Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Anne Loes Kokhuis
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Reneé van Holsteijn en Ellen Reijnen
Video: Teunis van der Poel
Coverfoto Lifeshots Photography
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Sluiten
Belangenbehartiging
IN GESPREK MET REGIOTEAM FRYSLÂN
lees verder >>
WATERSPORTVERBOND DIENT ZIENSWIJZE IN BIJ GEMEENTE AMSTERDAM
lees verder >>
WAT BETEKENT 'NO DEAL' VOOR BOOTBEZITTERS BIJ BREXIT
lees verder >>
STICHTING 'MAAIEN WATERPLANTEN IJMEER MARKERMEER'
lees verder >>
Sluiten
REGIOTEAM FRYSLÂN: INVESTEREN IN GOEDE INFRASTRUCTUUR VOOR WATERRECREATIE
Fryslân is een watersportprovincie bij uitstek. De provincie heeft alles wat watersportfanaten zich maar kunnen wensen. Naast de vele meren, grachten, sloten en waterwegen kan je ook het avontuur zoeken op de Waddenzee. Geen wonder dat ieder jaar duizenden zeilers, motorbootvaarders en andere watersportliefhebbers naar Friesland trekken.
Dat iedereen kan genieten op het water is geen vanzelfsprekendheid. Daar werken dagelijks duizenden mensen aan. Het regioteam Fryslân van het Watersportverbond spant zich in voor de belangen van alle watersporters en watersportverenigingen in het gebied. Samen met verschillende partijen, zoals de provincie Fryslân, recreatieschap Marrekrite, gemeenten, natuurorganisaties, commerciële watersportbedrijven en lokale verenigingen in de provincie zet het regioteam zich in om de watersport in Friesland te vertegenwoordigen en de provincie nog aantrekkelijker en veiliger te maken voor onze verenigingen en haar leden. Maar wie zijn de mensen achter het regioteam? En wat voor werkzaamheden voeren ze uit?
Het regioteam Fryslân bestaat uit vijf vrijwilligers die zich vaak al jaren voor de watersport en lokale vereniging inzetten. Regiovertegenwoordiger Rienk Broers vertelt: “We vormen een klein team, maar hebben wel veel kennis in ons midden. Iedereen heeft zijn eigen gebied, kennis, netwerk en expertise. Samen vullen we elkaar goed aan. Als er ergens knelpunten ontstaan gaan we langs bij gemeenten en verenigingen om te luisteren naar hun standpunten, meningen en belangen.”
Friesland nog aantrekkelijker maken voor watersporters
Waterrecreatie is zoals gezegd erg belangrijk voor de provincie en haar gemeenten. Een goede infrastructuur op het gebied van water- en landrecreatie is daarvoor noodzakelijk. De afgelopen vijftien jaar heeft de provincie daarom flink geïnvesteerd in het Friese Merenproject, dat de provincie nog aantrekkelijk moest maken op watersportgebied. Het regioteam Fryslân is nauw betrokken geweest bij dit project. Als adviseur, maar ook regelmatig als bemiddelaar tussen de diverse partijen. “Er is onder andere gekeken naar een betere doorstroming van het autoverkeer en kortere wachttijden voor bruggen en sluizen”, vertelt Broers. “Er is veel geld beschikbaar gesteld voor het opknappen van havens, het waterfront en vaarwegen. Nieuwe steigers zijn gerealiseerd voor zeilers en motorbootvaarders, maar dankzij de inspanningen van ons team zijn op diverse plaatsen ook speciale steigers en overdraagplaatsen gerealiseerd voor kanovaarders.
Watersportverenigingen in de regio
Juist omdat de waterrecreatie zo’n belangrijke inkomstenbron is voor de provincie, verschijnen de leden van het regioteam vaak aan tafel bij de provincie en gemeenten om advies te geven over de watersport en hun belangen. Het belang van de watersportverenigingen wordt daarbij nooit vergeten. In de regio zitten zo’n 30 bij het Watersportverbond aangesloten watersportverenigingen. De meeste van hen hebben ieder hun eigen water waar ze zich aan verbinden, de projecten zijn daardoor zeer divers.
Snelvaren op Burgumer Mar
Een goed voorbeeld is het initiatief om het snelvaren op de Burgumer Mar weer toe te staan. De verenigingen in de omgeving zien het snelvaren op het meer niet zitten. In samenwerking met het regioteam hebben de verenigingen een brief geschreven aan Gedeputeerde Staten (de provincie is vaarwegbeheerder), is er ter plaatse met gedeputeerde Kramer gesproken en heeft het regioteam deelgenomen aan een inspraakavond en de Staetemerke op het provinciehuis te Leeuwarden. “We zijn van mening dat het snelvaren moet kunnen, maar wel op een verantwoorde wijze en op een locatie waar het andere watersporters niet in gevaar brengt of voor overlast zorgt”, aldus de regiovertegenwoordiger. De politiek steunt het initiatief en wil het snelvaren voor een proefperiode van twee jaar toestaan. We hebben in overleg met de verenigingen uit Burgum en Eastermar een brief geschreven aan Gedeputeerde Staten over de locatie, zodat het snelvaren en de recreatie elkaar niet in de weg komen te zitten. De gesprekken over de problematiek lopen en het regioteam blijft betrokken.
Meer weten over de werkzaamheden van het regioteam Fryslân? Kijk dan op www.watersportverbond.nl/fryslan
Zestien regioteams
Er gebeurt op lokaal niveau veel op het gebied van belangenbehartiging. De regioteams van het Watersportverbond praten mee over de bediening van de bruggen en de sluizen, over het maaien van de waterplanten, over het laten aanleggen van steigers en kano-oververdraagplaatsen en nog veel meer! In zestien regio's vertegenwoordigen onze regioteams de watersport, zodat de belangen van uw vereniging vertegenwoordigd worden. Kijk voor meer informatie over al deze werkzaamheden, en de regioteams op de regiopagina: www.watersportverbond.nl/inmijnregio.
Sluiten
ZIENSWIJZE BIJ GEMEENTE AMSTERDAM INGEDIEND OVER NOTA VAREN DEEL 1
Het Watersportverbond heeft bij de gemeente Amsterdam een zienswijze ingediend over de Nota Varen deel 1. De gemeente Amsterdam heeft eind 2018 de Nota Varen deel 1 gepresenteerd. In deze Nota staan diverse voorstellen die volgens ons voor de recreatievaart ongunstig zijn. Daarnaast zijn er verschillende gesprekken geweest tussen de gemeente en diverse belangengroepen, maar is er verzuimd om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van de recreatievaart.
De gemeente Amsterdam wil onder andere de toegang van de grachtengordel voor recreatievaart van 23:00 tot 07:00 uur verbieden. Verder wil de gemeente een aanscherping van het vignetbeleid; dat wil zeggen een verhoging van de aanlegkosten tot maximaal een verdubbeling. Ook wil de gemeente aparte zones instellen voor roeiers. De overige recreatievaart wordt hierdoor benadeeld.
Regioteam West-Holland
Het regioteam West-Holland van het Watersportverbond heeft met diverse stakeholders overleg gevoerd over de Nota Varen deel 1. Uit dit overleg is voortgekomen dat elke partij een zienswijze gaat indienen bij de gemeente Amsterdam. In de reactie van het Watersportverbond staan ideeën om de ongunstige voorstellen in de Nota Varen te wijzigen, in voor de recreatievaart acceptabele plannen. Tevens dringt het regioteam erop aan dat zij graag in gesprek wil over deze voorstellen met de gemeente.
De zienswijze van het Watersportverbond is inmiddels ingediend bij de gemeente Amsterdam. Lees hier de Zienswijze >>
Sluiten
WAT BETEKENT EEN 'NO DEAL' VOOR BOOTBEZITTERS BIJ BREXIT?
Zonder uitstelperiode verlaat het Verenigd Koninkrijk in de nacht van 29 op 30 maart naar alle waarschijnlijkheid de Europese Unie. Vanaf klokslag 00.00 gelden de regelingen die tussen EU-landen onderling gemaakt zijn, niet meer voor het Verenigd Koninkrijk (VK). Wat zijn de gevolgen van Brexit voor bootbezitters?
Hoe de nieuwe relatie met het VK er na 29 maart uitziet, weten we nog niet. Dit hangt af van de afspraken die worden gemaakt in de nieuwe relatie. Het lijkt er steeds meer op dat we afstevenen op een ‘no deal-scenario'. De Europese Unie heeft de European Boating Association (EBA) - waar het Watersportverbond lid van is - gewezen op de mogelijke gevolgen voor booteigenaren die bij een ‘no deal-scenario’ de oversteek willen maken.
Boten verliezen recht op vrij verkeer
In het geval van een 'no deal', verliezen boten die op het moment van uittreden in het Verenigd Koninkrijk liggen hun EU-status. Dat wil zeggen dat zij op dit moment het recht op vrij verkeer in de Europese Unie verliezen. Bij terugkeer in de EU worden de boten behandeld als ‘niet-Uniegoederen’ en worden zij op dezelfde manier aan douanecontroles onderworpen als ieder ander vaartuig dat uit een derde land komt. Dit zou kunnen leiden tot extra kosten als: btw aanslag en - indien van toepassing - invoerrechten.
Bereid u voor
U heeft op dit moment dus nog geen duidelijkheid over alle exacte gevolgen voor veranderingen en welke consequenties dit precies met zich meebrengt. Om het zekere voor het onzekere te nemen adviseren wij booteigenaren om hun boot voor de deadline te verplaatsen, zodat u minder risico loopt om voor verrassingen te komen staan.
Sluiten
STICHTING 'MAAIEN WATERPLANTEN IJMEER MARKERMEER' OPGERICHT
Tijdens de HISWA Amsterdam Boat Show hebben het Watersportverbond en de HISWA Vereniging samen een nieuwe stichting in het leven geroepen die waterplanten gaan maaien op het IJmeer en Markermeer. De directeur van de HISWA Vereniging, Geert Dijks, zette samen met Arno van Gerven, directeur van het Watersportverbond, in het bijzijn van een notaris hun handtekening onder de statuten. De oprichting van de nieuwe stichting is daarmee een feit.
Er staat een bestuur klaar van zeven watersportondernemers en bestuurders van watersportverenigingen. Samen gaan ze zich inzetten om het maaien van waterplanten op het IJmeer en Markermeer optimaal te organiseren. Namens het Watersportverbond zijn er vijf watersportverenigingen vertegenwoordigd in het bestuur. Zo zal Willem Beunis (lid van KNZVR Muiden, optreden als voorzitter en treedt Michiel Insinger, ook lid van Muiden, op als penningmeester. Victor Schaarderburg (de Roerkoning), Max Bolweg (WV IJburg) en Rijk van Bennekom (WSV Hoorn) maken, naast twee bestuursleden namens de HISWA Vereniging, het bestuur compleet. Het Watersportverbond is trots op het feit dat er zoveel mensen uit haar achterban deze taak op zich willen nemen.
Maaiwerkzaamheden
"Wij gaan ondersteunen bij de uitvoering van de maaiwerkzaamheden", vertelt Willem Beunis, voorzitter van de nieuwe stichting. "Dit betekent dat wij in onderhandeling gaan met marktpartijen die kunnen maaien. Ook kijken we samen met de gebruikers uit het gebied waar de knelpunten zijn, zodat de juiste plekken aangepakt worden. Wij willen met de beschikbare middelen van de verschillende overheden zoveel mogelijk veilig vaarareaal realiseren, want het is natuurlijk een prachtig en uniek vaargebied voor kleine én grote boten. Daar zetten wij ons graag voor in!"
De betrokken partijen hebben een position paper over de overlast van waterplanten voor de watersport opgesteld.
Download hier de Position paper >>
Structurele maatregelen
Naast het feitelijke maaien, gaat een andere werkgroep zich buigen over structurele maatregelen die de groei van waterplanten moeten inperken. Hierbij kan gedacht worden aan het verdiepen van vaarwegen (door te baggeren of te ontzanden), het aanleggen van recreatiebetonning, de gevolgen van het maaien voor de waterkwaliteit en voor de vispopulatie. In deze werkgroep zullen onder andere vertegenwoordigers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, provincies, lokale overheden en private partijen waaronder het Watersportverbond deelnemen. Een samenwerkingsovereenkomst tussen genoemde partijen wordt op 3 april in Haarlem ondertekend.