Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
GEEN TOEKOMST MEER VOOR WILDWATERPARK ZOETERMEER?
Het voormalige Dutch Water Dreams heeft, als het aan de initiatiefnemers van Zoetermeer Leisure Village ligt, geen toekomst meer. Het wildwaterpark in Zoetermeer voortzetten zal volgens de initiatiefnemers financieel niet haalbaar zijn en geen winst opleveren. Het Watersportverbond is verrast door de plotselinge wending van Zoetermeer Leisure Village en blijft pleiten voor behoud van de wildwaterbaan.
Een definitief besluit is er nog niet gevallen, maar het in de lucht houden van de wildwaterbaan blijkt, volgens de initiatiefnemers van Zoetermeer Leisure Village, een dure liefhebberij. “De kosten worden hoger dan de verwachte inkomsten. Het is dan net water naar de zee dragen”, aldus initiatiefnemer Hashem Bashir. Als Zoetermeer Leisure Village besluit de wildwaterbaan te slopen, schenden zij de afspraken die tijdens de overname van de boedel, toen Dutch Water Dreams twee jaar geleden failliet ging, gemaakt zijn.
In april dit jaar gaven de initiatiefnemers nog aan dat ze zich eerst wilden richten op de exploitatie van de wildwaterbaan. Daarover zouden ze in gesprek zijn met verschillende investeerders. Gesprekken met een Brits bedrijf liepen echter op niets uit. Zowel recreatieve als wedstrijdvaarders konden in eerste instantie gebruik maken van de baan, maar na het afketsen van de gesprekken met de potentiële investeerders moeten ze noodgedwongen uitwijken. De baan in Zoetermeer is uniek in heel Noord-West Europa. Binnen een straal van 800 km is op het Europese vasteland geen dergelijke faciliteit te vinden. Kanovaarders moeten nu uitwijken naar bijvoorbeeld Pau (Frankrijk), Londen of Augsburg (Duitsland).
Zoetermeer Leisure Village was al begonnen enige delen inpandig in de wildwaterbaan te slopen, maar zijn ze door de gemeente gedwongen de sloopwerkzaamheden te stoppen. De gemeente Zoetermeer heeft in een reactie laten weten dat er nog geen sloopvergunning was aangevraagd en wil verder nog niet op de zaken vooruitlopen. Het Watersportverbond is teleurgesteld over de recentelijke ontwikkelingen en blijft pleiten voor het behouden van de wildwaterbaan, primair voor kanovaarders, maar uiteraard ook voor recreanten en andere gebruikers.
De wildwaterbaan is uitermate geschikt om kennis te maken met wildwaterkano én heeft daarnaast de kwaliteit om wedstrijden van nationaal maar ook internationaal niveau te organiseren. Rob Snel, van de WildWaterAcademie is ervan overtuigd dat de Nederlandse en Belgische sporters nog beter op wereldtopniveau presteren als zij weer kunnen trainen op de baan in Zoetermeer. Snel wil met de initiatiefnemers het gesprek aan om de wildwaterbaan te behouden voor sporters. „Het complex kostte destijds 32 miljoen euro, terwijl de initiatiefnemers er slechts 1,26 miljoen voor hebben betaald”, rekent Snel voor. “Nederlandse bedrijven, met ervaring in de branche, geven aan dat exploitatie daarmee haalbaar is. Maar zij worden helaas niet betrokken. De mensen achter Leisure Village hebben geen achtergrond in de (water)sport en weten deze expertise helaas ook nog niet te aan te boren.”
Bron: Telegraaf
Sluiten
WORLD SAILING LANCEERT ESAILING WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
De Wereldzeilbond World Sailing is met de lancering van de eerste virtuele Wereldkampioenschappen Zeilen in de wereld van de eSports beland. In samenwerking met het platform Virtual Regatta zal vanaf 2018 jaarlijks het eSailing Wereldkampioenschap gehouden worden.
Het Virtual Regatta-platform bestaat uit meerdere offshore en inshore regatta-spellen. Voor de eSailing WK zullen spellen gecreëerd worden met een nieuwe reeks regels. De internationale zeilregels zullen op deze manier geschikt gemaakt worden voor de virtuele wereld.
Gedurende het jaar zullen inshore regatta’s gehouden worden waarbij spelers punten verzamelen die hun positie in de eSailing wereldranglijst zullen bepalen. Spelers in de ranglijst krijgen de kans zich te kwalificeren voor de wereldwijde play-offs en de uiteindelijke finale. De finale van de eerste eSailing Wereldkampioenschappen worden in november 2018 gehouden in Sarasota (Verenigde Staten).
De eSailing Wereldkampioenschappen richt zich op iedereen; van ervaren zeilers tot gamers. De helft van de huidige spelers van Virtual Regatta is jong en zeilt niet, zo blijkt uit de profielen. World Sailing ziet de eSailing WK als de manier om fans zonder toegang tot zeiluitrusting of -faciliteiten te binden aan en enthousiast te maken voor de zeilsport.
De unieke aspecten van zeilen - het combineren van sport, natuur en technologie - lenen zich uitstekend voor een virtuele spelomgeving. De veelheid aan variabelen, met de combinatie van apparatuur en de krachten van de natuur, maakt virtueel zeilen net zo uitdagend en strategisch als het echte werk. World Sailing is een van de eerste internationale sportfederaties die zich in de eSports begeeft. Dankzij deze stap zullen zowel bestaande als nieuwe doelgroepen zich kunnen verbinden aan de sport op een digitaal platform.
"Zeilen is uitstekend geschikt voor digitale presentatie", zegt World Sailing President Kim Andersen. "De sport vereist constante input en verworven vaardigheden om de relatie tussen de boot en de natuurkrachten te beheren. De variatie in boten, van zwaardboten, windsurfers tot boten van 100 voet maakt het een bijzonder rijk spelplatform."
Philippe Guigné, oprichter en CEO van Virtual Regatta: "Virtual Regatta is vereerd om deel uit te gaan maken van de World Sailing-familie. De internationale federatie laat de wereld zien hoe zeilen aan de rand van innovatie staat. Het eSailing World Championship is waarschijnlijk een van de meest ambitieuze en innovatieve projecten ter wereld tussen een federatie en een gamingbedrijf. ESports opent een nieuwe doelgroep voor onze sport en biedt zeilers de mogelijkheid om hun favoriete sport overal en altijd te beoefenen."
Virtual Regatta
Virtual Regatta, opgericht in 2002 door de gepassioneerde zeiler Philippe Guigné, heeft momenteel meer dan een miljoen actieve spelers op haar platform en heeft meer dan 100 miljoen views op het platform Dailymotion verkregen. Middels het platform wil Guigné iedereen de mogelijkheid bieden zeilen te ontdekken en te oefenen.
Sinds haar oprichting heeft Virtual Regatta een offshore en inshore-versie van het spel gemaakt en gepubliceerd, die de echte vaar-wereld weerspiegelt. Meer dan 150 digitale competities werden tot op heden georganiseerd met een recordaantal van 485.000 deelnemers in de Vendée Globe. Virtual Regatta is het officiële en exclusieve spel van meerdere grote zeilevenementen, waaronder de Volvo Ocean Race, Vendée Globe, Extreme Sailing Series en de Star Sailors League.
Sluiten
MARIT BOUWMEESTER VERKOZEN TOT BESTE ZEILSTER TER WERELD
Team Delta Lloyd-zeilster Marit Bouwmeester is in Puerto Vallarta (Mexico), bij de prestigieuze Rolex World Sailor of the Year Awards 2017, verkozen tot beste zeilster ter wereld. De Friezin nam het hierbij op tegen het Braziliaanse 49erFX-duo Martine Grael and Kahena Kunze, de Arubaanse freestyle en slalom windsurfster Sarah-Quita Offringa en de Spaanse Nacra 17-zeilster Tara Pacheco.
Bouwmeester heeft er, ondanks veel blessureleed aan het begin van dit jaar, een ongekend sterk jaar op zitten. Na het olympisch goud in Rio de Janeiro vorig jaar, veroverde de 29-jarige zeilster in augustus 2017 in eigen land de wereldtitel. Twee maanden later voegde zij daar in Barcelona ook nog de Europese titel aan toe. Daarmee is de zeilster regerend Olympisch-, Wereld- en Europees kampioene in de Laser Radial-klasse.
Bouwmeester heeft zichzelf een duidelijk doel gesteld: de zeilsport domineren. Met de resultaten van het afgelopen jaar en de titel voor beste zeilster ter wereld is ze inmiddels een heel eind op weg.
“Als zeiler heb ik alles gewonnen: worldcups, EK’s, ben drievoudig wereldkampioen en heb twee olympische medailles met als absoluut hoogtepunt olympisch goud in Rio 2016. Met de titel ‘World Sailor of the Year’ is mijn erelijst helemaal compleet. Dat is een prijs die je niet kan winnen, maar die je ontvangt! Het voelt als een erkenning voor alles wat ik gewonnen heb. Ben super trots en vind het een hele grote eer”, aldus een gelukkige Bouwmeester. “Ik wil graag iedereen bedanken die altijd in mij heeft geloofd en die op wat voor manier dan ook heeft bijgedragen aan mijn carrière."
Bij de mannen ging America’s Cup winning stuurman Peter Burling (NZL) er met de award vandoor. Hij wist meer stemmen te behalen dan de Australische Glenn Ashby en de Fransmannen Thomas Coville en Armel Le Cleac'h.
Sluiten
UPDATE CvO: MAG U STRAKS NOG VAREN?
Het Watersportverbond heeft de afgelopen tijd een paar keer aandacht besteed aan de overgangsregeling uit de Binnenvaartwet met betrekking tot het verplichte Certificaat van Onderzoek (CvO) voor grote pleziervaartuigen. De afmetingen van een pleziervaartuig bepalen of het schip gecertificeerd moet worden. Er zijn twee criteria. Wanneer het schip valt onder één van deze criteria dan moet het schip worden gecertificeerd.
1. Vaartuigen met een lengte (L) van 20 meter of meer
- Lengte (L) over de stevens, zonder aangehangen roer, boegspriet of zwemplateau.
2. Vaartuigen waarvan het product van de lengte (L), breedte (B) en diepgang (T) meer dan 100 m3 bedraagt
- Lengte (L) over de stevens
- Maximale breedte (B) op de huid
- Maximale diepgang (T) op zoet water, zonder kiel of hak en met volle tanks
Let op: Het product van L x B x T is niet hetzelfde als de werkelijke waterverplaatsing van het schip of de waterverplaatsing welke in de meetbrief van het schip staat. De grote van het product van L x B x T dient u zelf te bepalen. Onderstaande afbeelding verduidelijkt welke maten er precies genomen moeten worden bij de berekening van het volume product L x B x T.
Is uw pleziervaartuig korter dan 20 meter maar wel een fors schip? Dan is het toch wijsheid om snel een inhoudsberekening te maken voordat u in de problemen komt. Er kan namelijk een vaarverbod voor uw boot dreigen. Kleine schepen van bijvoorbeeld 14,95 x 4,60 x 1,50 = 103 m3 en 19,95 x 4,60 x 1,10 = 101 m3 moeten dus allebei een CvO hebben. Zeilschepen hebben mogelijk iets meer geluk met de berekening dan motorschepen, dus meten is weten.
Wat wordt er bij de certificering onderzocht:
• Casco sterkte en huiddikte
• Stuurinrichting
• Vrij zicht
• Ankerinrichting
• Marifoon
• Gasinstallatie
• Brandveiligheid
• Reddingsmiddelen
• Manoeuvreereigenschappen
• Stabiliteit
Je kunt er vanuit gaan dat toch nog veel motor- en zeilboten en zeker de meeste varende woonboten voor 31 december 2018 een CvO moeten hebben. Tot dan kunnen ze onder de oude regeling nog een CvO krijgen, dat is een eenvoudiger regeling voor bestaande schepen. Daarna moeten ook die schepen voldoen aan de eisen voor een nieuw schip. Die eisen zijn zwaarder en de kosten om een schip aan de eisen voor een nieuw schip te laten voldoen hoger. De keuringsmogelijkheden zijn beperkt. Wacht niet te lang en neem contact op met een keuringsinstantie. De CvO inspectie dient te gebeuren door een erkend klassenbureau/keuringsinstantie. Dit wordt geregeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van I&M.
Bekijk hier de lijst met goedgekeurde bureaus.
Nieuws
UPDATE CvO: MAG U STRAKS NOG VAREN?
lees verder >>
BOUWMEESTER BESTE ZEILSTER TER WERELD
lees verder >>
ESAILING WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
lees verder >>
TOEKOMST WILDWATERPARK ZOETERMEER
lees verder >>