Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Belangenbehartiging
10 JAAR VAREN DOE JE SAMEN
lees verder >>
MARINA MUIDERZAND EERSTE JACHTHAVEN MET DRIJVENDE PRULLENBAK
lees verder >>
KLACHT WATERPLANTEN GEHOORD IN ZITTING RIJKSWATERSTAAT
lees verder >>
Sluiten
TERUGBLIKKEN EN VOORUIT KIJKEN: 10 JAAR VAREN DOE JE SAMEN
Het project Varen doe je Samen!, kortweg VDJS, geeft voorlichting over veiligheid op het water, vooral daar waar beroeps- en recreatievaart elkaar veel tegenkomen. Dit jaar bestaat het project 10 jaar. In 2007 werd het eerste samenwerkingsconvenant getekend, waarmee het project een feit was en van start ging.
Het is inmiddels een bekende nationale veiligheidscampagne geworden, met een breed aanbod van informatie over drukke vaargebieden in heel Nederland, de zogenoemde knooppunten(boekjes), maar ook informatie over reisvoorbereiding, (technische) preventie met het oog op het onderhoud aan het schip, communicatie op het water, veiligheidsmiddelen aan boord, staande mast route en meer.
Op de website varendoejesamen.nl vind je een uitgebreid kenniscentrum dat door aanvoer van een constante stroom van artikelen en brochures steeds meer informatie bevat over alle aspecten die met veiligheid op het water te maken hebben. De campagne is een breed gedragen convenant van verschillende grote organisaties in het land die vanuit hun eigen achtergrond/perspectief een verantwoordelijkheid hebben voor veiligheid op het water.
Terugblik op 10 jaar ‘Varen doe je Samen!’
Een dergelijke campagne ontstaat niet van de ene op de andere dag. Reden genoeg om eens terug te blikken, te bekijken hoe de campagne er nu voorstaat en hoe VDJS in de toekomst eruit zou moeten zien. Cees van der Spek (Provincie Zuid-Holland), Sander Wels (Rijkswaterstaat Oost-Nederland), Frits de Vries (BLN Schuttevaer), Hylke Steensma (Oud projectleider, nu werkzaam bij het Watersportverbond) en huidig projectleider Rowena van der Maat kijken terug en vooruit:
Cees van der Spek (Provincie Zuid-Holland)
Cees vertelt over de eerste stappen: “De 'Varen doe je Samen!'-campagne vloeide voort uit het project “Varen? Dat doe je samen!” van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland, afdeling Scheepvaartzaken, te Rotterdam. Dat was al eerder, in 2002. Er werd een brochure met detailkaartjes van de belangrijkste vaarwegkruisingen in het beheergebied van RWS Zuid-Holland uitgegeven. Dat was het eerste knooppuntenboekje. Er was toen eenmalig budget uitgetrokken voor dit project.”
In de periode 2003-2005 werd het uitgebreid met RWS Noord-Holland, de Provincie Zuid-Holland, KSV Schuttevaer (nu BLN Schuttevaer) en het Watersportverbond. Er werd een nieuw knooppuntenboekje uitgegeven voor Zuid-Holland en Noord-Holland. Door reorganisaties en andere omstandigheden viel het project daarna een tijdje stil. Cees vervolgt: “Toch was het project VDJS een succes en uit de branche klonk de wens tot voortzetting van het project. Ook was er de wens om het landelijk uit te breiden.”
Sander Wels (Rijkswaterstaat Oost-Nederland)
Ook Sander Wels was bij de start betrokken: “Gesprekken met recreatievaarders en schippers van de binnenvaart liepen niet altijd even vlotjes. De recreatievaarder gaf aan wat de beroepsvaarder allemaal verkeerd deed, en de beroepsvaarder klaagde over de vaarkunsten van de recreatievaarder. Met veel humor werden de ‘plooien gladgestreken’ en zijn we gezamenlijk aan het project begonnen. Ik mocht van Rijkswaterstaat alle benodigde tijd erin stoppen.”
Enkele jaren later werd het project opnieuw leven ingeblazen, er werd een convenant opgesteld, meerdere partners sloten zich aan, er kwam een stuurgroep en de uitvoering van het project werd bij de SRN (Stichting Recreatie Nederland, nu Waterrecreatie Nederland) gelegd. In september 2007 werd het ‘Varen doe je Samen!’ convenant getekend en werd Hylke Steensma projectleider.
Hylke Steensma, eerste projectleider VDJS
Hylke vertelt over de eerste knooppuntenboekjes: “VDJS is in relatief korte tijd een begrip geworden in Nederland. Er lag in het begin een enorme focus om de knooppuntenboekjes landelijk dekkend te krijgen. De mappen die wij uitgaven in die eerste jaren waren enorm gewild. Bij opening van de beurzen waar we stonden, de HISWA bijvoorbeeld, ontstond er een ware run op die mappen. Als je even van de stand was op de HISWA werden de knooppuntenboekjes uit de berging geroofd, zo gewild waren ze!"
Frits de Vries (BLN Schuttevaer)
Frits zag het project ontwikkelen: “Op beurzen hoor je nu nog steeds: Wij hebben de map aan boord staan! Maar de grote kracht van het project/de campagne is dat het met zijn tijd is mee gegaan en via de digitale snelweg veel meer mensen bereikt dan alleen een boekje ooit kan doen. Nu hoor je vaak: We hebben de App al hoor!”
Van map naar app
De gewilde knooppuntenboekjes zijn inmiddels allemaal online te vinden en gratis te downloaden via de website, die ook volledig geschikt is voor mobiel gebruik. Ook is er een VDJS-app. Daarnaast wordt er naast de knooppuntenboekjes een veel bredere informatiestroom gegenereerd over alles wat met veiligheid op het water te maken heeft. Hylke zette de eerste stappen met VDJS op social media: “Toen social media op kwam zetten, begonnen we een Facebookpagina, met o.a. ‘Raad de Plaat’ met foto’s van vaarwegen.”
Rowena van der Maat, huidige projectleider VDJS
Rowena begeleidde het project in de volgende fase: “De digitale ontwikkelingen gingen in die tijd zo snel, we moesten keuzes maken waar we in wilden investeren. We hebben gekozen voor een sterke website, een bredere digitale verspreiding van de knooppunten in veel gebruikte (digitale) navigatiekaarten en een sterke aanwezigheid op social media. Inmiddels bereikt VDJS via Facebook, Twitter, Youtube en Linkedin grote groepen mensen. Daarnaast blijft de kracht om verschillende communicatiekanalen naast elkaar te blijven gebruiken, brochures op watervast papier, zoals de Vaarbewaarkaart, maar ook blijven we naar beurzen gaan en presentaties geven op locatie, om het persoonlijk contact met de doelgroep te houden. We krijgen vaak waardevolle informatie en feedback op deze contactmomenten.”
Nieuwe initiatieven
Inmiddels is VDJS niet meer weg te denken. Er worden vele initiatieven uitgerold onder de paraplu van VDJS, bijvoorbeeld het praktijkvaren op de Waal (via WSV “De Waal” in Tiel), de IJssel bij Zutphen, de roeiers op de Twente Kanalen, het Binnen en Buiten IJ, de Waddenzee en rondom Dordrecht en de havens in Rotterdam. Voorts werd een praktijkdag voor de snelle watersport in Dordrecht georganiseerd. Nieuwe filmpjes gemaakt, jongeren erbij betrokken en nog veel meer. Er zijn voorlichtingsavonden op jachthavens en watersportverenigingen en er is inmiddels een grote pool van vrijwilligers die zich, vanuit hun eigen kennis en ervaring, inzet voor de campagne.
VDJS geeft veel brochures uit over diverse onderwerpen m.b.t veiligheid op het water.
Rowena vervolgt: “Onze partners hebben ook een enorme hoeveelheid aan waardevolle informatie die wij kunnen inzetten voor ‘Varen doe je Samen! Deze informatie bundelen en rubriceren om deze uiteindelijk bij een vaarweggebruiker te krijgen is onze uitdaging.” De VDJS-Knooppunten zijn inmiddels geïntegreerd in de meeste navigatieprogramma’s die op de markt te koop zijn. Daarnaast kijken andere landen in Europa naar de campagne en zijn er Europese initiatieven in ontwikkeling.
De toekomst:
Veranderingen gaan tegenwoordig enorm snel, vooral door de digitale mogelijkheden. Het goed blijven aansluiten bij dergelijke veranderingen is van groot belang. Rowena: “Informatie komt tegenwoordig real-time en online tot ons. Dat biedt enorme mogelijkheden als je het hebt over veiligheid. Zo monitoren wij nu dagelijks diverse verkeersleiders te water van Rijkswaterstaat via social media. Zij geven directe en actuele informatie over gebeurtenissen op het water. Dat geldt ook voor andere partners van ons, zoals de KNRM, de havenbedrijven en Rijkswaterstaat. De wijze van navigeren is meest digitaal geworden en vaarkaarten zijn enorm geavanceerd geworden (GIS, Geographic Information System-kaarten).”
Het doel van ‘Varen doe je Samen!’ is niet veranderd, maar wel hoe mensen deze informatie tot zich krijgen en de middelen waarmee ze dit doen. Rowena: “We willen voorlichting blijven geven over de (basis) vaarregels (stuurboordwal varen, Dode hoek beroepsvaart etc.) en de knooppunten goed in beeld blijven brengen. Maar de communicatiekanalen en de manier waarop je deze informatie overbrengt zal blijven veranderen in de toekomst."
Goede, veilige vaart!
Sluiten
MARINA MUIDERZAND EERSTE NEDERLANDSE JACHTHAVEN MET DRIJVENDE PRULLENBAK
Marina Muiderzand in Almere heeft als eerste Nederlandse jachthaven een Seabin in gebruik genomen. Deze drijvende prullenbak zuigt plastic en andere troep op uit het water. Daardoor voorkomt hij dat de plastic soep en andere vervuiling in zeeën en oceanen toenemen.
The Seabin is een uitvinding van twee Australische surfers en botenbouwers: Andrew Turton en Pete Ceglinski. Zij zagen de toenemende vervuiling van de oceanen met lede ogen aan. “Als we op het land een vuilnisbak kunnen hebben, waarom dan niet ook eentje in het water?”, vroeg het tweetal zich af. Na vele jaren testen hebben ze een drijvende prullenbak ontwikkeld die je in het water van elke haven of dok kunt leggen. Met behulp van een elektrische waterpomp zuigt de Seabin plastic flessen, bekers, zakjes, kleine stukjes plastic, olieresten en ander afval dat drijft op het water naar binnen, terwijl vissen buiten schot blijven. Op die manier kan één Seabin in een jaar tijd 83.000 plastic zakjes en 20.000 plastic flessen opruimen. In totaal een halve ton vuil. Al het ingezamelde plastic wordt gerecycled.
Aan Marina Muiderzand de eer om als eerste Nederlandse jachthaven een Seabin in gebruik te nemen. In de jachthaven wordt al water en energie bespaard, worden veel materialen hergebruikt, wordt afval gescheiden en ingezameld, geldt een verbod op schadelijke bestrijdingsmiddelen en wordt gebruik gemaakt van groene stroom. De haven heeft al jaren een blauwe vlag.
Als de Seabin op Marina Muiderzand een succes is wordt de drijvende prullenbak ook in de andere havens van exploitant ‘Thuishavens’ ingezet. “Wij zijn op onze havens zeer begaan met mens en milieu en proberen het water zo schoon mogelijk te houden”, zegt Nanke den Daas van Thuishavens. “De Seabin past naadloos in die visie. Wij kunnen het plastic in de zeeën niet opruimen, maar willen het goede voorbeeld geven. Ons doel is meer bewustwording creëren rond de rol die watersporters en onze ligplaatshouders zelf spelen in het schoonhouden van het water in onze jachthavens en het vaargebied.”
Onder het label Thuishavens vallen vier jachthavens: Jachthaven Naarden, Jachthaven Bruinisse, Marina Muiderzand en Dorado Beach en bieden plaats aan duizenden watersports. Thuishavens is begaan met mens en milieu. In de havens is veel aandacht voor water- en energiebesparing, afvalscheiding, recycling, veiligheid en kwaliteitsverbetering. In juli van dit jaar hebben de HISWA Vereniging, Sportvisserij Nederland, het Platform voor Waterrecreatie en het Watersportverbond samen met Marina Muiderzand nog een tiental brasems uitgezet, in de hoop zo een andere methode te ontwikkelen voor de overlast van waterplanten.
Kijk voor meer informatie over de Seabin op: www.seabinproject.com.
Bron video: ANP Pers Support
Sluiten
KLACHT OVER WATERPLANTEN GEHOORD IN HOORZITTING RIJKSWATERSTAAT
Vladimir Voûte, catamaranzeiler bij zeilvereniging de Roerkoning (Almere), heeft een klacht over waterplanten ingediend tegen Rijkswaterstaat. Voûte is afgelopen zomer tot drie keer toe vastgelopen in zeeën van waterplanten en is daarbij omgeslagen. Naast materiële schade liep Voûte ook gekneusde ribben op. De claim die hij indiende bij Rijkswaterstaat werd niet toegekend, maar Voûte werd wel uitgenodigd zijn klacht nader toe te lichten. Bij het gesprek werd hij ondersteund door de HISWA en het Watersportverbond.
De watersporters van ZV de Roerkoning, andere watersportverenigingen en beheerders van commerciële jachthavens op het IJmeer, Markermeer en Randmeren beschouwen de watersport door de overdaad aan waterplanten in de zomermaanden ten dode opgeschreven. Tijdens zeilevenementen ondervinden ze extreem veel hinder en ontstaan er gevaarlijke situaties. Daarnaast is het dit najaar (september t/m november) niet mogelijk om te ankeren door een dikke laag afstervende waterplanten op de bodem. De dikke laag is spiegelglad, waardoor ankers, bij zowel veel als weinig wind, geen grip hebben.
Voûte heeft dit alles in de hoorzitting van Rijkswaterstaat op 22 november in Nieuwegein toegelicht. De catamaranzeiler heeft hierbij duidelijk gemaakt dat hij zijn geliefde sport op het IJmeer en Markermeer niet meer verantwoord kan beoefenen. Zijn oproep was met name gericht op de nautische veiligheid, maar ook pleitte Voûte voor een structurele en preventieve oplossing voor de waterplantenproblematiek in heel Nederland. Tot slot bepleitte hij dat bepaalde delen van het IJmeer en Markermeer blijvend vrijgemaakt moeten worden van waterplanten.
De problematiek is bekend bij Rijkswaterstaat, maar ze konden ter plekke geen oplossingen bieden. Voûte krijgt begin 2018 antwoord op zijn vragen. Het Watersportverbond, de HISWA en Vladimir Voûte hopen dat de antwoorden van Rijkswaterstaat leiden tot oplossingen, zodat de watersporter ook in 2018 hun sport ongehinderd kunnen uitoefenen.