Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Anne Loes Kokhuis
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Reneé van Holsteijn en Ellen Reijnen
Video: Teunis van der Poel
Coverfoto Lifeshots Photography
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
SAMEN VOOR PLASTICVRIJE WATEREN
NN Group en het Watersportverbond willen samen met Plastic Whale meer aandacht voor de missie van de sociale onderneming: ‘s werelds wateren plasticvrij maken. Dagelijks beleven duizenden mensen in Nederland plezier op of in het water. Tegelijkertijd vervuilt het plastic afval de Nederlandse wateren meer en meer en dat heeft grote gevolgen voor het welzijn van dieren.
NN Group heeft met de acquisitie van Delta Lloyd in 2017 het jarenlange sponsorcontract van het Watersportverbond overgenomen. Omdat NN zich als sportsponsor richt op hardlopen, is besloten tot het einde van de contractperiode (31 december 2020) de sponsoring van het Watersportverbond op een andere manier vorm te geven. Om meer bekendheid te geven aan de activiteiten van Plastic Whale wordt het logo op verschillende uitingen van het Watersportverbond vermeld. Zo zal Plastic Whale op de kleding en boten van de Nederlandse topzeilers en -surfers te zien zijn.
Plastic soep
Plastic Whale wil mensen enthousiasmeren een bijdrage te leveren aan het verminderen van de plastic soep, door plastic te vissen. Van het plastic worden prachtige sloepen en kantoormeubilair gemaakt. Ook zet de organisatie zich in om het bewustzijn rond het gebruik van plastic te vergroten. Marius Smit, oprichter van Plastic Whale: ‘Deze samenwerking is een unieke kans om meer mensen te vertellen wat we doen. Dit initiatief gaat een substantiële bijdrage leveren aan de doelstelling van Plastic Whale om 100.000 plastic flessen en duizenden kilo’s afvalplastic voor het einde van 2020 uit de Nederlandse wateren te vissen.’
Bewuster omgaan met plastic
Remco Barbier, Hoofd Branding NN Group: ‘In de gezamenlijke campagne met Plastic Whale staan we stil bij het belang van plasticvrije wateren en volgen we de voorbereiding van Nederlandse atleten van het Watersportverbond op de Olympische Spelen. Door in de campagne het onderwerp duurzaamheid te combineren met sport kunnen we een breed publiek bereiken. Ook bouwen we een sloep van ingezamelde flessen, die we inzetten om meer plastic te vissen. Verder kijken we binnen NN naar de mogelijkheden om bewuster om te gaan met het gebruik van plastic. Door deze samenwerking en de campagne kunnen we verschillende initiatieven versterken en aan elkaar verbinden.’
Schoon, veilig en voldoende water niet vanzelfsprekend
Arno van Gerven, Directeur Watersportverbond: ‘Het Watersportverbond zet zich vanzelfsprekend in voor schoon water in Nederland. Natuurlijk willen we zoveel mogelijk mensen bereiken, maar er is extra veel aandacht voor kinderen. Zo is Plastic Whale bijvoorbeeld aanwezig op Optimist Tour. Hier kunnen kinderen tussen de 8 en 12 jaar kennis maken met de watersport. In het Optimist on Tour Waterlaboratorium leren de kinderen dat schoon, veilig en voldoende water niet vanzelfsprekend is.’
Clean-up dagen
De medewerkers van NN en de verenigingen die zijn aangesloten bij het Watersportverbond worden actief betrokken door onder meer clean-up dagen te organiseren. Maar om de doelstelling van 100.000 plastic flessen en duizenden kilo’s afvalplastic te halen is meer nodig. NN en het Watersportverbond nodigen daarom iedereen uit om Plastic Whale te helpen hun doel te bereiken.
Sluiten
ONTWERP JE EIGEN COMMUNICATIE-UITINGEN MET CLUBDESIGNS
Wanneer je een evenement op de vereniging organiseert, bijvoorbeeld een toernooi of een feest, dan wil je daar een mooie poster of flyer voor maken die je kunt verspreiden. Ook als je een campagne wilt starten voor het werven van nieuwe leden of vrijwilligers is het fijn als je daar een ontwerp bij kunt maken om die campagne te promoten. Niet iedere vereniging beschikt over een handige vormgever die zo’n poster, flyer of ander campagnemateriaal voor je kan maken. Het zelf ontwerpen is erg tijdrovend en levert niet altijd het gewenste resultaat op.
Daarom bieden we onze watersportverenigingen nu toegang tot de gloednieuwe online tool ‘Clubdesigns‘. Hier kun je gebruik maken van tientallen ontwerpen voor posters, flyers, visuals voor social media, narrowcasting en roll-up banieren. De templates van de ontwerpen zijn zo opgebouwd dat iedere club deze op maat kan maken met eigen inhoud en uitstraling. Zo kunnen kleuren, foto’s en teksten naar wens worden ingesteld. Ook kunnen het clublogo of de logo’s van sponsoren erin verwerkt worden. Verenigingen die zelf niet over passend beeldmateriaal beschikken kunnen gebruikmaken van een bibliotheek met stockfoto’s.
Clubdesigns is een initiatief van de vijf sportbonden die gevestigd zijn in DeWeerelt van Sport in Utrecht: de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF), Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB), Nederlandse Ski Vereniging (NSkiV), Watersportverbond en Nederlandse Volleybalbond (Nevobo). De verenigingen die onder deze bonden vallen kunnen de tool kosteloos gebruiken om hun communicatiemiddelen mee te ontwerpen. Voor ieder van de vijf sporttakken is een eigen sportspecifieke omgeving ontwikkeld. NOC*NSF is eveneens aangesloten op de samenwerking met hun eigen kanaal, waardoor ook andere verenigingen van de tool kunnen profiteren.
Hoe werkt het?
Watersportverenigingen kunnen via communicatie@watersportverbond.nl een account aanvragen en vervolgens via watersport.clubdesigns.nl inloggen met hun unieke code. Eenmaal in de tool kan je een ontwerp kiezen. Van ieder ontwerp zijn meerdere varianten beschikbaar. Op deze manier kun je variëren in de uitstraling van je uitingen, maar je kunt er ook voor kiezen een specifieke lijn vast te houden. Hoe dan ook: ieder ontwerp ziet er professioneel uit. Als je tevreden bent, dan kun je het ontwerp downloaden als PDF of direct door naar het bestellen van drukwerk.
De tool is eenvoudig in gebruik en door middel van stappen doorloop je het proces van ontwerp naar bestelling. Om je een beetje op weg te helpen hebben we een uitgebreide handleiding gemaakt. Heb je nog vragen? Stel ze gerust via communicatie@watersportverbond.nl.
Sluiten
HWC DE HELMVAARDERS VERENIGING VAN HET JAAR
And the winner is… Het Watersportverbond is trots om te mogen bekendmaken dat HWC de Helmvaarders uit Helmond is uitgeroepen tot Watersportvereniging van het jaar 2019. Watersportverenigingen die deelnamen aan de verkiezing van de ‘Club van het Jaar’ deden automatisch ook mee aan de verkiezing ‘Watersportvereniging van het Jaar’. HWC de Helmvaarders behaalde de hoogste score (aantal stemmen gedeeld door aantal leden) van de deelnemende watersportverenigingen. Dit laat al zien hoe betrokken de achterban van deze vereniging is.
Tijdens de feestelijke huldiging op 25 augustus overhandigde Ep Stormink van het Platform Kano van het Watersportverbond de prijs voor de ‘Watersportvereniging van het jaar 2019’ aan het bestuur van HWC de Helmvaarders. Voorzitter Maurice Geven nam deze dankbaar in ontvangst en onthulde als verrassing een banner die op de route van het kanaal komt te hangen om deze titel nog meer zichtbaar te maken, als trots en voor ledenwerving.
Lees hier meer over de verkiezing en de bekendmaking: HWC de Helmvaarders Watersportvereniging van het Jaar
De winnende vereniging ontving verschillende prijzen. Zo kregen zij tijdens de huldiging, die plaatsvond tijdens de clubkampioenschappen waar de meeste leden bij aanwezig waren, een bord overhandigd die bij de voordeur of de prijzenkast komt te hangen. Daarnaast ontvingen ze een cheque voor een instructeursopleiding naar keuze en komt het Watersportverbond een professionele promofilm van de vereniging maken.
HWC De Helmvaarders heeft aangeboden dat ze andere besturen graag helpen met tips, adviezen en ervaringen. Contactgegevens staan op de website www.helmvaarders.nl. Het Watersportverbond dankt alle verenigingen die hebben deelgenomen aan de verkiezing. En voor alle verenigingen volgend jaar….Omstreeks april 2020 start de volgende verkiezing. De oproep verschijnt weer in de besturennieuwsbrief en op de website. Dus wees trots op wat jullie neerzetten en geef je op!
Sluiten
INTERVIEW: MIRELLA FEEKE, COÖRDINATOR VERENIGINGSONDERSTEUNING
”Als watersporter keek ik natuurlijk geregeld op de site van het Watersportverbond en toen er vorig jaar een vacature was geplaatst, heb ik direct gereageerd.” Inmiddels werkt Mirella Feeke (46) sinds september 2018 als coördinator Verenigingsondersteuning.
Over je werk, wat is het laatste wat je hebt gedaan?
“Ik heb zojuist de winnaar van de Watersportvereniging van het Jaar verkiezing bekend gemaakt. Wat ik doorgaans doe is het helpen en adviseren van verenigingen. We informeren verenigingen, helpen met lastige vraagstukken en organiseren bijeenkomsten om te verdiepen op bepaalde belangrijke thema’s.”
Wat is jouw achtergrond?
“Ik ben econoom met als afstudeerrichting marketing. Ik werkte bij O’Neill op het Europese hoofdkantoor. Hiervoor werkte ik bij de KNAW, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De rode draad in mijn loopbaan is het doelgroepdenken. Dat vind ik heel interessant. Ik woon in Amstelveen en heb een tweeling (j/m) van dertien en een stiefzoon van twaalf. Watersporten doe ik sinds mijn jeugd. Vanuit onze woonboot op de Kaag ging ik windsurfen, op zo’n Windglider, geweldig!! Ik leende de optimist van de buurjongen en zelf kregen we een schakeltje. Ik haalde mijn zeildiploma’s en ging lesgeven aan kinderen in de optimist en in kielboten. Wedstrijden zeilen kwam daarna in onze pampus op Loosdrecht en tot vorig jaar stuurde ik in de Yngling op de Kaag. Nu vaar ik nog met ons vaste team van de Salty Dog (een Dehler 37 db) ORC 3 wedstrijden. Een super leuk en hecht team. Met de Salty Dog gaan we ook met het gezin lekker op vakantie naar Vlieland en naar Zeeland. Dat zijn op en top watersport vakanties!!”
Met wat voor vragen komen de verenigingen?
”Het zijn heel verschillende vragen. We adviseren op financieel gebied, over BTW en subsidies, op juridisch gebied en veiligheid en regelgeving. Verenigingen hebben ook vragen over personeel en vrijwilligers of hoe ze bijvoorbeeld meer jeugdleden kunnen werven."
En de bijeenkomsten?
”Die organiseren we rond bepaald thema’s. Dit voorjaar was het onderwerp bijvoorbeeld hoe verenigingen kunnen inspelen op veranderingen in de watersport. Wij willen verenigingen er bewust van maken dat het goed is om mee te veranderen en ze helpen in hoe ze dat zelf kunnen doen."
Hoe kunnen verenigingen dat dan doen?
"Dat kan door goed aan te sluiten bij de behoefte van de watersporters, door ook andere activiteiten aan te bieden, open te staan voor ideeën of door samen te werken met de omgeving en de gemeente. Tegen de teruglopende ledenaantallen zouden verenigingen bijvoorbeeld open dagen kunnen organiseren of andere introductievormen hanteren voor potentiële leden. Op de maatschappelijke trend van minder bezit en onderhoud kan men inspelen door leenboten of leaseprogramma’s aan te bieden. Verder levert contact met andere verenigingen in de buurt interessante kennis op. Verenigingen kunnen hun clubhuis openstellen voor andere organisaties, zodat er meer bedrijvigheid komt met mogelijk nieuwe leden en kansen. “
Welke verenigingen hebben het goed voor elkaar?
“Oh, veel verenigingen doen ontzettend hun best en hebben het goed voor elkaar. Meestal zijn dit verenigingen die openstaan voor vernieuwing. Die enthousiast zijn en waar daardoor veel betrokken vrijwilligers actief zijn. Die samenwerkingen aangaan, verduurzamen, taken verdelen en in gesprek gaan met hun leden, zodat ze de behoeften goed begrijpen. Die de deuren open zetten voor meerdere doelgroepen. Kortom: Verenigingen die vooruit kijken en mee bewegen. Het is net zoals zeilen; je kunt niet oneindig je oude koers blijven varen. Pak de kans om mee te sturen op de golven. Alleen dan kun je winnaar zijn.”
Nieuws
INTERVIEW: COÖRDINATOR VERENIGINGSONDERSTEUNING
lees verder >>
HWC DE HELMVAARDERS VERENIGING VAN HET JAAR
lees verder >>
ONTWERP JE EIGEN COMMUNICATIE-UITINGEN
lees verder >>