Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Anne Loes Kokhuis
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Reneé van Holsteijn en Ellen Reijnen
Video: Teunis van der Poel
Coverfoto Lifeshots Photography
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
'VEILIG DUIKEN? DUIKVLAG GEBRUIKEN'
De KNRM lanceert Duikvaker de campagne ‘Veilig duiken? Duikvlag gebruiken’. Duikers worden bewust gemaakt van het belang van de duikvlag – niet alleen voor hun eigen veiligheid maar ook voor de veiligheid van andere watergebruikers.
Geen duiker die eraan moet denken! Je bent aan het duiken en ineens hoor je het geratel van een ankerketting. Het zal toch niet dat je een anker op je hoofd krijgt? Of je duikt op een wrak en ineens zie je twintig vislijnen met haken om je heen neerkomen? Net zomin zit een schipper erop te wachten dat duikers vlak voor zijn varende boot aan de oppervlakte komen. Helaas zijn dit geen fictieve voorbeelden – het gebeurt echt. Maar dergelijke situaties kunnen worden voorkomen door een duikvlag te gebruiken.
'Veilig duiken? Duikvlag gebruiken'
De campagne ‘Veilig duiken? Duikvlag gebruiken’ is door de KNRM ontwikkeld in samenwerking met partners uit de duikbranche en wordt dan ook breed gedragen. Via de campagne worden duikers bewust gemaakt van het grote (levens)belang van een duikvlag en worden andere watergebruikers geattendeerd op de betekenis van de vlag. Bij bootduiken is het duikschip verplicht de duikvlag -in Nederland de A-vlag- te voeren. In het geval van kantduiken is het verstandig om de vlag aan de kant of op een boei te plaatsen. Voor de scheepvaart en andere watergebruikers is dit het teken dat er wordt gedoken en zij op minimaal 100 meter afstand van de vlag moeten blijven.
Meer veiligheid op en rondom het water
Olaf Tompot, coördinator preventie bij de KNRM, vertelt: "We zijn blij dat we als KNRM met al onze samenwerkingspartners een bijdrage kunnen leveren aan nog meer veiligheid op en rondom het water. Gelet op de actuele berichtgevingen over bijna-ongevallen zijn we blij dat zowel de doelgroep duikers alsmede de pleziervaart en beroepsvaart de schouders eronder willen zetten om deze campagne tot een succes te maken. We zijn ervan overtuigd dat door de effectieve samenwerking een groot publiek bereikt kan worden."
Speciaal voor deze campagne heeft de KNRM een duikvlag ontwikkeld. Deze is verkrijgbaar via www.knrm.nl/duikers waar bovendien meer informatie over deze campagne en veiligheid voor duikers is te vinden.
Sluiten
VIER DAGEN SPEKTAKEL IN HAVEN VAN SCHEVENINGEN
Van 20 tot en met 23 juni ligt de haven van Scheveningen vol met zo’n 30 bijzondere, grote zeilschepen uit 13 landen. De Scheveningse haven is dan de finishplaats is van de Liberty Tall Ships Regatta 2019 wat zorgt voor 4 dagen spektakel voor jong en oud. Extra bijzonder is dat je de schepen niet alleen van dichtbij kunt bewonderen, maar dat je ze ook gratis kunt betreden! Een bezoekje aan Sail op Scheveningen is hiermee een absolute aanrader voor alle watersportliefhebbers.
Bijzondere schepen uit alle windstreken
De vloot bevat een unieke verzameling van marine zeilschepen uit de Verenigde Staten, Mexico, Brazilië, Oman, Roemenië en Frankrijk. Ook een aantal replica’s van schepen uit de Gouden Eeuw uit Spanje en Rusland zijn te bewonderen in de haven van Scheveningen. Van de 30 zeilschepen die naar Scheveningen komen, zijn er 7 zelfs nog nooit eerder in Nederland geweest! Dagelijks zijn de grote zeezeilschepen (waaronder diverse windjammers) tijdens dit internationale maritieme evenement te bewonderen en gratis te betreden. Voor de volledige ‘Sail experience‘ kun je ook een kaartje kopen voor een vaartocht op één van de bijzondere schepen.
Highlights programma
Benieuwd wat je er allemaal kunt beleven? Dit zijn enkele highlights uit het programma:
Donderdag 20 juni
10.00 uur: Sail-In Parade: spectaculaire binnenkomst van de gehele vloot
Vrijdag 21 juni
16.00 uur: Crewparade, een indrukwekkende optocht van alle bemanningsleden
17.15 uur: Prijsuitreiking van de Liberty Tall Ships Regatta
Alle dagen
11.00 - 22.30 uur: Gratis bezoek aan de schepen
Vaararrangementen voor zowel particulieren als de zakelijke markt (diverse afvaarttijden)
Straattheater op de kades en catering door lokale horecaondernemers
22.30 uur: Vuurwerk
Zondag 23 juni
16.00 uur: Sail-Out Parade: uitzwaaien van de schepen en haar bemanning
Trainee programma
Ken of ben jij een watersportliefhebber tussen de 15 en 28 jaar oud? Attendeer hem of haar dan zeker op het internationale Sail Training Programma. Daarbij stapt de trainee van 16 tot en met 20 juni samen met een internationale student aan boord van een Tall Ship tijdens de Liberty Regatta ter ere van 75 jaar vrijheid. Ze volgen het internationaal erkende Sail Training programma, terwijl ze van Le Havre naar Den Haag zeilen. Tijdens het trainee programma leren ze over het varen op zee, werken ze samen met jongeren van verschillende culturen, doen ze een flinke dosis ervaring op en ontplooien ze verborgen talenten!
Zakelijke arrangementen
Ook voor de zakelijke markt biedt Sail op Scheveningen, met haar internationale uitstraling, tal van kansen en mogelijkheden. Het is een uniek podium om relaties te ontvangen en te ontmoeten. Denk hierbij aan recepties, Tall Ship deck parties of een vaartocht met één van de Tall Ships. Catering wordt verzorgd door het lokale restaurant Catch by Simonis.
Kortom: een bezoek aan Sail op Scheveningen is een bijzondere ervaring, die je niet mag missen. Een evenement voor jong en oud, voor met je bedrijf of juist je gezin. Nieuwsgierig geworden? Kijk op www.sailopscheveningen.nl of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
See you at Sail op Scheveningen!
Sluiten
WATERBEWUSTZIJN BIJ KINDEREN. HELP JE MEE?
Nederland is een land van water, het is er gewoon. We staan er nauwelijks bij stil dat er altijd schoon water uit de kraan komt, waar en wanneer we maar willen. Maar het hebben van schoon, veilig en voldoende water is niet vanzelfsprekend. Het lesprogramma ‘De Wereld van Water’ van het Watersportverbond leert kinderen over deze belangrijke onderwerpen en hoe zij hieraan een bijdrage kunnen leveren.
We willen natuurlijk dat alle kinderen in Nederland dit lesprogramma in de klas krijgen, help jij ons een handje mee? Stem op het lesprogramma voor de titel ‘Voorbeeld 2019’ en help ons deze mooie prijs van bijna € 70.000 euro winnen!
STEMMEN KAN HIER: www.voor.nl/voorbeeld-projecten
VOORbeeld
Jaarlijks geeft bureau VOOR 10% van haar omzet aan de stichting VOOR. Het geld gaat naar een project waar de wereld iets mooier van wordt. Dat noemen ze het VOORbeeld. Iedere opdrachtgever en ZPer die een opdracht via het bureau doet - in ons geval de zoektocht naar een nieuwe directeur - mag een project voordragen. Welk project van het Watersportverbond past daar beter bij, dan ons lesprogramma ‘De Wereld van Water’?
Kinderen waterbewust
In aanloop naar de finish van de Volvo Ocean Race heeft dit lesprogramma in samenwerking met Dutch Wavemakers gedraaid onder de naam ‘Proef de Zee’. Nu de Ocean Race achter ons ligt is het Watersporverbond druk bezig om een doorvertaling te maken onder een nieuwe naam: De Wereld van Water. Zo is deze nu o.a. gekoppeld aan onze Olympische zeil- en surfploeg TeamNL Zeilen. Om het programma verder uit te bouw en nog meer kinderen ‘waterbewust’ te maken kunnen we deze financiering goed gebruiken. De hoofdprijs waar wij kans op maken, bestaat dit jaar uit bijna €70.000,- en de nummer twee en drie ontvangen €10.000,-. Hiermee kunnen wij het lespakket verder uitbreiden en het bereik vergroten. Daarvoor hebben wij iedereens hulp nodig!
Stap 1: zelf stemmen
Op www.voor.nl/voorbeeld-projecten staan de 22 projecten die kans maken op de prijzen. Hier kan tot en met 10 april om 23:59 uur gestemd worden. Bovenaan de stempagina kun je inloggen via Facebook én LinkedIn. Je kan dus twee keer op ons stemmen!
Zodra je bent ingelogd, staan er een + en – symbool bij alle projecten en kun je 10 punten verdelen. Wij gaan natuurlijk voor 10 punten op De Wereld van Water…
Stap 2: deel de oproep
Roep IEDEREEN op om ook op ons te stemmen. Deel onze oproep op jouw eigen LinkedInpagina en Facebookpagina, deel het bericht in de familie-apps en vriendengroepen of mail jouw contactpersonen met een groot bereik op social media en vraag hen het te delen. Kom je ondertussen iemand tegen op het water of langs de kant? Schroom dan niet om het bericht ook met hen te delen, want we willen allemaal kunnen genieten van (schoon) water.
Sluiten
STAP AAN BOORD EN DRAAG BIJ AAN AMERICA'S CUP CAMPAGNE
Na een succesvolle finish van de Volvo Ocean Race in eigen land en de beste prestaties ooit van onze Olympische zeilers en windsurfers op de WK Zeilen, ligt er een nieuwe kans in het verschiet om ons als grote zeilnatie te presenteren. Een Nederlandse deelname aan de America’s Cup – de oudste, en meest prestigieuze zeilprijs – is nabij.
Stap aan boord
Om de volgende stap te kunnen zetten in de campagne, moet voor 1 april het inschrijfgeld betaald zijn. Simeon Tienpont en zijn team zijn druk bezig de financiering van de hele campagne zeker te stellen. Bij overheden, in de maritieme sector, de kennis- en innovatiepartner, instellingen, fondsen en founding fathers. Maar ook particulieren kunnen bijdragen. Iedereen die de campagne een warm hart toedraagt, kan bijdragen door het intekenen in een DutchSail-certificaat!
Ga naar de website dutchsail.com voor meer informatie over dit certificaat.
America’s Cup
De America’s Cup, de ‘Formule 1’ binnen de zeilsport, is een wedstrijd tussen twee jachtclubs. Het team dat de laatste editie gewonnen heeft, organiseert de volgende en bepaalt de regels. Deze winnaar kan worden uitgedaagd door nieuwe teams. Bij meerdere uitdagers, volgt er een kwalificatiereeks waarin wordt bepaald wie het tegen de titelhouder mag opnemen. In december 2018 accepteerde titelhouder Emirates Team New Zealand de uitdaging van een gezamenlijk team van KNZ&RV Muiden en KR&ZV De Maas uit Rotterdam.
Een America’s Cup-campagne biedt Nederland als watersportland de kans om haar nautische ontwerp- en bouwkracht op het hoogste niveau door te ontwikkelen en, in handen van onze beste zeilers, aan de wereld te tonen. Hiermee is de America’s Cup veel meer dan een historische zeilrace: het vormt een uniek platform om watersport met overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen te verbinden en daarin diverse ontwikkel- en groeidoelen te halen die voorheen niet mogelijk waren. Groei van de watersportindustrie en sportbeoefening gaan hierbij hand in hand. Een Nederlandse America’s Cup-campagne vormt op diverse gebieden een geweldige stimulans voor (jonge) watersportliefhebbers en mag eigenlijk niet ontbreken binnen de positionering van Nederland als groot zeilland. Het Watersportverbond staat dan ook volledig achter de Nederlandse deelname.
Nieuws
STAP AAN BOORD EN DRAAG BIJ AAN DE AMERICA'S CUP CAMPAGNE
lees verder >>
WATERBEWUSTZIJN BIJ KINDEREN. HELP JE MEE?
lees verder >>
SPEKTAKEL IN HAVEN VAN SCHEVENINGEN
lees verder >>
'VEILIG DUIKEN? DUIKVLAG GEBRUIKEN'
lees verder >>