Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
Zeilreis rond de wereld voor het goede doel
Op 26 juli 2014 is zeiljacht de Cardo de Amsterdamse haven uitgevaren. Schipper Luc Overtoom heeft een missie: de wereld rond varen en daarbij zo veel mogelijk geld inzamelen om kankerbehandeling op maat mogelijk te maken. Luc wordt tijdens zijn reis vergezeld door ‘opstappers’. Zeil jij met Luc mee tijdens zijn oversteek van New York naar de Azoren?
In 2000 kocht Luc Overtoom (nu 65) een zeiljacht. Daarmee wilde hij met zijn vrouw Trudy rond de wereld zeilen. Het kwam er niet van. Trudy had borstkanker en werd behandeld in het VUmc CCA (Cancer Center Amsterdam). Daar bouwde ze een bijzondere relatie op met het team en vooral met Professor Pinedo. Luc daarover: “Trudy was mentaal buitengewoon sterk. Ze was in staat om ondanks haar ziekte alles uit het leven te halen én zich daarbij in te zetten voor anderen. Ondanks de tegenwind wist Trudy toch vooruit te komen. Zeer inspirerend.”
Trudy overleed in september 2011. Ondanks het verdriet was het voor Luc toch een leerzame periode: “Ik heb ondervonden dat je voor alles de tijd moet nemen. Voor leuke dingen, maar ook voor rouw. Ik heb een tijd niet aan de reis rond de wereld gedacht. Dat veranderde toen ik een tocht door de Andes maakte. Juist daar realiseerde ik me weer dat ik eigenlijk toch een zeiler ben.”
Luc besloot de reis rond de wereld toch te maken. Als ode aan Trudy. Om die ode compleet te maken, besloot Luc om de reis ook te gebruiken om geld in te zamelen voor het mogelijk maken van kankerbehandelingen op maat. Denk hierbij aan nog preciezere operaties en medicatie. Zó kunnen kankerpatiënten de wind weer in de zeilen krijgen. Luc: “Het oorspronkelijke idee was om voor elke afgelegde zeemijl één euro op te halen. Dat zou neerkomen op 33.000 euro. Gaandeweg bleek er meer in te zitten.
Ik zag het niet zo zitten om twee jaar alleen op zee te zitten. Zo werd het idee van ‘opstappers’ geboren. Dat zijn ‘geestverwanten’ die betalen om een etappe van deze avontuurlijke én exotische trip mee te maken. De reis betaal ik zelf. Al het geld dat via opstappers en zeemijlen binnenkomt, gaat naar het grote doel: een betere toekomst voor kankerpatiënten.”
Zeil mee
Op 1 mei is Luc Overtoom van plan te starten aan zijn een na laatste etappe van de reis. Van New York naar de Azoren, een route van ongeveer 1920 kilometer. Delta Lloyd biedt een zeiler de unieke kans om deze etappe met Luc mee te varen.
Kijk voor meer informatie op
Sluiten
ETAPPE NUL
De wedstrijdorganisatie van de Volvo Ocean Race gebruikt vaak de term ‘Leg Zero’, maar wat betekent die term precies? Het is vrij simpel. De term Leg Zero, oftewel etappe nul, is een reeks races in de spannende periode voorafgaand aan de start van de Volvo Ocean Race.
De organisatie heeft de verplichte kwalificatie eis van 2,000 mijl vervangen voor een reeks ‘kwalificatie races’. De klassieke Fastnet Race en een nieuwe Lissabon - Alicante proloog maken onderdeel uit van de intensieve kwalificatie in aanloop naar de Volvo Ocean Race 2017-18. Hoewel het aantal kilometers wat de teams maken gelijkwaardig blijven, zijn de races veel effectiever voor de teams en geeft de fans tevens een voorproefje van de Race.
Charles Caudrelier, de Franse schipper van Dongfeng Race Team in 2014-15, reageert: “Maandenlang train je alleen, dus het is goed om voorafgaand aan de Race als team meer wedstrijden te kunnen varen. Het is totaal anders om onder druk te racen en het is goed om de boot te testen.”
“Ik heb een paar Fastnet Races gedaan. Soms met veel wind en soms met weinig. Het parcours is leuk en erg interessant zo langs de kust met het effect van de stromingen. Het is een prima test en de race is zeer dynamisch met boeiend weer. Binnen 2 of 3 dagen moet je al veel beslissingen nemen, dus je test niet alleen je bootsnelheid, maar tevens de besluitvorming onder druk. Daarnaast krijg je een idee van welke teams sterker zijn.”
Voorlopig programma Etappe nul en proloog:
Etappe nul
Woensdag 2 augustus: Cowes Week, Isle of Wight
Zondag 6 augustus: Rolex Fastnet Race starts
Woensdag 9 augustus: Finish Rolex Fastnet Race
Donderdag 10 augustus: Vloot vertrekt uit Plymouth
Vrijdag 11 augustus: Vloot arriveert in St. Malo (pit-stop)
Zondag 13 augustus: Vloot vertrekt uit St. Malo
Woensdag 16 september: Finish Etappe nul Lissabon
Maandag 18 september: Verzamel periode begint in Lissabon
Zaterdag 30 september: Verzamel periode eindigt in Lissabon
Proloog
Zondag 8 oktober: Proloog Lissabon-Alicante
Donderdag 12 oktober: Finish proloog Alicante
Volvo Ocean Race
Zaterdag 14 oktober: Havenrace Alicante
Zondag 22 oktober: Start eerste etappe Volvo Ocean Race 2017-18
Sluiten
NIEUWE ONE DESIGN RACEJACHTEN 14DE EDITIE
Met nog minder dan 180 dagen te gaan tot de start van de Volvo Ocean Race 2017-2018 zijn de laatste team aankondigingen en de voorbereiding in volle gang.
Een drukke periode voor de teams, havens en voor de organisatie achter de race. Alle drukte houdt de race organisatie echter niet tegen om ook met de toekomst van de Volvo Ocean Race bezig te zijn. Voor de veertiende editie (2020-21) van de race is er namelijk een Volvo Ocean Race Design Team opgericht. De Volvo Ocean Race zal in 2021 beslist worden in gloednieuwe One Design racejachten ontworpen door de Fransman Guillaume Verdier.
“Bedacht in 2011, werd de huidige vloot gebouwd om gedurende twee edities competitief te zijn”, aldus Volvo Ocean Race CEO Mark Turner. “Om al onze opties in boottype en ontwerp open te houden, moeten we nu met de toekomstige boten aan de slag. We zijn enthousiast om met een getalenteerd persoon als Guillaume Verdier te werken. Hij is de perfecte aanvulling op het bredere Volvo Ocean Race Design Team en de input die we zullen krijgen van een grotere groep professionele zeilers en partners uit de branche.”
De Franse ontwerper Guillaume Verdier is de afgelopen jaren een van de meest toonaangevende en innovatie ontwerpers binnen de zeilsport. Zo ontwierp hij de maxi monohulls zoals Comanche en de toonaangevende Vendeé Globe IMOCA 60 foilling projecten van Hugo Boss en Banque Populaire VIII tot de vliegende multihulls van Team New Zealand voor de huidige America’s Cup. De Fransman heeft zich al aangesloten bij het Volvo Ocean Race Design Team en werkt momenteel met de organisatie en het team aan het cruciale vraagstuk: monohull (1 romp) of multihull (meerdere rompen)?
Opschudding
De definitieve beslissing over de voorgestelde ontwerpen wordt op 18 mei 2017 tijdens een evenement in Götenborg, de thuisbasis van de race-eigenaren en titelsponsor Volvo, aangekondigd. Dit is niet de enige beslissing die tijdens het evenement in Götenborg genomen zal worden. Volgens de organisatie zorgen de aankondigingen voor de ‘meest radicale ommezwaai’ van het evenement sinds het begin van de Volvo Ocean Race in 1973. Voor de liefhebber: de aankondigingen zijn op 18 mei live te volgen via een livestream op de Facebookpagina van de Volvo Ocean Race. Mis het niet!
Volvo Ocean Race
NIEUWE ONE DESIGN RACEJACHTEN 14DE EDITIE
Met nog minder dan 180 dagen te gaan tot de start
Lees verder >>
ETAPPE NUL
De wedstrijdorganisatie van de Volvo Ocean Race gebruikt vaak de term 'Leg Zero', maar wat betekent die term precies?
Lees verder >>