Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
CHECKLIST & TIPS BOOT WINTERKLAAR
Winterklaar
De dagen worden korter en de temperatuur daalt. Na een zomer volop varen heeft je boot wel een pauze verdiend. Het goed winterklaar maken is dan ook van belang voor het behoud van je boot. Waar moet je allemaal aan denken bij het winterklaar maken? Je kan het winterklaar maken uit handen geven aan een specialist of je doet het zelf. De meeste bootbezitters kiezen voor het zelfstandig winterklaar maken, niet alleen leuk, maar bespaart je ook veel kosten.
Er komt veel bij kijken om je boot zelfstandig winterklaar te maken. Een boek dat goed van pas kan komen is Sailboat Maintenance Manual van Don Casey. Dit boek illustreert op heldere wijze oplossingen voor het onderhouden van je boot, van aanschaf tot eerste winter. Een handige lijst met tips voor het winterklaar maken, gebaseerd op het boek van Don Casey, vind je hier.
De bovenstaande checklist is niet uitputtend, bedenk wat in jouw situatie niet hoeft of nog meer moet gebeuren. Daarnaast maakt het voor het winterklaar maken uit, of je boot buiten op de kant wordt gezet of in een (verwarmde) stalling.
Boot in het water
Als je ervoor kiest om de boot gedurende de winter in het water te laten liggen dan moeten er wat meer voorzorgsmaatregelen genomen worden. Ga regelmatig even kijken of alles nog in orde is. Bij een periode met vorst is de ligging van de boot van belang. In een rustige en beschermde haven zal de boot niet veel te lijden hebben van ijsvorming. Ligt de boot in een haven waar veel scheepvaart voorbij komt dan kan je wel eens last krijgen van kruiende ijsschotsen die de lak of gelcoat van de boot kunnen beschadigen.
Boot, buiten op de kant
Veel boten worden in de winter op de wal geplaatst. Met een kraan worden ze uit het water getild en op een bok geplaatst. Laat dit door vakmensen doen, zodat je zeker weet dat je boot, ook bij harde wind, stevig op de bokken blijft staan. De bovenkant van de boot kan worden afgedekt met een stuk zeil om vervuiling te voorkomen. Let op: zorg wel dat er ventilatie aanwezig is om schimmelvorming te voorkomen.
NATIONALE
MOTORBOOTVAREN PRIJS
Nominatie
Motorbootvaarders, watersporters of instellingen die iets hebben met het varen met een motorboot kunnen tot 15 december a.s. voordrachten indienen voor de Nationale Motorbootvaren Prijs 2017. De prijs zal op vrijdag 9 februari 2018 voor de vijfde maal worden uitgereikt.
De Nationale Motorboot Varen Prijs is bedoeld als steuntje in de rug voor initiatieven en activiteiten die bijdragen aan het plezierig, veilig en attractief varen met een motorboot in Nederland. De prijs is een initiatief van Stichting Bevordering Motorbootvaren en in het leven geroepen vanuit de gedachte dat overal in ons land verenigingen, organisaties, werkgroepen en particulieren in de weer zijn om het motorbootvaren te bevorderen. Ook kunnen vrijwilligers bij bijvoorbeeld watersportverenigingen die bijzonder hebben bijgedragen aan het motorbootvaren genomineerd worden. Het is mede aan dit soort initiatieven te danken, dat tienduizenden Nederlanders elk jaar weer veel plezier beleven van hun motorboot. Met een speciale waarderingsprijs wil de Stichting Bevordering Motorbootvaren dat benadrukken en promotioneel ondersteunen.
Zo is de Nationale Motorbootvarenprijs 2016 toegekend aan de Stichting De Nije Kompanjons van de Friese Turfroute, die in 1974 is opgericht om het voortbestaan van de Turfroute als toeristische trekpleister zeker te stellen. Provincie en gemeenten werden toen door de initiatiefnemers enthousiast gemaakt voor het plan om de betreffende vaarten bevaarbaar te houden. Een stichting werd opgericht om toezicht te houden op de nakoming van de toen gemaakte afspraken, zorg te dragen voor de promotie van de Turfroute en de bezoekers te begeleiden. De geheel door vrijwilligers bemande stichting is in de dagelijkse praktijk een partner en verlengstuk van de provinciale en gemeentelijke instanties, die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de Turfroute en de bediening van bruggen en sluizen. In 2016 maakten 1.350 motorboten gebruik van deze route.
De prijs bestaat uit een herinneringsstandaard en een oorkonde.
Voorwaarden
Om voor de Nationale Motorboot Varen Prijs in aanmerking te komen, moet een initiatief of prestatie positief hebben bijgedragen aan één of meer van de volgende aspecten van het motorbootvaren:
- het vaarplezier in de meest brede zin
- vaarroutes
- veiligheid en duurzaamheid
- de promotie van motorbootvaren
Een uitgewerkt voorstel of plan dat in de toekomst kan bijdragen aan het motorbootvaren kan eveneens worden voorgedragen.
Jury
Voordrachten voor de Nationale Motorboot Varen Prijs worden beoordeeld door een onafhankelijke vakjury, onder voorzitterschap van Ir. Linda van der Eijck. De jury bestaat uit watersportjournalisten en vertegenwoordigers van watersportorganisaties. De juryleden, die zelf ook voordrachten kunnen indienen, worden jaarlijks benoemd of herbenoemd door het bestuur van de Stichting Bevordering Motorbootvaren.
Voordrachten indienen
Voordrachten voor de Nationale Motorbootvaren Prijs 2017 kunnen tot 15 december a.s. worden ingediend per e-mail: motorbootvarenprijs@gmail.com. Elke voordracht dient te zijn voorzien van een bondige motivatie.
Nadere informatie of toelichting is te verkrijgen bij bestuursleden van de Stichting, Peter van Arkel, tel. 0611760969,e-mail pam.arkel@outlook.com of Arie Kwak, tel. 0620408847, e-mail kwak.gerla@gmail.com.
Na 1 januari 2018 evalueert de jury de ingediende voordrachten en bepaalt zij wie de winnaar is van de de Nationale Motorbootvaren Prijs 2017.
Prijsuitreiking
De winnaar van de Nationale Motorboot Varen Prijs 2017 wordt vrijdag 9 februari bekend gemaakt tijdens de opening van de watersportbeurs Boot Holland in Leeuwarden.
OVERGANGSREGELING BINNENVAARTWET
Binnenvaarwet
Eind vorig jaar heeft het Watersportverbond zich gemengd in de Certificaat van Onderzoek (CvO) discussie met betrekking tot het slepen van schepen. Er is echter nog een CvO plicht.
De Binnenvaartwet (van 30 december 2008) is op 1 juli 2009 van kracht geworden. In deze Binnenvaartwet is voor een groot deel van de grote pleziervaartuigen een certificaat van onderzoek verplicht gesteld. Welke schepen moeten op de Europese binnenwateren aan technische eisen voldoen?
Op de Europese binnenwateren (dus ook op de Nederlandse binnenwateren) moeten vanaf 30 december 2018 de volgende schepen voorzien zijn van een certificaat van onderzoek:
- Alle vaartuigen met een lengte van 20 meter of meer, en
- alle vaartuigen korter dan 20 meter waarvan het product van lengte, breedte en diepgang (bak- of volume meting) meer dan 100 m3 bedraagt
- alle sleep- en duwboten ongeacht de lengte
- drijvende werktuigen
Schepen die tot 1 juli 2009 geen certificaat nodig hadden, hebben tot 31 december 2018 de tijd om het schip van een certificaat te voorzien. Alhoewel het nog een jaar duurt tot deze overgangsregeling afloopt, is dit toch al snel!
Van alle pleziervaartuigen die voorzien moeten zijn van een certificaat per 31 december 2018 heeft waarschijnlijk nog maar één derde deel een certificaat, of is er mee bezig. Dat is relatief heel weinig, zeker gezien het feit dat over minder dan een jaar de overgangsregeling afloopt. Een certificaat wordt niet in zeer korte tijd afgegeven. Daarvoor moet eerst allerlei onderzoek plaats vinden. Vaak wil men het schip 'droog' keuren, dus als het schip op de werf staat.
Dus ga je de werf op, vraag dan een eerste inspectie aan. De keurmeester kan dan een werklijst opstellen wat er nog moet gebeuren wil het schip goedgekeurd worden. Als iedereen eind 2018 een keuring aanvraagt, weet je zeker dat je niet meer op tijd een certificaat hebt. Er zijn simpelweg niet genoeg keurmeesters om die toestroom aan te kunnen. De bevoegde personen zijn aangesloten bij de NBKB of Register Holland. De keurmeesters van de EOC zijn bij de NBKB aangesloten. Voor namen en contact gegevens:
Voordat een certificaat kan worden afgegeven, moet er eerst een keuring van het schip plaatsvinden. Deze bestaat uit:
een algemene technische en veiligheidskeuring
een vlakkeuring (tenzij er een vlakrapport is van max. 2 jaar oud (opgemaakt door een erkend expert))
een proefvaart als er twijfel is of de manoeuvreereigenschappen klaarblijkelijk gevaar opleveren
een geldige keuring van de gasinstallatie (door ILT erkende gaskeurder)
Let op: In de praktijk is gebleken dat de diverse keurende instanties elkaars vlakkeuringen niet altijd accepteren. Het is daarom aan te raden de instantie die de vlakkeuring doet ook later de andere keuringen te laten doen.
Bronnen:
www.sleepduwvaart.nl/CVOplezier.html
Onderhoud
CHECKLIST & TIPS BOOT WINTERKLAAR
Het goed winterklaar maken is van belang voor het behoud van je boot.
Nominatie
NATIONALE MOTORBOOTVAREN PRIJS
Steuntje in de rug voor initiatieven en activiteiten die bijdragen aan varen met een motorboot.
Binnenvaartwet
OVERGANGSREGELING BINNENVAARTWET
Overgangsregeling Binnevaartwet 31 december 2018 afgelopen.
MOTORBOOT