Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
APP BEREKENT MEEST GUNSTIGE KOERS EN ROUTE ZEILWEDSTRIJD
Een app die vlak voor de start van Olympische zeil- en surfwedstrijden in 2020 in Japan voor de Nederlandse deelnemers de meest gunstige koers en route berekent. Voor dit idee heeft het Sailing Innovation Centre (SIC) in Scheveningen eind vorig jaar de Nationale Sportinnovator Prijs 2017 gekregen. Met de prijs, 40.000 euro, gaat het SIC samen met het Watersportverbond, de TU Delft, het ingenieursbureau FlowMotion en het bedrijf Svasek aan de slag om de app te realiseren.
Modellen van wind en stroming
Al langer wordt bij het topzeilen gebruik gemaakt van informatie en modellen voor wind, stroming en geografische omgeving. Bij eerdere Olympische Spelen in Londen (2012) en Rio de Janeiro (2016) bracht het zeilinnovatiecentrum deze factoren afzonderlijk zo goed mogelijk op de computer in beeld voor de Nederlandse ploeg. Gericht op het Olympisch zeilwater in Enoshima in Japan (2020) worden alle beschikbare gegevens bij elkaar gebracht in één model en in een handzame app verwerkt.
Meer medailles, meer belangstelling, meer business
Het Sailing Innovation Centre werkt systematisch aan het meten, analyseren en combineren van gegevens over de boot (positie, hellingshoek, snelheid, koers) de omstandigheden (wind, stroming, golven) en het gedrag en de handelingen van de zeilers. Daarmee ondersteunt het centrum de sportieve ambities van Nederland in de zeilsport, bevordert de belangstelling voor het zeilen en draagt bij aan economische groei door het ondersteunen van bedrijven bij het realiseren van nieuwe en betere producten en diensten. Kortom: meer medailles, meer mensen de zeilsport laten beleven, én meer business.
Gevoelssport
‘Dankzij de prijs kunnen we met name nog een verdiepingsslag maken op het gebied van windmodellen,’ stelt Serge Kats, manager topsport watersportverbond en zelf voormalig topzeiler. ‘Misschien is dat het laatste stukje richting het kraken van de code voor het zeilen, hopelijk op tijd voordat de medailles in Tokyo worden verdeeld.’ Toch gaan de modellen de sport niet veranderen, voegt hij daaraan toe. ‘Zeilen blijft een gevoelssport. Het is de kunst om alle informatie te vertalen naar de beste strategie. De modellen kunnen helpen om nog beter, nog sneller te zeilen, elke seconde van de wedstrijd.’
Christian Potman van FlowMotion wijst op mogelijk andere toepassingen. ‘De combinatie van data met betrekking tot water en lucht levert inzicht in snelheid en richting. Dat is wellicht ook nuttig voor een reddingsbrigade, om uit te rekenen waar een schip heen dobbert als het stuurloos ronddobbert.’
Sluiten
ONDERHOUD ZEILKLEDING VAN BELANG
Zeilkleding schoonmaken
Als je vaak op zee vaart is het verwijderen van zout van je kleding belangrijk. Het is verstandig om de kleding te wassen, af te schrobben of goed met de hand uit te spoelen. De zoutkristallen zorgen er namelijk voor dat zeilkleding sneller slijt. Schoonmaken kun je het beste doen als de kleding nog nat is, ingedroogd zout is namelijk lastig te verwijderen. Ook op binnenwater kan zeilkleding natuurlijk vies worden en ook dan is het goed om dit te wassen. Hoe de kleding het best gereinigd kan worden is afhankelijk van het materiaal. Het wasvoorschrift,
dat in iedere jas is aangebracht, geeft hierover meer informatie. In het wasvoorschrift van zeilkleding
vervaardigd met Gore-Tex, wordt bijvoorbeeld geadviseerd de kleding regelmatig in de wasmachine te wassen en daarna in de droger te stoppen. Musto adviseert wasmiddel van het merk
Granger’s voor het wassen van Musto zeilkleding. Als het wasvoorschrift aangeeft dat wassen in de wasmachine niet raadzaam is, kan je de kleding het best plat op de grond neerleggen en met een borstel afschrobben. Doe dit wel op een “voorzichtige” plek en niet op een antislip oppervlak op het dek. Laat de zeilkleding vervolgens goed drogen.
Waterafstotende laag
Naast dat zeilkleding waterdicht moet zijn willen we ook dat het waterafstotend is. De waterafstotende eigenschap ‘DWR’, Durable Water Repellent, is van groot belang voor het draagcomfort. Zo zorgt de DWR laag er o.a. voor dat er minder vuil in het materiaal van de kleding terecht komt. Zolang de buitenlaag van de kleding droog is, wordt er geen warmte van de binnenkant gebruikt om het water dat zich tussen de vezels van de stof bevind te laten verdampen. Veelvuldig wassen tast de water- en vuilafstotende laag van de zeilkleding aan. Het is daarom
raadzaam om regelmatig gewassen kleding opnieuw te impregneren. Welk middel je het beste kunt gebruiken voor het herstellen van de waterafstotende laag is afhankelijk van het materiaal van de kleding. Wij adviseren ook voor je Musto zeilkleding de DWR producten van Granger’s (wash+repel).
Hoe werk DWR?
Minuscule rechtopstaande haartjes zorgen ervoor dat de druppels niet bij de stof kunnen komen, maar er gewoon afglijden. Blootstelling aan warmte houdt de haartjes rechtop. Daarom wordt het bij kleding gemaakt met Gore-Tex, aangeraden om die na het wassen in de droger te doen. Na verloop van tijd zal de waterafstotende laag van de kleding afslijten. Zodra dit gebeurt kan je de kleding weer inspuiten met speciale materialen. Intensiveer vervolgens de werking door de bescherming te
activeren met hete lucht of stoom.
Zeilkleding drogen
Geregeld zien we dat zeilkleding binnenstebuiten over de giek te drogen wordt gehangen. Dit is met klem af te raden. De UV-stralen in het zonlicht zijn schadelijk voor de lijm die de naden waterdicht maakt. Daarnaast kan de coating vaak zelf ook slecht tegen de invloeden van UV. De beste manier om kleding te drogen is om deze op een kledinghanger op te hangen en te laten drogen. Zorg ervoor dat de zeilkleding goed droog is wanneer je het opruimt. Let ook op scherpe vouwen en dat de kleding niet wordt platgedrukt. Dit kan namelijk slijtage en lekkage veroorzaken. Hang de kleding bij voorkeur op als je langere tijd geen gebruikt maakt van de kleding.
Een laatste tip:
Mocht je lang op zout water varen, dan kan je de kleding ook in zee uitspoelen. Weliswaar is dit ten opzichte van het spoelen met zoet water minder effectief. Het is echter belangrijk dat zoutkristallen
niet de gelegenheid krijgen je kleding te beschadigen.
Advies nodig?
Vragen met betrekking tot het onderhouden van zeilkleding? Bij watersportwinkels kun je advies vragen.
Voor alle Musto zeilkleding kun je ook contact opnemen met de medewerkers van Kubus Sports in Naarden. Zij zijn bereikbaar via musto@kubus-sports.nl of 035-6954695.
Sluiten
TALL SHIPS RACE FINISHT IN HARLINGEN
Vier jaar geleden schreef Harlingen historie: Voor het eerst in de geschiedenis van The Tall Ships Races was een Nederlandse haven de starthaven van deze internationale zeilrace. Dit jaar, op 3 augustus 2018, is Harlingen de finishplaats van de Tall Ships. De grootste zeilschepen ter wereld verblijven hier vervolgens tot en met maandag 6 augustus.
The Tall Ships Races zijn de grootste internationale oceaanraces voor Sail Training-schepen. Alles draait bij dit jaarlijkse zeilevenement om de trainees (stagiairs). Op de schepen varen circa 3.000 bemanningsleden waarvan meer dan de helft bestaat uit zeiltrainees. The Tall Ships Races is dan ook een evenement met een missie: De persoonlijke ontwikkeling en opleiding van jongeren door het bieden van unieke zeiltrainingen, ongeacht nationaliteit, cultuur, religie, geslacht of sociale achtergrond. Daarnaast zorgen de schepen ook voor een indrukwekkend schouwspel voor het publiek.
De historische havenstad Harlingen is het decor bij uitstek om de machtige schepen welkom te heten. Het is de enige zeehaven van Friesland en daarom de uitgelezen plek voor dit grootse nautische festijn. Daarnaast heeft de stad aantoonbare ervaring met grote evenementen als de Friese Havendagen en de Visserijdagen. Tijdens het verblijf van de Tall Ships worden er zowel voor het publiek als voor de crew activiteiten georganiseerd op de kade en op het water.
Aandacht voor duurzaamheid
Met de zeilsport als aansprekend symbool, gaat tijdens The Tall Ships Races Harlingen 2018 veel aandacht uit naar duurzaamheid. Zo worden alle schepen die in de Harlinger haven liggen aangesloten op Waddenstroom. Met de gemeente Harlingen zijn tevens gesprekken gestart over de inzet en promotie van Liquified Natural Gas (biogas of bos gecompenseerd gas).
De race bestaat al sinds 1956 en is een jaarlijks terugkerend evenement. Het evenement is bedoeld om jongeren onder de 25 jaar kennis te laten maken met de zee en het zeilen op traditionele schepen. De helft van de bemanning is daarom tussen de 15 en 25 jaar oud. In 2014 kwamen er vanuit Harlingen 337 trainees aan boord, dit leverde Stichting Harlingen Sail een Award op voor het hoogste aantal deelnemende trainees ooit. De doelstelling voor Harlingen in 2018 is 350 trainees. Deelname aan The Tall Ships Races is voor jongeren tussen de 15 en 25 jaar een onvergetelijke ervaring waar ze hun leven lang voordeel van hebben. Aanmelden kan hier
De Route
Tijdens The Tall Ships Races 2018 worden twee races gevaren en bieden vier havensteden ruimte aan de tall ships. Zes Nederlandse schepen racen in 2018 mee. Het programma is als volgt:
Woensdag 11 – zaterdag 14 juli
Schepen liggen in Sunderland
Zaterdag 14 – woensdag 18 juli
Race 1 van Sunderland naar Esbjerg
Woensdag 18 – zaterdag 21 juli
Schepen liggen in Esbjerg
Zaterdag 21 – donderdag 26 juli
Cruise in company (reis, geen wedstrijd) naar Stavanger
Donderdag 26 – zondag 29 juli
Schepen liggen in Stavanger
Zondag 29 juli – vrijdag 3 augustus
Race 2 van Stavanger naar Harlingen
Vrijdag 3 – maandag 6 augustus
Schepen liggen in Harlingen
Sluiten
JEUGD IN SPECTACULAIRE FOILING KLASSE
De finish van de Volvo Ocean Race is niet het enige spektakel in Scheveningen. Er is in de week van 24 juni tot en met 1 juli veel meer te beleven. Zo staan verschillende side-events op het programma, zoals het EK Optimist. Een andere grote wedstrijd dat plaatsvindt tijdens deze feestweek, is de Red Bull Foiling Generation. Dit is een internationale zeilwedstrijd voor talentvolle zeilers tussen de 16 en 20 jaar oud. Deelnemers aan de Nederlandse wedstrijd strijden hier om een plek in de World Final van 2019.
Duizelingwekkende snelheden
De Flying Phantom, een spectaculaire catamaran, beschikt over foils welke ervoor zorgen dat de boot uit het water komt bij hogere snelheden. Op het moment dat de boot uit het water komt, wordt de weerstand tot een minimum beperkt. De snelheden lopen dan al snel op tot een hoogte van 65 km/h. Deze zeilklasse wordt gezien als de toekomst van het zeilen. Deze wedstrijd geeft jeugdzeilers de kans te strijden binnen deze nieuwe manier van zeilen. Hier kunnen ze hun talent laten zien aan nationaal en internationaal publiek.
Het concept van dit evenement is bedacht en geproduceerd door tweevoudig winnaars van Olympisch goud Hans Peter Steinacher en Roman Hagara, de meest succesvolle atleten in de Oostenrijkse zomersport historie. “Wij zoeken ’s werelds beste talenten”, vertelt Steinacher. “We willen de jonge zeilers de mogelijkheid bieden een uniek pad te bewandelen, beginnend op de foiling catamarans in Red Bull Foiling Generation. Om hierna eventueel door te groeien naar de Red Bull Youth America’s Cup, het Red Bull Sailing Team in de Extreme Sailing Series en - wie weet – misschien ooit naar dé America’s Cup.”
Red Bull Foiling Generation 2016
Twee jaar geleden, in juli 2016, kwam de Red Bull Foiling Generation ook al naar Nederland. Hier kregen 32 Nederlandse zeiltalenten verdeeld over zestien teams de unieke kans om te leren varen in de Flying Phantom. De winnaars van deze editie in Lelystad, Niels Broekhuizen en Duko Bos, hebben Nederland vertegenwoordigd in de World Final in Newport. Hier haalden zij de tweede ronde, maar in deze heat werden zij laatste en wisten zij zich niet te kwalificeren voor de finale. De finale werd uiteindelijk gewonnen door de Nieuw-Zeelandse Micah Wilkinson en Olivia Mackay (zie foto onder).
Bekijk in de video hieronder een interview met Niels Broekhuizen over de Red Bull Foiling Generation:
Den Haag 2018
De wedstrijd vindt in 2018 opnieuw plaats in Nederland, deze keer in Den Haag. In dezelfde week staat de Volvo Ocean Race Village in Scheveningen Haven. Het belooft dus groot feest te worden, met een hoop activiteiten op het programma. Meer informatie over alle side events tijdens de Volvo Ocean Race finish vind je hier.
Zeilen
JEUGD IN SPECTACULAIRE FOLING KLASSE
Tijdens de Red Bull Foiling Generation strijden deelnemers om een plek in de World Final van 2019.
Lees verder >>
TALL SHIPS RACE FINISHT IN HARLINGEN
De grootste zeilschepen ter wereld verblijven van 3 tot en met 6 augustus in Harlingen.
Lees verder >>
ONDERHOUD ZEILKLEDING VAN BELANG
Zeilkleding vraagt net als een boot om onderhoud. Door kleding goed te onderhouden
verleng je de
levensduur.
Lees verder >>