COLOFON
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Marloes Schuitemaker
Redactie: Anke Haadsma
Adres
Wattbaan 31-49
3439 ML Nieuwegein
030 - 7513700
Communicatie@watersportverbond.nl
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden Watersportverbond
Delta Lloyd
Magic Marine
sluiten
deel deze pagina
sluiten
WATERSPORTVAKANTIE POLEN - deel 2
In de vorige editie van dit magazine beschreven we een aanrader voor de lezers die nog geen concrete bestemming hadden voor de watersportvakantie deze zomer: de Wielkopolska Waterweg in West-Polen. Een gevarieerd watersportgebied, op een dag rijden van Nederland. The Great Waterway Loop voert 688 kilometer lang over de rivieren en meren van de Warta en Notec en het Bydgosz-kanaal. Onderweg is er voor elk type watersporter iets te vinden: behalve toeren per motorboot, kunnen windsurfers en regatta-zeilers hun hart ophalen op uitgestrekte meren, kano-vaarders kamperen wild op de rivieroevers en de hele familie kan kamperen of een huisje huren op een van de vele goedkope campings direct aan het strand en het water. We beschrijven een aantal van de hoogtepunten van onze reis deze zomer.
SUP-en bij Seslin
Omdat we een opblaasbare SUP in de auto hadden, begonnen we onze trip aan de meren bij Seslin, waar de Notec-rivier zich verbreedt tot wat ons beloofd was als een Walhalla voor (SUP)-surfers: een aaneengesloten serie van kleine en grotere meren. Het SUP-en is in Polen nog tamelijk nieuw. Sterker nog, toen we onze plank op een erg fijn strand aan het opblazen waren, waren we al snel het middelpunt van de belangstelling van enige Poolse watersporters. De verwachting van een vooral rustig natuurgebied met weinig faciliteiten bleek niet helemaal te kloppen. Rustige natuur in overvloed, maar wel regelmatig welkom onderbroken door enclaves met gezellige barretjes, strandtentjes, restaurants en bootverhuurbedrijven aan de vele strandjes. Bemand, overigens, door gastvrije mensen. Onze tocht over de meren bij Seslin staat inmiddels genoteerd als een van de meest voor herhaling vatbare.
Powidz Meer
Des anderendaags besloten we een lichamelijk meer uitdagende plek op te zoeken met het SUP-board. Midden in de cirkel van de Wielkopolska Waterweg ligt een aantal wat grotere meren. Het grootste is het Powidz-meer. Hier worden veel zeilregatta's georganiseerd. Het meer is 8,2 kilometer lang en heeft een vrij constante westenwind. Er kunnen op veel plekken windsurfboards, zeiljachtjes, kano's en ander nautisch speelgoed worden gehuurd. Wij streken neer bij Phub Bingo Windsurfing, waar windsurfers bezig waren met hun instructeurstraining. Schrijver dezes was in een grijs verleden zelf windsurf instructeur en er was niet veel voor nodig om een ruil te maken tussen onze SUP en een van hun windsurfboards. Het was prettig om te zien dat mijn verroestte handigheid evenredig was met de Poolse onwennigheid op het SUP-board. Windsurfboards worden hier verhuurd voor 20 zloty per uur. Even verderop worden (kajuit-)zeiljachten verhuurd voor tussen de 120 en 160 zloty per dag.
Familie
Wij prikten tegen zonsondergang ons tentje op de camping aan het strand, om Wielkopolska eens te bekijken vanuit het perspectief van een eventuele vakantie met de hele familie. (vrouw, dochter en oma.) De caravan van Oma kan aan het strand worden geparkeerd, dochterlief stapt uit haar tentje direct op het schone zand met emmertje en schepje, pappa's board is reeds afdoende vermeld en met de hele club kun je dus voor weinig geld het water op met een huurjachtje. De faciliteiten zijn goed voorzien en schoon. In het dorpje eet je prima en de boodschappen slaan geen groot gat in het vakantiebudget. In tegendeel. De rust werd slechts eenmaal ruw verstoord. Midden op het strand liep een intrigerend smalspoor. Kon niet anders dan ongebruikt zijn, want je verwacht geen treinen op het strand. Dat idee werd snel bijgesteld, toen het wekelijkse stoomtreintje op enkele meters van ons tentje langs kwam puffen.
De rivieren
Terug naar de rivieren, de Warta in dit geval. Ten zuiden van Seslin ligt het stadje Konin. Een mooi stadje met veel historie, getuige met name de Romeinse zuil die reeds 2.000 jaar de route naar het Midden Oosten markeert. Vanuit Konin voeren we stroomafwaarts de Warta af. Slechts af en toe kwamen we wat kanovaarders tegen en een enkel verloren, gemotoriseerd vlot. (rafting is populair en kan worden geboekt via de lokale VVV's) De dorpjes die we tegenkwamen zijn slaperig en vielen op doordat de waterkant faciliteiten -indien aanwezig- eigenlijk vrij nieuw zijn. Ook toeristisch is Polen 40 jaar achterstand aan het inhalen, hetgeen wat ons betreft zeer zeker zijn charme heeft. De eerste stop maakten we in Lad, in een gloednieuwe marina. Hier heeft de speelfilmproducent Miroslav Slovinske (o.a. ‘Siberian Exile’, uitgezonden op HBO) op zijn geboortegrond een droom verwezenlijkt: de eerste onafhankelijke jachthaven. Dat wil zeggen: de eerste commerciele, niet-gemeentelijke marina. En hij heeft het goed aangepakt. Alle faciliteiten aanwezig, inclusief restauratie en botenverhuur. (‘Czarter’ in het pools.) Wanneer je een motorboot huurt en niet de hele ‘Wielka Petla’ van 687 km wil varen, dan kun je de boot achterlaten waar je wilt. (Hetgeen overigens bij alle motorbootverhuurders aan de waterweg mogelijk is.) Zeker het bezoeken waard in Lad is de Sistersiaanse Abdij, vlakbij het Seminarie. Polen is een zeer katholiek land, getuige de kort geleden gereedgekomen, enorme kathedraal ter ere van Pappa Woytyla nabij Seslin. Inmiddels al snel uitgegroeid tot een belangrijke toeristische attractie.
Dorpjes en steden
Even verderop voeren we door Pyzdry en maakten een korte stop in het nieuwe gemeentehaventje. We bezochten er met veel genoegen het Franciscaner Klooster en het Regionale Museum. De moeite waard. Het stadje Srem, een dagje varen verder stroomafwaarts, was een verassing. Een rijk cultureel leven, in combinatie met een verassend aantal prima restaurants en een mooi centraal plein met een soort oud-Europese chique is niet wat wij in eerste instantie verwachtten aan te treffen in Polen. Over de tocht verder naar Poznan hoeven we niet al te uitgebreid uit te wijden. Het volstaat om te vermelden dat het vooral een mooie tocht is, door rustige natuur met talrijke idyllische wildkampeerplekken en aanlegmogelijkheden. Zowel voor de kano als voor de motorboot een memorabele route. Na al die natuur en rust was Poznan een prettige stad om aan te komen. Er zijn in de stad zelf overigens maar beperkte aanlegmogelijkheden. Er is een passantenhaven in aanbouw. Poznan is een prachtige historische handelsstad. Een heel mooi 17e-eeuws marktplein met een permanente markt ligt op loopafstand van ‘Kathedraal-eiland’. Inderdaad: de oude kathedraal ligt op een eiland en is een mooie wandeling waard, om vervolgens langs het Malta Meer wandelend te eindigen -voor de liefhebber- met een Poolse wodka.
Richting ‘Samenstromen Gelijkwaardige Vaarwegen’
Aangezien ons de tijd niet gegeven was het hele rondje af te maken, stopten we onderweg naar Santok, waar de Warta samenstroomt met de noordelijke Notec, bij Tomasz Milewski in het dorpje Potasze. Tomasz is een van de meest ervaren Wielka Petla schippers en kon ons in elk geval veel vertellen over de rest van de waterweg. Hij heeft in Nederland een kruiser laten bouwen, die hij te huur aanbiedt. (Nederland-Wielkopolska heeft hij in twee weken gevaren) Hij is vier jaar geleden begonnen met een verhuur- en reparatiebedrijf, een tweede motorboot is inmiddels in aanbouw. De motorboot is met drie 2-persoonsbedden geschikt voor zes volwassenen, de huurprijs bedraagt plusminus 100 euro per dag, inclusief verzekering en gas om te koken. Ook hij verhuurt zijn boten 'one-way', je kunt de boot achterlaten waar je wil. Over de Notec-rivier kunnen wij hier dus slechts uit de tweede hand vertellen, maar het enthousiasme van Tomasz was aanstekelijk. De vele oude sluizen zijn nog steeds bewaakt, de sluiswachters wonen ernaast in eeuwenoude sluiswachterswoningen. Ze zijn erg behulpzaam en waarschuwen hun collega’s verderop. De diepte is soms slechts 60 centimeter, maar daar heeft Tomasz in elk geval zijn boten op aangepast, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Tomasz rekende ons voor dat de hele cirkel in twaalf dagen te doen is, en in drie weken wanneer je de tijd neemt. Voorlopig eindpunt. Voordat we de autoreis naar Nederland aanvingen, wilden we de Notec in elk geval neg even gezien hebben. Dat deden we in Santok, waar de Warta en de Notec dus samenstromen. Dat liep uit in een onverwacht afscheidsfeestje met zes Poolse mannen op een vlot, een trekharmonica en wodka. De zes vrienden waren twee weken eerder op hun vlot vanuit Seslin vertrokken en voeren nu de Notec op om de cirkel rond te maken. Wij zwaaiden gezamenlijk met een lied op de lippen een passerende Duitse motorboot uit, op weg naar Berlijn. Ik heb mijn nieuwe Poolse vrienden zonder terughoudendheid beloofd volgend jaar terug te komen met mijn familie.
Meer informatie, er is ons verzekerd dat er binnenkort engelstalige informatie wordt toegevoegd:
lees verder
WATERSPORTVAKANTIE POLEN - 2
In de vorige editie van dit magazine beschreven we een aanrader voor de lezers die nog geen concrete bestemming hadden voor de watersportvakantie deze zomer: de Wielkopolska Waterweg in West-Polen. In dit vervolg beschrijven we een aantal van de hoogtepunten van onze reis deze zomer.