Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
SPANNENDE EERSTE ETAPPE
Eerste etappe
Zondag 22 oktober is de Volvo Ocean Race gestart. Het was een waanzinnig begin van de race, met 15 tot 20 knopen wind vlogen de zeven Volvo Ocean 65’s boten langs de vele toeschouwers aan de Spaanse kust. Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer, won de start met in het kielzog nog een Nederlandse. Sun Hung Kai/Scallywag met Annemieke Bes aan boord zit dicht achter de koploper, samen met Vestas 11th Hour Racing en Turn the Tide on Plastic. Deze tussenstand zal in de daarop volgende dagen nog eens flink wisselen.
Van veel wind naar bijna windstil
De eerste anderhalve dag wist de vloot hoge snelheden te behalen. De Straat van Gibraltar werd gepasseerd met een snelheid van boven de 30 knopen. Maar eenmaal op de Atlantische Oceaan komen de zeven boten ineens tot stilstand door het lichte weer. De kopgroep, inmiddels aangevoerd door Vestas 11th Hour Racing, slinkt aanzienlijk. Door een tactisch slimme beslissing in de openingsfase van de eerste etappe, namen Vestas en team AkzoNobel al vroeg de leiding. Zij zakten zuidwaarts langs de kust af, in de Straat van Gibraltar zeilt het duo langer door richting de rotsachtige kust van Spanje dan de rest van de vloot. Hier profiteren zij van en windshift en toegenomen druk waardoor ze met windvlagen van 35 knopen de Straat uitvliegen. Als snel loopt de voorsprong op tot 27 mijl. Maar richting het keerpunt, een eiland van Madeira, neemt de wind af en daalt de bootsnelheid van Vestas ook drastisch tot slechts 1,7 knopen.
Hard werken voor de Spanjaarden
Het Spaanse MAPFRE klimt op de Atlantische Oceaan omhoog in het klassement. Van een vierde plek klimmen zij naar de tweede positie. Zij kozen juist voor de meest Noordelijke route ten opzichte van de rest van de vloot. De bemanning van de boot krijgt de tweede nacht nauwelijks slaap, maar liefst elf gijp manoeuvres zijn nodig om in een smalle band van winddruk te blijven. Gelukkig voor de crew lonen deze inspanningen en halen ze Sun Hung Kai/Scallywag en team AkzoNobel in.
In de nacht van 25 op 26 oktober vaart de vloot langs Porto Santo, op weg naar de volgende mark (Porto Santos North) zo’n 200 mijl richting het noorden. Geleid door Vestas 11th Hour Racing die als eerst de gijp richting het noorden maakt. Een mooi voordewinds rak staat op ze te wachten, terwijl zij MAPFRE en team AkzoNobel in de gaten blijven houden, dit duo vaart direct achter hen. Verder naar achteren ligt het viertal met Dongfeng Race Team, Team Sun Hung Kai/Scallywag, Team Brunel en Turn the Tide on Plastic. In deze groep neemt Dongfeng duidelijk de leiding en gaat voor de vierde plaats in deze etappe.
Finish zaterdag 28 oktober
Op zaterdagavond 28 oktober bracht de slotfase van de eerste Volvo Ocean Race-etappe spanning en sensatie. Nadat Vestas 11th Hour Racing eind van de middag de winst opstreek, viel de wind nagenoeg weg. Daardoor beleefde de resterende vloot zenuwslopende uren.
Ogenschijnlijk comfortabele voorsprongen veranderden in gaatjes. Uiteindelijk kon MAPFRE de tweede plek vasthouden en gleed Dongfeng Race Team slechts een kwartier later als derde over de eindstreep in Lissabon. Dongfeng Race Team met schipper Charles Caudrelier en de Nederlandse Carolijn Brouwer (Scheveningen) liet een geweldige comeback zien. Beetje bij beetje pakten ze de eerder verloren nautische mijlen terug. Op weg naar Gibraltar kwam de Chinees/Franse boot achteraan te liggen, maar door hard werken kwamen ze terug in de race. Met enkel 220 nm te gaan, konden ze team AkzoNobel passeren en daarmee de laatste podiumtrede overnemen.
Team AkzoNobel moet strijden om vierde plaats
Voor team AkzoNobel, zeilend onder de Nederlandse vlag, bleek de vierde plek echter nog geen gelopen race. Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning zagen net als hun voorgangers met lede ogen toe hoe hun voorsprong slonk met de finish in zicht. Sun Hung Kai/Scallywag met schipper David Witt (AUS) en de Nederlandse Annemieke Bes (Haarlem) kwam heel dichtbij, maar kwam net tekort en lag zelfs even stil. Tot grote opluchting van Simeon Tienpont: “Ik ben ongelofelijk trots op de bemanning. We hadden waarschijnlijk de slechtste voorbereiding die je je kunt voorstellen.”
Team Brunel ging niet hard genoeg
Toen was het de beurt aan Team Brunel om in de slotfase van zijn eerste etappe Turn the Tide on Plastic achter zich te houden. Dat lukte dankzij de matchrace skills van Peter Burling, winnaar America’s Cup, zo zou schipper Bouwe Bekking (Deventer) later voor de camera verklaren. Opgetogen over hun zesde plaats was hij allerminst: “Ik ben een beetje gefrustreerd. We gingen niet echt hard, we hebben nooit onze targets gehaald. We konden niet altijd onze positie niet vasthouden en we weten niet waarom. We hebben hard gevochten.” Een kleine acht minuten later kwam Turn the Tide on Plastic als laatste over de eindstreep.
Uitslag eerste etappe
1. Vestas 11th Hour Racing, 8 punten
2. MAPFRE - 6 punten
3. Dongfeng Race Team - 5 punten
4. team AkzoNobel - 4 punten
5. Sun Hung Kai/Scallywag - 3 punten
6. Team Brunel – 2 punten
7. Turn the Tide on Plastic – 1 punt
Meer over de Volvo Ocean Race
AKZONOBEL VERSUS SIMEON TIENPONT
Soap team AkzoNobel
“Ontzettend dankbaar voor alle support van de fans uit Nederland en de rest van de wereld. Geeft je een goed gevoel, dat is groter dan wat dan ook.” De week voorafgaand aan de start van de Volvo Ocean Race was een turbulente week voor team AkzoNobel. Even leek het erop dat schipper Simeon Tienpont niet aan boord zou verschijnen voor de start. Issues met de sponsor zorgden ervoor dat hij na de proloog van Lissabon naar Allicante, van boord werd gestuurd. De geruchtenmolen draaide overuren, terwijl de pers intussen de feiten op een rij probeerde te zetten.
AkzoNobel liet weinig los en Tienpont zelf leek weinig te weten. De schipper vloog verbouwereerd terug naar Nederland terwijl Nieuw-Zeelander Brad Jackson de rol als schipper overnam. In Nederland stapt Tienpont naar de rechter, deze moet uiteindelijk bepalen wie er nu gelijk heeft en wat nu de juiste feiten zijn. Wij zetten nog even een tijdlijn van wat er precies is gebeurd voor je neer:
5 juli 2016 - team AkzoNobel kondigt deelname aan de Volvo Ocean Race aan met schipper Simeon Tienpont aan boord. Hiermee zijn zij het eerste aangekondigde team voor de race van 2017-18. Ruim 15 maanden voor de start.
15 mei 2017 - De bemanning van team AkzoNobel wordt bekend gemaakt. Tienpont wil de wereld rond met acht heren en een dame. Die dame is de Nederlandse Annemieke Bes.
19 september 2017 - Het vertrek van Annemieke Bes wordt aangekondigd. Zij gaat op zoek naar een team waar ze meer uren op de boot kan maken. Deze vindt ze uiteindelijk in Sun Hung Kai/Scallywag. De overgebleven dames in het team zijn Martine Grael en Emily Nagel.
13 oktober 2017 - Amper 24 uur voor de eerste import Race in Allicante, wordt bekend gemaakt dat het contract met Tienpont is opgezegd. Hij zal de import race een dag later niet varen. Volgens AkzoNobel gaat het om contractbreuk, maar wat er precies is voorgevallen wordt niet verteld.
14 oktober 2017 - Bij de start van de Import Race staat de Engelse Jules Salter aan het roer van team AkzoNobel. De social media kanalen van het team laten niets los over het gebeurde, hier wordt zelfs gedaan of er niets aan de hand is. Ondertussen horen we Simeon aan de NOS vertellen dat hij ‘zeer verbaasd is over het besluit.’ De voormalig schipper heeft AkzoNobel uitgenodigd die middag in gesprek te gaan. Dat gesprek leidt niet tot een oplossing. Wel wordt bekend dat Tienpont het sponsorgeld in zijn BV heeft gestoken: STEAM Ocean Racing, de zeilers zijn allemaal via deze BV in dienst. AkzoNobel zou nieuwe contracten hebben opgesteld met de rest van het team om de import race te kunnen varen.
15 oktober 2017 - Simeon Tienpont weerlegt het verhaal van AkzoNobel en zegt dat niet hij, maar de sponsor contractbreuk heeft gepleegd. Ook zegt hij dat het hele team tijdens de proloog van Lissabon naar Allicante ontslagen is, zodat AkzoNobel de touwtjes in handen kon krijgen. Tienpont vermoed dat de sponsor vindt dat hij teveel geld heeft uitgegeven, maar hij is altijd 100% transparant geweest over zijn uitgaven.
Eindelijk komt er een duidelijke verklaring van de PR van team AkzoNobel:
- Simeon Tienpont's managementbedrijf STEAM Ocean Holding B.V. kwam afspraken met AkzoNobel niet na i.v.m. de leiding van Team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race 2017-18
- De feiten waren volgens AkzoNobel zwaarwichtig genoeg om het contract onmiddellijk te beëindigen. AkzoNobel nam toen het volledige management van het team over.
- Simeon Tienpont werd tijdens onderhandelingen op donderdag 12/10/17 en vrijdag 13/10/17 de mogelijkheid aangeboden om toch verder te gaan als schipper van Team AkzoNobel en niet meer met STEAM Ocean Holding B.V.. Simeon Tienpont heeft dit geweigerd.
16 oktober 2017 - Tienpont reageert op het statement van team AkzoNobel: "AkzoNobel kwam zijn verplichtingen niet na en ik kon daarom de lonen van de zeilers niet betalen." De ‘soap’ wordt wereldwijd gevolgd, Tienpont krijgt hierin veel steun van supporters. Dit wordt zeer gewaardeerd en geeft de schipper de energie om er te zijn voor zijn team en voor al die supporters. Ook spreekt hij uit dat het team afspraken kan maken met AkzoNobel, ondertussen blijft Tienpont vechten voor zijn eigen terugkomst.
Deze dag wordt ook de nieuwe schipper bekend gemaakt, dit is de Nieuw-Zeelandse Brad Jackson. Hiermee zitten er geen Nederlanders meer aan boord van de Nederlandse boot en lijkt het gevecht van Tienpont gestreden. Toch laat deze het er niet bij zitten, hij is intussen in Nederland bezig met het voorbereiden van een rechtszaak.
20 oktober 2017 - Na een aantal dagen enige stilte rondom de zaak, maakt team AkzoNobel haar negende bemanningslid bekend. De Amerikaanse Rome Kirby zal het team versterken, hiermee is de hoop dat er alsnog een Nederlander aan boord zou komen vervlogen.
Vandaag moet ook de uitspraak van de rechtbank in het kort geding tussen AkzoNobel en Simeon Tienpont bekend worden. Maar het blijft stil op alle kanalen.
21 oktober 2017 - Het grote nieuws komt naar buiten, Simeon Tienpont heeft de arbitragezaak tegen AkzoNobel gewonnen en is alweer onderweg naar Allicante om zijn plek als schipper op te eisen. Onderhandelingen met AkzoNobel over de verdere gang van zaken volgen. Met de terugkeer van Tienpont verandert de samenstelling van het team ook nog eens, Brad Jackson, Jules Salter, Joca Signorini en Rome Kirby willen niet starten met Tienpont als schipper.
22 oktober 2017 - Tienpont is definitief terug, hij is gesignaleerd in Allicante in kleding van team AkzoNobel. Nu het team is uitgedund moet de schipper op zeer korte termijn nieuwe zeilers zien te vinden om mee te starten. Deze vindt hij in een aantal van zijn shore team members die al op de reservelijst stonden. Daarnaast krijgt hij steun van Team Sun Hung Kai/Scallywag. Zij lenen voor deze eerste etappe hun zeiler Antonio Fontes uit aan Tienpont.
Het team waar deze eerste etappe mee wordt gevaren ziet er als volgt uit:
- Simeon Tienpont (NED) – schipper, wachtleider
- Brad Farrand (NZL)
- Antonio Fontes (POR)
- Martine Grael (BRA)
- Luke Molloy (AUS)
- Ross Monson (GBR) - navigator
- Emily Nagel (GBR/BER)
- Nicolai Sehested (DEN) – wachtleider
VOLG DE VOLVO OCEAN RACE OP VOET
Volvo Ocean Race
Een tracker die iedere 6 uur een update van de posities geeft, het race controle centrum dat ons continu op de hoogte houdt van de belangrijkste ontwikkelingen, tweetende zeilers en live beelden vanaf de boot. De Volvo Ocean Race is deze editie misschien wel beter te volgen dan ooit. Heb jij al uitgevonden hoe je de race het beste kunt volgen?
Volvo Ocean Race kanalen
Natuurlijk beginnen we bij de belangrijkste bron. De eigen kanalen van de Volvo Ocean Race. Op hun website staat sowieso een dagelijks verslag van de dag en wanneer nodig komt er extra nieuws online. Ook vind je de tracker met de laatste posities van de boten op de website. Een update volgt iedere 6 uur: om 3:00, 9:00, 15:00 en 21:00 uur.
Al die informatie is ook te vinden in de app, deze download je heel eenvoudig op je telefoon of tablet.
Daily live show
Dagelijks om 15:00 uur wordt er vanuit het Race Control centrum live uitgezonden. Hier wordt teruggekeken op de afgelopen 24 uur, er wordt contact gemaakt met de schippers, experts vanuit de organisatie verschijnen voor de camera en er wordt vooruit gekeken naar de komende uren. De live feed is te vinden op Facebook en op de website vanaf 15:00 uur. Deze feed is na afloop ook terug te kijken, zo mis je dus helemaal niets!
Social media
Een belangrijke bron voor vele fans, de social media kanalen van de Volvo Ocean Race, de teams en de zeilers. In dit overzicht beperken wij ons tot de kanalen van de Volvo Ocean Race. Via de teampagina's op hun site vind je de social media van de verschillende teams snel terug. Een overzicht van de kanalen van de zeilers hebben we nog niet gevonden.
Volvo Ocean Race:
Twitter - Race Experts geven live updates vanuit het Race HQ!
Teampagina's:
Eerste etappe
SPANNENDE EERSTE ETAPPE
Een waanzinnige start van de Volvo Ocean Race in de eerste etappe.
Soap team AkzoNobel
AKZONOBEL VERSUS SIMEON TIENPONT
Een overzicht van de ontwikkelingen tussen Tienpont en AkzoNobel.
Volvo Ocean Race
VOLG DE RACE OP DE VOET
Wil jij niets missen van de Volvo Ocean Race? Lees dan snel verder!
VOLVO OCEAN RACE