Archief
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Denise Leeuwenburg, Marloes Schuitemaker, Anke Haadsma
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen? Laat het ons weten via communicatie@watersportverbond.nl.
Archief
Geluid
Geluid
Colofon
Deel via social media
Schrijf je in en ontvang Watersport magazine
Full Screen
Stuur door naar
je vrienden
Extra ondersteuning voor motorbootvaarders
Platform Motorboot
Met de oprichting van het Platform Motorboot gaat het Watersportverbond extra ondersteuning geven aan verenigingen en motorbootvaarders. Het doel van dit nieuwe Platform Motorboot is om een producten-, diensten- en activiteitenaanbod te realiseren dat aansluit bij de wensen en behoeften van motorbootvaarders.
"Het een prachtige aanvulling op al het goede werk dat reeds door onze regio-teams wordt verricht“ aldus Joop Simmers, de nieuwe voorzitter van het Platform Motorboot. “Onze 16 regioteams zijn zeer succesvol in het behartigen van de belangen van onze leden op regionaal niveau; nu komt daar een landelijk werkend platform bij, met de focus op het motorbootvaren.”
Het platform bestaat uit 7 gemotiveerde en ervaren motorbootvaarders met verschillende achtergronden en expertises op de aandachtsgebieden techniek, regelkennis, toertochten, veiligheid en belangenbehartiging. “Fantastisch” zegt Joop Simmers, “dat we er in geslaagd zijn om uit ons grote ledenbestand zulke betrokken pleziervaarders naar dit Platform toe te trekken. “ Het Platform bestaat verder uit de leden Niek Alleijn, Paul Huisman, Anton Schiere, Lia Kolk , Con Struycken en Han van Wieringen.
In goed overleg met onze regioteams en uiteraard luisterend naar de wensen van onze verenigingen gaat het Platform Motorboot de komende tijd aan de slag met deze nieuwe uitdaging waarbij, mogelijk in werkgroepverband, specifieke motorboot gerelateerde onderwerpen op tafel zullen komen.
Herman Geers wint Nationale Motorbootvaren Prijs 2015
Motorbootvaren Prijs
De Nationale Motorbootvaren Prijs 2015 is vrijdag 12 februari uitgereikt aan Herman Geers, voorzitter van watersportvereniging Den Ouden Rhijn. De voorzitter van deze prijs, Joop Simmers, reikte de prijs uit samen met juryvoorzitter Nico van Lamsweerde tijdens de opening van Boot Holland in Leeuwarden.
Geers ontvangt de prijs vanwege zijn geslaagde inzet voor vijftig extra aanlegplaatsen, voor een zeer redelijke prijs, in Bodegraven. Door het strikte aanlegbeleid van de provincie Zuid-Holland zou het aantal aanlegmogelijkheden langs de Oude Rijn zonder de inzet van Geers zijn afgenomen. Den Ouden Rhijn is een actieve watersportvereniging in Bodegraven. Voor informatie>>
De andere genomineerde was het bedrijf Droogboot.nl. Dit bedrijf is genomineerd vanwege het concept om de permanente opslag van pleziervaartuigen in een magazijn op de wal te faciliteren. De boten worden door middel van een geautomatiseerd systeem uit het water gehaald en in een grote stellage in een magazijn opgeslagen. Een goed voorstel dat bij kan dragen aan de ligplaatsproblematiek in stedelijk binnenwater voor een concurrerende prijs.
De Nationale Motorbootvaren Prijs is een initiatief van de Stichting Bevordering Motorbootvaren en heeft ten doel bijzondere activiteiten die bijdragen aan het plezierig, veilig, actief en attractief motorbootvaren te promoten en te waarderen. In de jury hadden naast voorzitter Nico van Lamsweerde ( oud-directeur SRN) zitting Jan Briek (watersportdeskundige), Linda van der Eijck (directer SVOV), Wiert Omta (Watersportverbond), Epco Ongering (Telegraaf/Vaarkrant), Hans Papenburg (hoofdredacteur Motorboot) en John Waleveld (oud-bestuurder en erelid KNMC). Alle informatie, evenals het juryrapport, is te vinden op de website.
Met de boot over de snelweg
Boat Conveyor
Advies en ingenieursbureau Witteveen + Bos is sinds enkele jaren actief bezig met de ontwikkeling van de Boat Conveyor in het Apeldoornse Kanaal over de A50. Het uiteindelijke doel is om het Apeldoornse Kanaal van Hattem tot aan Dieren weer volledig beschikbaar te maken voor de recreatievaart. De Boat Conveyor moet de oplossing worden om obstakels en niveauverschillen te passeren en zo een groter recreatie vaargebied realiseren.
De Boat Conveyor is gebaseerd op de lopende banden uit de transportsector.
Twee banden, die zich aanpassen aan de romp van de boot, zorgen er binnen 8 minuten voor dat passage plaatsvindt. Het plan is om de elektromotoren aan te drijven met zon- en windenergie. Dit leidt er toe dat de Boat Conveyor klimaatneutraal is. Er wordt nog onderzocht of de energie die bij de afdaling wordt opgewekt, kan worden opgeslagen. De Boat Conveyor zal volautomatisch draaien en boten tot 20 meter over de snelweg laten passeren.
Goedkoop alternatief
De realisatie van de Boat Conveyor is een eenvoudige oplossing voor het passeren van obstakels en niveauverschillen. De geringe constructie en de klimaatneutrale werking moeten ervoor zorgen dat de natuur minimaal wordt belast. De Boat Conveyor is een aanmerkelijk goedkoper alternatief dan schutsluizen en scheepsliften. Welke kostbaar zijn in realisatie, bediening en onderhoud. Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat het Apeldoornse Kanaal van Hattem tot Dieren volledig bevaarbaar wordt voor de recreatievaart en dat Apeldoorn weer op de kaart komt.
Het project om de Boat Conveyor te ontwikkelen is een samenwerking van de gemeente Apeldoorn en Ede, advies en ingenieursbureau Witteveen+Bos, Leisurelands B.V. en de Europese unie.
De Boat Conveyor moet een eenvoudige constructie worden, waar naast boten ook wandelaars, fietsers en de fauna gebruik van kunnen maken.
De gemeente Apeldoorn heeft op dit moment niet genoeg geld om de begrote €13,8mln. volledig te investeren en vanwege de grote mate van innovatie verwachten de betrokken partijen een subsidie van Europese fondsen.
Veel vraagtekens
Of de Boat Conveyor ook daadwerkelijk een innovatief idee is, moet nog blijken. De Gemeente Apeldoorn heeft nog veel werk te verrichten om alle inwoners te overtuigen. Tot nu toe lopen de reactie’s ver uiteen. Dat Apeldoorn beter op de kaart komt en het Apeldoornse kanaal volledig bevaarbaar wordt voor de recreatievaart, zijn grote pluspunten. Echter, inwoners en watersporters vragen zich af, wat gebeurd er tijdens een storing, wie draait er op dat moment op voor de kosten? Daarnaast vinden de inwoners van de gemeente Apeldoorn de geschatte € 13,8 miljoen ‘weg gegooid geld’. Hebben veel mensen nog geen voorstelling bij een boot glijdend over de A50 en vinden zij dat de Boat Conveyor niet in de omgeving past.
Het zal nog vele jaren duren voor het Apeldoornse kanaal van Hattem tot Dieren volledig bevaarbaar is en de A50 met de Boat Conveyor geen groot obstakel meer is.
Het idee komt overigens uit Canada, waar de Boat Conveyor inmiddels succesvol is.
Bron foto: Witteveen+Bos
Platform Motorboot
Extra ondersteuning voor motorbootvaarders
Door het Platform Motorboot krijgen verenigingen en motorbootvaarders extra ondersteuning.
Motorbootvaren Prijs
Herman Geers wint Nationale Motorbootvaren Prijs 2015
De Nationale Motorbootvaren Prijs 2015 is op 12 februari uitgereikt aan
Herman Geers.
Boat Conveyor
Met de boot over de snelweg
Sinds enkele jaren is men bezig met de ontwikkeling van een brug voor boten over de A50.
MOTORBOOT