COLOFON
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Marloes Schuitemaker
Redactie: Anke Haadsma
Adres
Wattbaan 31-49
3439 ML Nieuwegein
030 - 7513700
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden Watersportverbond
Delta Lloyd
Magic Marine
sluiten
SLUITEN
"Ik wil alleen maar gaan!"
Hoe is het merk Mystic ontstaan?
Junior: Eigenlijk komt het merk voort uit mij stage periode bij het windsurf merkH Maui Magic. Dit merk wilde meer doen in de kitesurf wereld. Ik kon mij met deze uitdaging bezighouden en uiteindelijk is daar een eigen kitesurf lijn uit voortgekomen. Mystic was geboren.
Je bent dus al vanaf het begin betrokken bij Mystic maar tegenwoordig werk je veel samen met je vader. Hoe komt dat?
Junior: In 2007 heeft het bedrijf van mijn vader Mystic overgenomen van de vorige eigenaar. Op dat moment was ik al ruim drie jaar onderweg met het merk. Ik focus mij dan ook vooral op het imago door middel van marketing. Mijn vader is eigenlijk goed in alle aspecten binnen het bedrijf en ondersteunt mij daar waar nodig. Ik ben nog een jonge hond in deze wereld en wil alleen maar gaan! Mijn vader remt me daar af en toe een beetje in af. Hierdoor zijn we een goede combinatie.
In het merk zit dus veel passie en gevoel?
Junior: Zeker, ik hou heel veel van het free ride gevoel maar ik wil mezelf ook pushen. Vroeger kende de kitewereld hier de gear nog niet voor. Kiten was vroeger zelfs nog een best gevaarlijke sport. Zo was Ruben Lenten toen al een teamrider voor Mystic maar wat hij doet kan niet met halfbakken materiaal zoals back in the days. Daar moest een evolutie in plaatsvinden en daar zijn we mee verder gegaan.
“Het is de verbinding tussen jou en de wind.”
Waarin onderscheid het merk zich dan van de rest?
Junior: We hebben ons vanaf het begin echt alleen maar gericht op accessoires. Het eerste product was een trapeze speciaal gemaakt om mee te kitesurfen. Wij zien het ook niet als een hulpmiddel om je in te haken aan je kite. Het is veel meer dan dat. Het is de verbinding tussen jou en de wind. Uiteindelijk kwamen er natuurlijk steeds meer producten bij maar na ruim tien jaar na het ontstaan zijn we nog steeds toonaangevend op het gebied van kitesurf trapezes. Zo maken we trapezes voor jou eerste paar meters op een meertje in de buurt tot een Pro trapeze waarmee Ruben Lenten op 20 meter hoogte zichzelf mee kan blijven pushen. Anno 2014 zijn we dan ook marktleider op dit gebied.
Toch zie je Mystic ook steeds meer in het windsurfen en wakeboarden hoe komt dat?
Junior: Met Mystic moet je jezelf kunnen pushen in welk weertype dan ook. Daarom is onze lijn ook zo groot. Veel sporters buiten de kitewereld zien dit en gebruiken daardoor onze spullen. Inmiddels hebben we met onze kennis dan ook producten ontwikkeld speciaal voor deze sporten en zijn we in de kite en windsurf sport toonaangevend. Zo proberen we altijd te innoveren en komen we vaak met nieuwe dingen. Goede gear is gewoon super belangrijk voor je lichaam. Bij het varen met een verkeerde trapeze krijg je bijvoorbeeld snel last van je rug. In onze trapezes zitten bijvoorbeeld verstevigende platen en een soort schuim wat zich vormt naar je rug. Maar we hebben ook gewerkt met een BOA systeem om zo de juiste vorm en stevigheid te creëren.
“Dat vind ik leuk aan deze samenwerking.”
Het innoveren houd jullie dus druk bezig maar hoe is de samenwerking tussen Mystic en het Watersportverbond ontstaan?
Junior: Eigenlijk zijn we bij elkaar gekomen door Dorian van Rijsselberge. Ik ken Dorian goed en het is superleuk geweest om hem te steunen richting zijn medaille in Londen 2012. Je doorloopt samen een traject waarbij je ook nieuwe dingen ontwikkeld. Na de olympische spelen kwam de kans om in samenwerking met Dorian en het Watersportverbond, Mystic in z’n totaliteit te koppelen aan de windsurfers. Juist omdat we dan als innovatief Nederlands merk iets kunnen doen voor de Delta Lloyd Kernploeg. Ik denk dat het belangrijk is om het maximale uit je gear te kunnen halen. Dat vind ik leuk aan deze samenwerking.
Heb jij zelf ook niet een zeilverleden?
Junior: Dat klopt. Ik heb zelf vroeger veel gezeild in de 470 en ook in de Tornado. Ik hou ook erg van de competitie op het water. Je hoeft mij niet in een bootje te zetten zonder dat er competitie bij komt kijken. Maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor mijn echte passie en dat is kitesurfen.
Waar gaat jou passie Mystic in de toekomst brengen?
Junior: We hebben hard gewerkt aan onze naamsbekendheid de afgelopen jaren. Daar zijn we trots op. We proberen op die manier ook veel te doen voor de sport. Waar de grote merken zich richten op golfsurfen richten wij ons op het kitesurfen. Door middel van sponsoring van riders en events kan de sport groeien en groeien wij mee. Daarnaast willen we ons ook gaan richten op lifestyle. Mystic is er nu voor elke rider op het water maar we willen onszelf ook laten zien op de kant. We zijn dus nog lang niet uitgegroeid en er liggen nog vele uitdagingen voor ons.
Maar wat kunnen we van Mystic in 2015 verwachten?
Junior: We willen ons graag meer laten zien in het wakeboarden juist omdat de tricks in het kitesurfen steeds meer gelijkenis krijgen met deze sport. Daarnaast zijn we ook bezig met een revolutionaire trapeze. Deze is nog niet klaar maar ik denk dat die in de gaten gehouden moet worden. Qua events staat er nog niks groots op het programma. Maar dit jaar vind er als het goed is wel nog een Red Bull Megaloop Challenge plaats.
Waar vinden we meer informatie over dat event?
Junior: Omdat je bij kitesurfen erg afhankelijk bent van de wind word het maar kort van tevoren aangegeven. Houd vooral alle social media in de gaten. Voor meer informatie over Mystic surf je naar www.mysticboarding.com
Interview
Met Max Blom Junior, marketing & sales director
SLUITEN
BEKIJK DE FOTO'S
HET INTERVIEW
Van Nederlandse bodem
Het surf merk Mystic timmert wereldwijd hard aan de weg maar wat is nu de gedachte achter deze Nederlandse producten? En hoe komt het dat een Nederlands bedrijf tot één van de wereldspelers behoort? We gingen langs bij het hoofdkantoor en interviewde daar Max Blom Junior. Hij is al vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de producten van Mystic en neemt ons mee in de wereld van Kitesurf, Windsurf en Wakeboard accessoires.
Interview: Bart van den Brink