Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
VAREN BIJ SLECHT ZICHT OF MIST
Tijdens het varen kan je overvallen worden door slecht zicht, bijvoorbeeld door mist of een flinke regenbui. Het varen met slecht zicht is apart geregeld in de diverse reglementen, zoals het BPR en RPR. ‘Varen doe je samen’ zette alle regels en tips op een rij voor varen bij slecht zicht.
Wanneer er sprake is van slecht zicht, staat niet direct omschreven in de reglementen beschreven. De handhavende instanties hanteren als richtlijn voor slecht zicht: een zicht van minder dan 1.000 meter op de hoofdvaarwegen en minder dan 400 meter op andere vaarwegen.
Radar- en marifoonverplichting
Op een groot deel van de vaarwegen in Nederland is varen bij slecht zicht enkel toegestaan indien je beschikt over een goedgekeurde radarinstallatie en een marifoon. Er mag alleen op de radar gevaren worden als de schipper beschikt over een radarpatent of over een diploma dat hieraan gelijkgesteld is. Daarnaast moet er een tweede persoon aanwezig zijn met voldoende kennis van de vaarregels. De vaarwegen waar dit voor geldt, staan vermeld in bijlage 9 van het BPR. Ook geldt het voor het hele Rijnvaart Politie Regelement-gebied (RPR). Daarnaast kan er een verplichting gelden op andere wateren, deze bepaling kun je vinden in de Almanak. De lijst vaarwegen in bijlage 9 staat onder aan dit artikel.
Hoe te handelen als slecht zicht je overvalt tijdens de vaart
Als je op een vaarwater vaart waar radar dus verplicht is en je hebt deze niet, dien je zo snel mogelijk de dichtstbijzijnde geschikte plek te zoeken om stil te gaan liggen. Pas direct je snelheid aan, luister marifoonkanaal uit (kanaal 10, schip-schip verkeer, of aangewezen marifoonkanaal, blokkanaal), hou strak stuurboordwal aan zolang je nog zoekt naar een geschikte ligplaats. Als je op een vaarwater zit waar radar niet verplicht is, mag je doorvaren zolang dit veilig kan. Je dient je snelheid aan te passen. Daarnaast moet een schip groter dan 20 meter een mistsein geven en een uitkijk op de boeg plaatsen. Het mistsein is een lange stoot met tussenpozen van ten hoogste 1 minuut. Op schepen onder de 20 meter is het mistsein niet verplicht, maar mag wel gegeven worden. Pas in ieder geval je snelheid aan, blijf indien mogelijk goed stuurboordwal varen.
AIS is geen vervanger voor radar!
Het is niet toegestaan om op vaarwateren waar je verplicht bent om met een radar te varen alleen op AIS te varen. Met radar kan worden bepaald of er schepen in de omgeving zijn. En je kunt er andere objecten zoals boeien mee waarnemen. AIS (Automatic Identification System) is navigatie-ondersteunend maar geen navigatiesysteem. Met AIS kunnen alleen de schepen worden waargenomen die zelf ook zijn uitgerust met AIS.
Vaaraanwijzing
Handhavende instanties, zoals de waterpolitie of Rijkswaterstaat, kunnen een verkeersaanwijzing geven om stil te gaan liggen. Daar moet je aan voldoen. Ook kunnen zij een boete geven als je geen (goedgekeurde) radar aan boord hebt terwijl dit verplicht is.
Reisvoorbereiding
Let bij je reisvoorbereiding op of er slecht zicht wordt voorspeld, zodat je je reis erop kunt aanpassen en voorzorgsmaatregelen kunt nemen. Meer over reisvoorbereiding vind je in het Varen doe je Samen! Kenniscentrum. Bekijk de lijst met vaarwegen uit bijlage 9 van het BPR op de website van de Overheid, waar een radarverplichting geldt. Let erop dat ook de vaarwegen uit het RPR-gebied, en vaarwegen waar een aparte bepaling geldt die je in de almanak kunt vinden, hieraan onderhevig zijn.
Sluiten
DE BOOT VAN...
Lange zomerdagen genieten op het water. De kinderen die met een grote sprong van boord springen. Een toertocht langs de vele mooie plaatsen en steden die Nederland rijk is. We gaan graag met onze sloep of motorboot het water op om te genieten en mooie avonturen te beleven.
Heb jij een mooi verhaal te vertellen over jouw sloep of motorboot? Een bijzondere toertocht gemaakt? De beste tips & tricks over hoe je jouw boot het beste kunt onderhouden? En wil je jouw verhaal delen met andere? Neem dan deel aan de rubriek: ‘De Boot van …”. Een maandelijkse rubriek in het online magazine van het Watersportverbond.
Zit er een bijzonder verhaal achter de naam van je boot? Heb jij zelfstandig je boot gerestaureerd? Vertel het ons! Stuur een e-mail naar communicatie@watersportverbond.nl. Vergeet niet in het onderwerp: De boot van, te zetten. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Let op: bij veel aanmeldingen, zijn we genoodzaakt om keuzes te maken.
Sluiten
DE ZILVEREN WIMPEL
Zoals bekend richt het Watersportverbond veel van haar pijlen op de jeugd, onder andere door de succesvolle Optimist on Tour en de Q-Cup. De banden met watersporters die rond de studententijd stoppen met watersporten proberen we weer aan te halen via studenten-zeilverenigingen. Maar het is een feit dat het grootste deel van de watersporters die lid zijn bij een bij het Watersportverbond aangesloten vereniging, 50 plus is.
Een grote groep watersporters die de komende jaren in omvang nog zal groeien. En doordat zij langer fit zullen blijven, ook langer blijven watersporten. De vergrijzing die gaande is, vormt geen bedreiging, maar is een feit en biedt dus kansen. Zeker voor watersportverenigingen. Vanuit het Platform Motorboot van het Watersportverbond wordt gewerkt aan een plan voor een Zilveren Wimpel. Watersportverenigingen worden hiermee uitgedaagd na te denken over faciliteiten die voor deze grote groep watersporters interessant, nuttig en nodig zijn.
Op Boot Holland (9 t/m 14 februari 2018 in Leeuwarden) wordt dit een belangrijk thema voor het Watersportverbond. Meer weten? Of heb je suggesties? Stuur dan een mail naar motorboot@watersportverbond.nl.
Motorboot
DE ZILVEREN WIMPEL:
De groep watersporters van 50+ zal in de komende jaren in omvang nog groeien.
Lees verder >>
OPROEP: 'DE BOOT VAN...'
Heb jij een mooi verhaal te vertellen over jouw sloep of motorboot en wil je jouw verhaal delen met anderen? Neem dan deel aan de rubriek 'De Boot van...'
Lees verder >>
VAREN BIJ SLECHT ZICHT OF MIST
Tijdens het varen kan je overvallen worden door slecht zicht, bijvoorbeeld door mist of een flinke regenbui.
Lees verder >>