Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Volvo Ocean Race
ZUIDELIJKE OCEAAN LAAT ZEILERS HARD WERKEN
De etappe over de Zuidelijke Oceaan brengt intense racing met zich mee. Een matchrace tussen de twee leiders en heel veel gijp manoeuvres langs de ijsberg grens.
Lees verder >>
VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR DE FINISH IN DEN HAAG
De Volvo Ocean Race eindigt in juni 2018 in Nederland. Om de finish een succes te maken, worden vrijwilligers gezocht.
Lees verder >>
Sluiten
ZUIDELIJKE OCEAAN LAAT ZEILERS HARD WERKEN
De etappe over de Zuidelijke Oceaan brengt intense racing met zich mee. Een matchrace tussen de twee leiders, heel veel gijp manoeuvres langs de ijsberg grens en een kapot zeil voor team AkzoNobel. Kerst vieren in Melbourne, dat is in zicht voor de voorste groep zeilers. Voor team AkzoNobel, Team Sun Hung Kai/Scallywag en Turn the Tide on Plastic ziet het ernaar uit dat zij hun kerstmaal aan boord moeten nuttigen.
Dit drietal boten doen hun uiterste best om voor het in oostelijke richting bewegende hogedruksysteem te blijven. Woensdag 20 december, om 13:00 UTC was de snelheid aan boord van deze vloot afgenomen tot 10-14 knopen. Daarbij waaide het slechts nog 7 knopen. Dat is een verontrustend signaal.
“We hebben een hogedrukgebied dat ons achtervolgt. Het is een muur waar we noordelijk van moeten blijven”, zei Dee Caffari, schipper van Turn the Tide on Plastic in zesde positie. “Alle druk zit in het zuiden, waar we niet heen mogen. Het gevolg is dat we het risico lopen om opgeslokt te worden en veel later in Melbourne aankomen dan de voorlopers die er voor kunnen blijven. Verdorie.”
Team AkzoNobel is het meest gedupeerd. Zij zullen pas 3 dagen na de kopgroep binnenkomen. Een dergelijk late finish veroorzaakt ongewild extra druk op schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning. Zij zullen de boot op tijd aan de start van de vierde etappe op 2 januari naar Hong Kong moeten krijgen. “Melbourne is een pitstop voor wat betreft de werkzaamheden aan de boot. Volgens de regels mogen we geen reservematerialen vervangen en er mogen niet meer dan 2 mensen van de walploeg aan de boot werken”, legt Nicolai Sehested, bootmanager van team AkzoNobel, uit. “We hebben echter een gevarieerd team met veel verschillende expertisen. Ik weet zeker dat we de boot snel raceklaar kunnen krijgen zodra we in Melbourne aankomen.”
MAPFRE neemt leiding over
Aan kop heerst een zeer spannende strijd tussen Dongfeng Race Team en MAPFRE. Dongfeng Race Team lag de eerste tien dagen aan kop, maar dinsdagavond lukte het MAPFRE eindelijk de impasse van de derde etappe te doorbreken. Met nog 1.500 nautische mijlen (nm) tot de finish in Melbourne, nam de Spaande bemanning de leiding over van Dongfeng Race Team.
Kort voor het positierapport van 22:00 UTC (dinsdag 19 december) haalde het team van Xabi Fernández de Chinees/Franse bemanning in. Dit was het gevolg van navigator Juan Vila’s besluit om dicht langs de Antarctic Ice Exclusion Zone (AIEZ) te varen. Dongfeng met schipper Charles Caudrelier nam de koppositie korte tijd terug, doordat hun gekozen route van ongeveer 35 nm noordelijk van de AIEZ dichter bij de eindstreep was. Maar de betere hoek ten opzichte van de westzuidwestelijke wind resulteerde in meer snelheid voor de Spanjaarden.
Net na 01:00 UTC lag MAPFRE weer voorop en sindsdien zijn ze een voorsprong aan het opbouwen. Hoewel de etappe nog lang niet klaar is, is dit wel een belangrijk moment voor de twee duellerende teams. Beide werden voorafgaand aan de start van de race als favorieten gezien. In de tweede etappe van Lissabon naar Kaapstad finishten ze respectievelijk als eerste en tweede.
“Het is goed om aan de leiding te gaan, maar we weten dat ze ons zeker enorm gaan opjagen”, aldus Fernández. “De volgende paar gijpen bieden kansen voor hen, zoals de laatste voor ons was. We weten dat ze snel zijn. We moeten oppassen.”
Goed nieuws voor Team Brunel
Ondanks dat Team Brunel een paar mijlen verloor op de in vierde positie varende Vestas 11th Hour Racing, was er ook goed nieuws voor het Nederlandse team van Bouwe Bekking. Annie Lush stond voor het eerst weer op uit haar bed, nadat ze dit weekend een forse rugblessure opliep. Dat gebeurde toen ze samen met stuurman Peter Burling door een golf tegen de achterste reling werd gesmeten. “Ik ben eindelijk na 72 uur uit mijn bunk”, reageerde Lush. “Ik kan me rond bewegen en dat voelt geweldig.”
Schipper Bouwe Bekking: "Annie heeft vandaag twee uur aan dek gezeten. Het was gewoon stil zitten maar ze had in ieder geval wat daglicht en frisse lucht. Ze was even niet gekluisterd aan haar bed, voor haar een grote mentale opsteker."
"De laatste paar dagen heeft het hele team samen hard gewerkt om zo goed mogelijk voor haar te zorgen. Dat zullen we de komende dagen blijven doen totdat we in Melbourne zijn. Dan nemen de specialisten het van ons over.”
Volg de updates van de Volvo Ocean Race hier
Sluiten
VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR FINISH IN DEN HAAG
De Volvo Ocean Race eindigt in juni 2018 voor het eerst in de historie in Nederland. Na 46.000 zeemijlen is Den Haag de ultieme bestemming. De ogen van zeilliefhebbers wereldwijd zullen op Nederland zijn gericht als de Volvo Ocean Race boten na negen maanden van intense strijd finishen en aanmeren in de haven van Scheveningen. Den Haag zal van 24 juni t/m 1 juli 2018 volledig in het teken staan van zeilen en watersport. Er zijn tal van watersportactiviteiten en wedstrijden en er is volop entertainment.
De aankomst belooft voor de zeilers en de tienduizenden mensen een onvergetelijk sportmoment te worden. Om dit een succes te maken, zijn maar liefst 800 vrijwilligers nodig. En jij kan deel uitmaken van dit team! Wil jij koers zetten naar de finish van het grootste en zwaarste zeilevenement ter wereld? Meld je dan nu aan als vrijwilliger!
Er zijn verschillende taken en rollen waarvoor je je kan aanmelden, waaronder:
- Logistical Support
- Hospitality
- Media & Communication
- Side Events
- EventMakers Services
- Team Race & Harbour Management
Meer informatie en aanmelden kan op deze site.
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws omtrent de Volvo Ocean Race en de finish in Den Haag? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief op www.volvooceanracedenhaag.nl.