEX ook voor hen de voorkeur heeft, omdat een grote reorganisatie bij het CBR in 2018 nog zijn beslag moet gaan krijgen.
Er zal in gezamenlijkheid verder worden gewerkt aan het transitieplan waarin ook de kwaliteit en de tarieven van de dienstverlening bij het CBR geconcretiseerd moeten gaan worden. Het CBR heeft de intentie uitgesproken om de participatie van de watersportsector, opleiders en uitgevers te continueren in aparte gremia, passend binnen de zogenaamde governance structuur van het CBR. Ook dit zal onderdeel uit gaan maken van het nog verder uit te werken transitieplan.
De huidige aanwijzing van VAMEX als exameninstelling voor het Klein Vaarbewijs en Groot Pleziervaartbewijs zal door het ministerie van I&W met een jaar verlengd worden tot 1 januari 2020.