Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
DE VENDEE GLOBE, AL 3
WEKEN ALLEEN OP ZEE
Solo zeilrace
Zondag 6 november is de zwaarste solo zeilrace ter wereld van start gegaan in Les Sables d’Olonne, Frankrijk; de Vendee Globe. Een race van drie maanden waar de schippers non-stop doorvaren zonder een voet aan wal te zetten. Een ware beproeving welke niet voor iedereen weggelegd is. Het zijn vooral Franse schippers die de race varen. Maar de laatste edities verschijnen steeds meer internationale schippers aan de start. Dit jaar zien we voor het eerst in de geschiedenis ook een Nederlandse deelnemer: Pieter Heerema.
De Vendee Globe is een race voor ervaren zeilers, voor echte sportmannen en -vrouwen en misschien moet je zelfs een beetje gek zijn om de race te varen. Het is wat menig zeiler over Pieter zei toen hij aankondigde deze race te willen varen. Misschien is hij dat ook wel met zijn 65 jaar en zijn eerste solo race ervaring pas afgelopen maart. Toch is hij niet de oudste schipper deze editie. De Amerikaanse Rich Wilson is 66 en met zijn tweede deelname aan de Vendee een ervaren solozeiler. Het doel van Pieter is dan ook absoluut niet winnen, maar hij wil de race uitvaren en veilig terug te keren in Les Sables d’Olonne, het start en eindpunt van de race.
Na het vertrek op 6 november heeft Pieter direct de eerste tegenslag moeten verwerken. “De eerste week was moeilijker dan verwacht. De eerste nacht aan boord ben ik door mijn rug gegaan, hierdoor heb ik een week lang hevige pijn gehad en kon ik weinig bewegen aan boord.” Daar staat tegenover dat de zeil omstandigheden wel goed waren. Goede wind en een vlakke zee. “De nachten zijn vooral heel mooi, laatst was er een volle maan die de zee mooi oplichtte. De boot gaat ook goed, ik heb de eerste week alleen wat problemen gehad met de roeren die omhoog kwamen. Qua slaap kan ik momenteel vooral ‘s nachts goed slapen, overdag is het te warm.”
De hele vloot heeft de evenaar gepasseerd en, luisterend naar zijn interviews met de organisatie, lijkt Pieter steeds positiever te worden. Na de eerste week met pijn in zijn rug, wordt dit langzaam minder en praat hij nu zelfs over ‘champagne zeilen’. “Het verschilt wel per dag, dagelijks kijk ik ook naar de positie van mijn tegenstanders. Als ik op ze inloop is dit natuurlijk fijn, als ik langzamer ga vraag ik me vooral af waar dit door komt. Maar ik geniet volop, de condities waar we nu in varen zijn ook wel uitzonderlijk voor de Vendee, het gaat ook echt nog wel minder worden. Straks komen we in de koude gebieden met veel wind en een ruwe zee met hoge golven.”
Zware beproeving Net als Pieter heeft ook de rest van de vloot zijn mindere dagen gekend. Door onherstelbare schade aan de romp van Bertrand de Borc en de kiel van Vincent Riou zijn zij de eerste twee afvallers. Schade aan de boot is een groot probleem bij veel andere schippers, gelukkig konden zij onderweg een reparatie uitvoeren zonder uit de race te stappen.
Het is een zware beproeving om alleen midden op de oceaan te zitten, zo blijkt. De Britse koploper Alex Thomson krijgt ook de nodige tegenslagen. Met een voorsprong van zo’n 90 mijl beschadigde hij een van zijn foils. “Er klonk een enorme knal en de boot draaide naar stuurboot. Het roer klapte omhoog en toen ik deze weer naar beneden had, realiseerde ik me dat de stuurboord foil was gebroken. Er zit nog steeds een deel dat de boot afremt, maar hier kan ik nu niets aan doen.”
Koploper niet-Frans De zeilwereld ontvangt het positief dat Alex, een niet Franse schipper, voorop in de Vendee vaart. Het is zijn tweede poging om als eerste niet Franse deelnemer de solo-race te winnen. In de vorige editie eindigde hij als tweede.
Natuurlijk is het nadelig dat een van zijn foils gebroken is, desondanks blijft hij voor doorzetten om zijn voorsprong te behouden. Pieter: “Alex verdient dit, het is een goede solozeiler en een echt race monster. Hopelijk realiseert hij zich ook dat er nog een lange weg te gaan is voor hij rond de wereld is en de race is uitgezeild.”
Lees hier meer over Pieter Heerema>>
DE BOUW VAN EEN 16M2
IN AUSTRALIË
16M2
Op 5 december is er begonnen aan de bouw van een 16m2 door een groep van 6 studenten en een leraar. Dit is weinig bijzonder op het eerste gezicht, tot je hoort dat deze typisch Nederlandse boot in Tasmanie, Australië wordt gebouwd. Het doel is deze af te hebben tijdens het Australian Wooden Boat Festival in Hobart op 10 februari 2017.
Zo zijn nu zes Nederlandse studenten bootbouw samen met een Nederlandse leraar aan het project bezig. Hierbij worden ze ondersteund door het Wooden Boat Centre in Tasmanië. De bouwtekeningen en onderdelen worden allemaal vertaald in het engels, zo kunnen de mensen in Tasmanie straks ook hun eigen boot maken. Dit is de manier die de originele bootbouwer van de 16m2, Hendrik Bulthuis, ook hanteerde. De eerste geïnteresseerde heeft zich zelfs al gemeld bij de bouwgroep, een oude Nederlandse timmerman die nu in Australië woont.
De bouwgroep is nog niet lang bezig, maar de basis van de boot is al te zien. Geïnteresseerden kunnen de groep volgen via deze blog. Hier verschijnt regelmatig een update inclusief allerlei foto’s van de bouw. Maar ook over de avonturen die de groep in Tasmanië beleeft. Onwijs leuk om te volgen, zeker voor de 16m2 liefhebber!
EEN WARE SLIJTAGESLAG
Vendée Globe
De 29 zeilers van de Vendée Globe gingen 45 dagen geleden van start. Hoe staat het met de deelnemers? Van te voren werd gewaarschuwd dat het de zwaarste solo race rond de wereld zou gaan worden en de Vendée Globe maakt deze belofte meer dan waar. Zware depressies, schade aan de boten door rond drijvende objecten en boten die uitvallen. De zeilers krijgen er allemaal mee te maken.
Depressie
Onder Tasmanië hangt een zware depressie welke de snelste weg voor de zeilers blokkeert. Windsnelheden van 70-80 knopen en hoge golven dwingen de zeilers hun tactiek en route aan te passen.
De Fransman Jean Pierre Dick zag de kern van de depressie recht op zich afkomen. Zijn enige optie, zo snel mogelijk recht naar het noorden zeilen. Hij week zoveel uit van de oorspronkelijk route, dat hij aan de noordkant van Tasmanië is uitgekomen. Hiermee heeft hij een primeur. Jean Pierre Dick is de eerste zeiler in de geschiedenis van de Vendée Globe die tussen Australië en Tasmanië doorvaart.
Pieter Heerema
Now Way Back met Pieter Heerema is nog steeds onderdeel van het wedstrijdveld. Ondanks een defect stuurautomaat, lekkage in de dieseltank en problemen met het grootzeil. Tijdens een periode met minder zwaar weer kreeg hij de kans tijdelijke oplossingen te creëren. Toch is hij in de nacht van dinsdag 20 december op woensdag 21 december weer overvallen door slecht weer. “Het was een verschrikkelijke nacht, er staat water in de boot door de hoge golven, ik had 3 wipeouts en er zijn wederom problemen met het stuurautomaat.” Aldus Pieter Heerema.
Snelle race
Deze editie van de Vendée Globe is de snelste in de geschiedenis. De leiders, Alex Thomson en Armel Le Cleac’h, liggen ruim 5 dagen voor op het schema van vorig jaar. Het geef aan hoe snel de boten zijn en wat het effect van de foils is.
De koplopers bereiken over ruim 9000 mijl de finishplaats. Pieter Heerema, die momenteel op de 18e positie zeilt heeft nog 14.000 mijl voor de boeg. Wil je weten hoe het Pieter Heerema vergaat in de Vendée Globe of weten waar hij zeilt? Volg de live track.
Bron foto: Jean-Marie Liot
LEKKER DOORZEILEN IN
DE WINTER
Winterwedstrijden
De wintercompetities zijn al even begonnen. Dit zijn vaak vriendschappelijke competities waar op het water uiteraard om het hardst gestreden wordt. Voor veel teams is het een manier om gedurende de winter nog te blijven varen en zo getraind het wedstrijdseizoen weer in te gaan. Maar waar kun je deze winter nog doorvaren en hoe vaak moet je dan in de boot stappen?
16m2
DE BOUW VAN EEN 16M2 IN AUSTRALIË
Op 5 december is er begonnen aan de bouw van een 16m2
in Australië.
Vendée Globe
EEN WARE SLIJTAGE SLAG
29 Zeilers gingen 45 dagen geleden van start in de Vendée Globe. Hoe staat het met de zeilers?
Winterwedstrijden
LEKKER DOORZEILEN IN DE WINTER
De wintercompetities zijn al even begonnen. Waar kun je deze winter
doorzeilen?
ZEILEN