Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
Ledenpas 2016
Regelmatig krijgen wij de vraag of en wanneer de ledenpassen worden toegestuurd. De pas wordt niet meer toegestuurd maar kun je tegenwoordig zelf online uitprinten. Hoe dit moet? Via het Ledenportaal. Je logt je in via www.mijnwatersportverbond.nl met je gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens ga je naar het kopje ‘Persoonsgegevens’ en vind je naast het blokje ‘Bewerken’ het blokje ‘Ledenpas’. Als je deze aanklikt kan je de ledenpas uitprinten. Laat dit weten aan de leden van je vereniging.
Alle leden, waarvan het e-mailadres bij ons bekend is, hebben een e-mail ontvangen waarin de inloggegevens te vinden zijn. Mocht je deze mail niet hebben ontvangen omdat je e-mail niet bij ons bekend is of als je de mail niet meer in je bezig hebt, neem dan contact op met het Watersportverbond.
Sluiten
Kanovereniging Skonenvaarder dient zienswijze in
De kanovereniging Skonenvaarder uit Kampen heeft in goed overleg met het Watersportverbond en andere partijen een zienswijze ingediend inzake Natura 2000 Ontwerpbeheerplan IJsselmeergebied, Gebied Veluwe Randmeren.
Deze kanovereniging pleit al jaren voor de aanleg van een 1.000 meter wedstrijdbaan vanwege het grote belang van deze baan voor de kanosport in het algemeen, en in het bijzonder voor de leden van deze vereniging. Deze vereniging kan bogen op een aantal succesvolle leden die deel uitmaken van de landelijke kanotop en die actief zijn op talententrainingen.
Deze zgn. "Focus-groep" bereidt zich voor op deelname aan Europese- en wereldkampioenschappen en Olympische Spelen. Daarnaast organiseert de vereniging eenmaal per jaar de zgn. "HANZEREGATTA", in combinatie met het NL Kampioenschap Langebaan, met gemiddeld ca. 250 deelnemers uit binnen- en buitenland. De beoogde 1.000 meter wedstrijdbaan zal deze vereniging en haar leden naar een hoger niveau tillen.
De reden dat kanovereniging Skonenvaarder een zienswijze heeft ingediend is gelegen in het feit dat de aanleg van een wedstrijdbaan mogelijk concurreert/conflicteert met het Natura 2000 Ontwerpbeheerplan IJsselmeergebied, Gebied Veluwe Randmeren. Mogelijk hebben ook de compensatie maatregelen van de Bypass gevolgen voor de aan te leggen wedstrijdbaan evenals te verwachten ondiepte van de oefenvijver.
Sluiten
SNELTREIN ZIT SCHEEPVAART DWARS
De extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden die vanaf 2021 gaat rijden, dreigt het Noord-Willemskanaal in Groningen onbevaarbaar te maken. Daarvoor waarschuwden het Watersportverbond en beroepsvaartbrancheorganisatie BLN-Schuttevaer afgelopen vrijdag reeds in het Dagblad van het Noorden.
Nu mogen de bruggen over het kanaal twee keer per uur maximaal acht minuten omhoog staan. Die doorvaarttijd wordt beperkt tot twee minuten als er in de spits achttien treinen per uur over de brug gaan. Omdat ter plekke een knik in het kanaal zit mogen de schepen niet harder dan 3 kilometer per uur varen en is het binnen de beschikbare tijd niet mogelijk om de spoorbrug en twee naast gelegen tegelijk opengaande bruggen te passeren.
Servaas Smulders van het regioteam Groningen/Drenthe van het Watersportverbond meldt dat de minister middels een officiële zienswijze is gevraagd de bestaande openingstijden te handhaven. Bovendien is de spoorbrug over het Noord-Willemskanaal een belangrijke schakel in de recreatietoervaart die de provincies promoten en waarvoor Assen de nieuwe vaarroute naar de Vaart opent.
Houd voor meer nieuws deze website in de gaten.
Sluiten
DOORVAART WINDPARKEN
December 2013 is er actie ondernomen door het Regioteam Noordzee van het Watersportverbond, Het Platform Waterrecreatie, de Beroepszeilvaart BBZ en Sportvisserij Nederland om tot een gezamenlijk standpunt te komen met betrekking tot de windturbineparken voor de Nederlandse kust. Voorop stond daarbij de vrije doorvaart voor schepen met een lengte kleiner dan 24 meter. Omdat de sportvisserij ook nog andere belangen had dan doorvaart alleen, besloten zij uiteindelijk ook een eigen standpunt te formuleren.
De gevormde werkgroep heeft eind januari 2014 een position paper gepresenteerd, die in nautische kring breed gedragen werd. Zodanig, dat doorvaart (en daaraan gekoppeld mede gebruik) ineens weer bespreekbaar werd. Bij de presentatie van Het Nationaal Waterplan 2 in december 2015 werd ook een wettelijke opening tot doorvaart gecreëerd. Aansluitend op de position paper heeft dezelfde werkgroep in mei 2014 “Aanbevelingen voor kleine schepen die in of in de nabijheid van windturbine parken varen” samengesteld. Rijkswaterstaat Zee en Delta heeft in oktober 2015 verzocht of zij deze aanbevelingen onverkort mochten overnemen in het advies naar het Interdepartementaal Directeuren overleg Noordzee (IDON)
Nadien werd het even stil, maar 11 juli 2016 was er weer een stakeholders-bijeenkomst, georganiseerd door Rijkswaterstaat Zee en Delta waar een aanzet werd gegeven voor een implementatieplan met betrekking tot doorvaart en medegebruik van bestaande en toekomstige windturbine parken. Hier werd de watersport vertegenwoordigd door Willem Dekker en Kees Koomen namens het Regioteam Noordzee van het Watersportverbond en door Peter Paternotte namens het Platform Waterrecreatie.
Tot ons genoegen werden ook hier de in 2014 door ons samengestelde aanbevelingen integraal als praatstuk ingebracht. Het is de bedoeling dat vanaf 1 april 2017 doorvaart van windturbine parken onder voorwaarden wordt toegestaan. Helaas wijken die voorwaarden nog steeds af van de omringende landen, maar het begin is er. 1 januari 2017 moeten de wet en regelgeving en de gedragsregels met betrekking tot doorvaart gereed zijn. Aansluitend wordt er, met behulp van de betrokken organisaties, een voorlichtingscampagne gestart waarbij brede bekendheid wordt gegeven aan de gedragsregels. Tot dan blijft het doorvaart verbod gehandhaafd.
Sluiten
LET OP, STREMMINGEN!
Ga jij in de nazomer nog een mooie vaartocht maken? Kijk dan eerst even hier of er geen stremmingen zijn op jouw route.
Sluiten
EENRICHTINGSVERKEER OP PRINSENGRACHT VERPLICHT
De gemeente Amsterdam start vanaf 1 april met een proef waarbij eenrichtingsverkeer geldt op de Prinsengracht om zo de overlast te verminderen.
Boten mogen de Amsterdamse Prinsengracht binnenkort alleen nog maar in één richting bevaren. De gemeente start vanaf 1 april een proef om de drukke vaarweg te ontlasten. Boten mogen alleen nog naar vanaf het IJ in de richting van de Amstel varen.
Uit metingen is gebleken dat de Prinsengracht als gevolg van de drukte in het vaarverkeer overbelast is geraakt. Op de Prinsengracht, een van belangrijke doorvaartroutes voor wie vanaf het IJ richting de Amstel wil varen, passeren 45.000 boten per jaar. Voor drukke vaarwegen geldt echter een norm van 30.000 ‘vaarbewegingen’ per jaar. De drukte leidt volgens de gemeente dan ook tot opstoppingen en overlast op het water. In totaal zijn er zo’n 15.000 pleziervaartuigen in Amsterdam.
Op een stuk van de Prinsengracht geldt sinds 2014 in het vaarseizoen al eenrichtingsverkeer, van de Spiegelgracht tot de Amstel. De ervaring met deze proef is volgens de gemeente positief: de overlast voor omwonenden nam af, evenals de uitstoot van boten. Dit stuk wordt nu bij de proef getrokken, en daar geldt vanaf april eveneens verplicht eenrichtingsverkeer buiten het vaarseizoen. De proef duurt tot februari 2018 en kan bij succes een permanent karakter krijgen.
Tweede maatregel
Daarnaast wordt er in dezelfde periode nog getest met een tweede maatregel om de vaardrukte terug te dringen: er komt een verbod om de Grimburgwal op te varen vanaf de Oudezijds Voorburgwal. Hierdoor ontstaat in de praktijk eenrichtingsverkeer op de Oudezijds Voorburgwal richting het IJ voor de grotere vaartuigen.
Wie zich niet aan het invaarverbod op de Grimburgwal houdt, kan een boete van 340 euro tegemoet zien. Het negeren van de verplichte vaarrichting levert een boete van 230 euro op.
Foto: Jerry Lampen/ANP
In de regio
EENRICHTINGSVERKEER BOTEN OP PRINSENGRACHT
lees verder >>