Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
OVERGANG NAAR CBR MET EEN JAAR UITGESTELD
De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft onlangs besloten de voorgenomen overdracht van de wettelijke taken van de VAMEX - waar het Watersportverbond in het stichtingsbestuur zit - aan het CBR met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2020
De betrokken partijen hebben in december gezamenlijk geconcludeerd dat de voortgang met betrekking tot het voorbereiden van de transitie en het maken van goede afspraken over de overgang van het VAMEX personeel nog onvoldoende was om al tot een definitieve overgang per 1 januari 2019 te besluiten. Bovendien heeft het CBR aangegeven dat het uitstellen van de overgang van VAMEX ook voor hen de voorkeur heeft, omdat een grote reorganisatie bij het CBR in 2018 nog zijn beslag moet gaan krijgen.
Er zal in gezamenlijkheid verder worden gewerkt aan het transitieplan waarin ook de kwaliteit en de tarieven van de dienstverlening bij het CBR geconcretiseerd moeten gaan worden. Het CBR heeft de intentie uitgesproken om de participatie van de watersportsector, opleiders en uitgevers te continueren in aparte gremia, passend binnen de zogenaamde governance structuur van het CBR. Ook dit zal onderdeel uit gaan maken van het nog verder uit te werken transitieplan.
De huidige aanwijzing van VAMEX als exameninstelling voor het Klein Vaarbewijs en Groot Pleziervaartbewijs zal door het ministerie van I&W met een jaar verlengd worden tot 1 januari 2020.
Sluiten
VEILIGHEID IN DE PRAKTIJK
Bij de aanvang van het vaarseizoen 2018 organiseren het Nederlands Instituut voor Navigatie, de bij het Watersportverbond aangesloten Nederlandse Vereniging van Kustzeilers, Simwave en de KNMC een interessant en leerzaam symposium met als titel “Veiligheid in de praktijk”.
In een aantal splinternieuwe scheepssimulatoren van het onlangs opgerichte bedrijf Simwave in Barendrecht zullen situaties worden gesimuleerd waar men in de praktijk het liefst niet in terecht wil komen. Het doel van de dag is om de deelnemers een beter inzicht te geven in de navigatie- en vaareigenschappen van grote schepen in de zee- en binnenvaart zodat de recreatievaarder in de praktijk beter zal kunnen anticiperen op de manoeuvreereigenschappen en het gedrag van grote schepen. Het eigen vaargedrag weloverwogen kunnen aanpassen in de interactie met grote schepen resulteert in meer veiligheid voor de recreatievaarders en een rustiger verkeersbeeld aan boord van de beroepsvaart.
Het onlangs geopende centre of excellence 'Simwave, the most advanced maritime simulator centre in the world, located in Rotterdam’ stelt tegen kostprijs een aantal scheepssimulatoren voor binnenvaart en grote vaart beschikbaar waarop demoprogramma’s draaien die de doelstelling van de dag zullen ondersteunen. Hoewel de doelgroep wordt gevormd door recreatievaarders en zeilers, zijn ook professionals van de grote vaart en binnenvaart welkom. Hun extra inbreng tijdens discussies wordt zeer op prijs gesteld.
In aanvulling op de activiteiten in de simulators worden ondersteunende presentaties gegeven.
Datum: zaterdag 14 april 2018, aanvang 10.30 uur tot 16.00 uur.
Programma ‐ Wijzigingen voorbehouden
10.00‐10.30 Inloop met koffie
10.30‐11.00 Introductie Simwave
11.00‐11.30 Visie van Simwave op Veiligheid
11.30‐12.15 Broodjeslunch
12.15‐15.45 Alle deelnemers volgen 3 simulatorsessies, een presentatie door Stentec en een presentatie over veiligheid voor recreatievaarders.
15.45‐16.00 Forum en drankje
Er is ruime parkeergelegenheid. Het maximum aantal deelnemersis beperkt. Bij overschrijding van het maximum aantal wordt een wachtlijst ingesteld.
Inschrijving
- Leden van het NIN kunnen zich inschrijven via het formulier op de NIN website à €45.
- Leden van de medeorganisatoren kunnen zich inschrijven via hun eigen vereniging à €45.
- Overige belangstellenden kunnen zich inschrijven dit formulier à €55.
Je inschrijving is geldig nadat het inschrijfgeld ontvangen is.
Medeorganisatoren:
- Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club
- Nederlands Instituut voor Navigatie
- Simwave
Sluiten
VOORZITTER DOERAKCLUB TROTS OP PRIJS
De Doerakclub won dit jaar de Motorbootvaren Prijs 2017. Voornamelijk vanwege het ontwerp en de daarmee samenhangende prijsstelling. Deze factoren hebben gezorgd dat het motorbootvaren aan populariteit won. Jaap Boode, voorzitter van de Doerakclub, is in alle nuchterheid best trots op deze prijs. “De prijs zelf is best zwaar en ziet er heel mooi uit. Die kunnen we wel tonen op onze volgende Doerakclubdag.”
Doe maar gewoon club
De voorzitter geeft aan dat de Doerakclub vooral mensen zijn die het motto ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ nastreven. En dat is precies ook hoe het merk Doerak zich gedraagt. “De Doerak is eigenlijk als een Volkswagen onder de motorboten. Het is een betaalbare, maar degelijke boot. Dat kun je wel zien aan het aantal Doerakken dat al ruim 40 jaar rondvaren, het is varend erfgoed geworden. Er zijn ook genoeg boten die al jarenlang in de familie zijn, die worden dan door de ouders aan de kinderen doorgegeven.”
Historie Doerak
De Doerak is een idee van Maurits, de baron van Wassenaar. Hij had begin jaren ‘60 het idee de watersport voor de gewone man betaalbaar te maken. Samen met een jacht tekenaar kwam het eerste ontwerp waarbij rekening werd gehouden met veel ruimte aan boord en lage kosten. Door het ontwerp in een grote oplage te produceren, konden die lage kosten waargemaakt worden. Het eerste ontwerp resulteerde in de Kleine Doerak, net als de daarop volgende Doerakken kenmerkt de boot zich in veel ruimte, goede stahoogte en een geringe diepte. De Eista werf in Nederhemert produceerde de schepen, maar door de crisis in de jaren 80 ging de werf failliet en stopte de productie van de Doerakken. Nog steeds zien we veel van de schepen gebouwd door deze werf in de Nederlandse wateren rondvaren. Tegenwoordig zorgt Holiday Boatin, die de boten tevens veelvuldig verhuurt, voor de bouw van de motorboot.
Een van Nederlands grootste clubs
De Doerakclub is een van de grootste merkenclubs van Nederland, misschien zelfs wel de grootste. “We tellen op het moment zo’n 550 leden”, vertelt Jaap. “Of we hiermee de grootste zijn weet ik niet hoor, maar we hebben wel een actieve club. Om lid te zijn moet je in het bezit zijn van een Doerak, dat is onze voorwaarde. Onze leden zijn allemaal heel actief, dit merk je al tijdens de tweejaarlijkse clubdagen die we aan het begin en eind van het seizoen organiseren. De komende editie hebben we al zo’n 120 aanmeldingen. De club zit verspreid over het hele land, een apart clubhuis hebben we dan ook niet. In de verschillende regio’s worden regelmatig vaartochten georganiseerd door de leden. Daarnaast bieden we ook allerlei excursies, cursussen en veiligheidstrainingen aan voor de leden.”
Een actieve club dus, deze motorboot vaarders. “Maar dat is ook heel belangrijk in onze club, het contact onderling. Je ziet op het water ook dat Doerakken elkaar opzoeken.” Dat deze club de Motorbootvaren Prijs wint is dan ook best wel terecht, zij laten zien hoe watersport verbindt. “Na het winnen van de prijs hoorden we van veel leden dat ze het echt leuk vinden. Dit wordt op ons forum op de website besproken, maar we krijgen ook mailtjes van Doerakkers in het buitenland met felicitaties. Die waardering is heel mooi.”
Doerak lid worden?
Je moet een Doerak bezitten wil je lid worden van de Doerakclub. Maar door het betaalbare karakter van de boot is de aanschaf vrij eenvoudig. Tweedehands boten zijn zeker betaalbaar, hoewel deze niet altijd vaarklaar zijn. “Maar de Doerak is relatief eenvoudig op te knappen, en onze technische commissie helpt graag met advies bij het opknappen. Het komt zelfs voor dat ze zelf even in de auto springen en bij de boot komen helpen!” Eenmaal in het bezit van een Doerak, dan is het lidmaatschap van de Doerakclub heel dichtbij!
Klik hier voor meer informatie
Over Motorbootvaren Prijs
De Nationale Motorboot Varen Prijs is bedoeld als steuntje in de rug voor initiatieven en activiteiten die bijdragen aan het plezierig, veilig en attractief varen met een motorboot in Nederland. De prijs is een initiatief van Stichting Bevordering Motorbootvaren en in het leven geroepen vanuit de gedachte dat overal in ons land verenigingen, organisaties, werkgroepen en particulieren in de weer zijn om het motorbootvaren te bevorderen. Ook kunnen vrijwilligers bij bijvoorbeeld watersportverenigingen die bijzonder hebben bijgedragen aan het motorbootvaren genomineerd worden. Het is mede aan dit soort initiatieven te danken, dat tienduizenden Nederlanders elk jaar weer veel plezier beleven van hun motorboot. Met een speciale waarderingsprijs wil de Stichting Bevordering Motorbootvaren dat benadrukken en promotioneel ondersteunen.
Sluiten
'DE BOOT VAN ... TOON'
Je eigen boot bouwen, dat doe je niet zomaar. Het kost je tenslotte ontzettend veel werk, kennis en kunde. Toch liet de onlangs gepensioneerde timmerman Toon Jacobs zich daar niet door weerhouden. Van 2011 t/m 2014 ging hij aan de slag met een oude mal en een opbouw van een Drammer en bouwde daarvan zijn eigen boot. Volledig afgestemd op zijn eigen wensen en voorkeuren. Een gigantische klus, maar het resultaat mag er wezen. We vroegen Toon hoe hij op het idee kwam, hoe het bouwproces verliep en hoe hij er op terugkijkt...
Wat is voor jou zo bijzonder aan varen?
Het mooiste aan varen vind ik de rust op het water en de natuur om je heen. Je bent een ander mens als je gevaren hebt. Een echte voorkeur voor een vaargebied heb ik niet. Op binnenwater kan ik makkelijk 3 a 4 uur varen om dan aan te leggen in een dorp of stad en de omgeving te verkennen. Maar een tocht naar Engeland of naar de Wadden en verder vind ik ook prachtig. Ik heb op zee de planktonbloei meegemaakt dat is s `nachts echt spectaculair!
Je huidige boot heb je zelf gebouwd. Waarom besloot je zelf een boot te bouwen en waarom juist dit type boot?
In 2008 wilde ik graag een boegschroef in mijn toenmalige Westfjord bouwen. Toen ontmoette ik de oud eigenaar van de Drammerwerf in Steenbergen, die mij hielp met het inbouwen van de boegschroef. Hij had nog een paar opbouwen en rompen staan en ik ben hem gaan helpen met het afbouwen van die boten in mijn vrije tijd. Eind 2011 waren we zover dat er alleen nog een oude mal en een opbouw over waren. Toen vroeg hij of het niets voor mij was om er een boot van te bouwen. Ik had inmiddels de nodige ervaring opgedaan en dacht: ‘laat ik het maar doen’.
Kun je iets vertellen over het traject naar deze boot toe, het bouwproces, eventuele tegenslagen of uitdagingen die je tijdens het bouwen tegen bent gekomen?
De bouw begon met het oppoetsen van de mal van een Drammer die uit 3 stukken bestond: 2 zijkanten en een spiegel. De randen moesten allemaal schoon geschuurd worden om de stukken aan elkaar te maken. Toen ontstond het idee om de boot wat langer te maken. Eerst moest de boeg aan elkaar gezet worden, want als je een boot langer maakt, wordt hij in het midden breder. Daarna hebben we de spiegel op zijn plaats gezet en zijn we de zaak uit gaan lijnen. Dat was nog niet zo gemakkelijk omdat we al een bovenbouw hadden. Maar met wat duw en trekwerk was het naar onze zin en zijn we de zaak vast gaan zetten.
Aandrijfplan
Onder in de kiel van een gewone Drammer zit een bulb waar normaal de motor in staat. Die moest weg omdat ik voor 2 motoren wilde gaan i.v.m. de manoeuvreerbaarheid en zekerheid op zee. Omdat we veel moesten veranderen hebben we toen gelijk maar een volledig aandrijfplan gemaakt, want in verband met mijn liefde voor vogelspotten wilde ik ook nog elektrisch kunnen varen. Zo zijn we gekomen tot de elektromotor in het midden met een gewone schroefas. De kiel moest doorgetrokken worden naar achteren, en de 2 dieseltjes ernaast met saildrives. De bank die normaal achter in de kuip staat hebben we vermaakt tot klep boven de motorkamer, zo hadden we gelijk een mooi zonnebed of extra slaapplaats in de kuip. Achter de spiegel hebben we nog een geïntegreerd zwemplatform gemaakt en de onderkant 5 graden naar beneden laten lopen om wat lift te genereren als je wat sneller gaat varen.
Omdat de basis eigenlijk een mal was, was hij maar 8mm dik. Te dun dus. Dat hebben we opgedikt tot 13 à 15 mm. Aan de bovenkant hebben we nog een rand aangebracht voor het stootrubber. Daarmee was de romp klaar en kon de opbouw erop. Maar ja, als je de romp verlengt moet je ook de opbouw verlengen, anders kloppen de verhoudingen niet meer. Een flinke uitdaging, maar met slim ‘knip en plak’-werk hebben we het voor elkaar gekregen.
Interieur
In de voorpunt hebben we het bed en de tussenschotten voor de douche en wc gemaakt. Daarna de kuip, inclusief de motoren en de rest van de indeling. En tot slot een polyester kuipstuk gemaakt met alle luiken erin. De volgende uitdaging was het strak maken en schilderen van de opbouw en kuip. Gelukkig was het zomer dus de temperatuur was wel in orde, maar op die schaal alles schilderen met twee componenten DD-lak is geen eenvoudige opgave. Het eindresultaat mag er zijn.
Pensioen
Inmiddels was het eind 2013. Ik had dit alles naast mijn 40-urige werkweek gedaan, tot ik in 2013 met pensioen ging. Vanaf dit moment kon ik flink doorpakken met zaken zoals de tanks, boiler en hydrofoor onderin de romp. Kabels en leidingen in goten, een teak vloer, banken, keuken, stuurstand, plafond, wc, douche, verlichting en alle technische installaties zoals de boegschroef, ankerlier, kachel, dashboard en besturing. Inmiddels 4 maanden later kon ik de romp plamuren, coaten en lakken en kon het teak op het dek en in de kuip. Toen kon eindelijk het beslag en de reling erop en besloot ik: ‘ik wil varen’! De elektromotor lag er nog niet in en de boot was nog niet af, maar 5 juli 2014 heb ik ‘m te water gelaten en ben ik die zomer gaan varen. In oktober heb ik ‘m weer uit het water gehaald om nog 3 maanden (6 dagen per week) verder te werken aan mijn boot tot hij helemaal af was.
Over wat voor slimmigheden beschikt je boot en waarom?
Omdat ik alleenstaand ben en veel alleen vaar heb ik de indeling daar wel enigszins op aangepast. Zo heb ik de keuken direct naast de stuurstand gesitueerd, zodat ik onderweg koffie kan zetten of wat eten klaar kan maken terwijl ik vaar. Verder heb ik de motoren en brandstofsystemen helemaal gescheiden gehouden, zodat als er iets mis is met een van de twee, ik altijd op de andere thuis kan komen.
Ook de elektromotor werkt volledig onafhankelijk van de rest van de boot, maar ik kan de accu’s wel laden via de walstroom of de dieselmotoren. Op het dak heb ik zonnepanelen liggen voor het 12-volt boordnet. Ik heb gekozen voor 2 kleine dieselmotoren van 42 pk omdat ik lekker zuinig wil kunnen varen, maar soms ook lekker wil opschieten. Ik vind het een mooie combinatie, mede vanwege de bedrijfszekerheid en het gemak waarmee je manoeuvreert.
Heb je nu meer plezier van je boot, omdat je 'm helemaal zelf gebouwd hebt?
Ik heb er zeker meer plezier van! De boot is helemaal aangepast aan mijn wensen dat is natuurlijk een genot. Ik wist ook precies wat ik wilde na 20 jaar per boot op vakantie, het hele jaar door varen en vogels spotten. Als ik van te voren geweten had hoe ontzettend veel werk het was, weet ik eerlijk gezegd niet of ik eraan begonnen was, maar met het eindresultaat ben ik ontzettend blij.
Vergt deze boot veel onderhoud?
Het is natuurlijk een polyester schip, dus dat is wel regelmatig poetsen, maar verder is hij onderhoudsvriendelijk. Er zitten wel wat blank gelakte kuipranden e.d. in die je wel 2 keer per jaar bij moeten houden, anders blijft het niet mooi. De motoren moeten natuurlijk ook regelmatig onderhouden worden en eens in de 2 jaar haal ik hem uit het water om de antifouling te doen.
Waar gaat je eerstvolgende tocht naar toe met je boot?
Deze zomer is het plan om de turfroute te varen. Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Als ik het goed heb mag je daar toch niet hard, dus kan ik misschien hele stukken elektrisch varen dat is ook wel een keer leuk.
Heb je nog tips voor mensen die overwegen ook zelf een boot te bouwen?
Ik had natuurlijk al een hoop ervaring met het bouwen van boten en de hulp van iemand met heel veel ervaring. Dan wordt het een stuk eenvoudiger, maar toch was het hele traject een flinke kluif. Dus als ik een tip zou moeten geven: bereid je terdege voor en probeer iemand te vinden met verstand van zaken, die je bij kan staan. En vergis je vooral niet in de tijd die er in gaat zitten en wat het kost. In mijn boot zitten tussen 6000 en 7000 manuren, dus het is een hele opgave.
Nu je boot af is, kijk je dan al uit naar een volgend bouwproject?
Nou, ik denk dat dit mijn laatste boot zal zijn, maar ik ben ook nog steeds bezig met allerlei klusjes voor vrienden en bekenden. Dat is puur voor de lol. Zo`n groot project ga ik niet meer doen.
Jouw boot in de volgende editie van ‘De boot van…’?
Heb jij een mooi verhaal te vertellen over jouw sloep of motorboot? Een bijzondere toertocht gemaakt? De beste tips & tricks over hoe je jouw boot het beste kunt onderhouden? En wil je jouw verhaal delen met andere? Meld je dan nu aan voor de rubriek: ‘De Boot van …'. Een maandelijkse rubriek in het online magazine van het Watersportverbond.
Heb jij een bijzonder verhaal over jouw boot te vertellen? Stuur dan een e-mail naar communicatie@watersportverbond.nl Vergeet niet in het onderwerp: “De boot van” te zetten. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Let op: bij veel aanmeldingen, zijn we genoodzaakt om keuzes te maken.
Motorboot
'DE BOOT VAN... TOON
Je eigen boot bouwen, dat doe je niet zomaar. De onlangs gepensioneerde timmerman Toon waagde zich er wel aan.
Lees verder >>
VOORZITTER DOERAKCLUB TROTS
De Doerakclub won dit jaar de Motorbootvaren Prijs 2017. Voornamelijk vanwege het ontwerp en de prijsstelling.
Lees verder >>
VEILIGHEID IN DE PRAKTIJK
Meld je aan voor het symposium Veiligheid in de praktijk! Zo ga je voorbereid het seizoen in.
Lees verder >>