Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
Watersportverbond in gesprek met Ministerie van Financiën
Het Watersportverbond is in gesprek met het ministerie van Financiën om criteria op te stellen voor motorbootverenigingen waardoor ze de huidige Btw-vrijstelling kunnen blijven behouden. Het Watersportverbond wil deze criteria opstellen met bestuursleden van aangesloten motorbootverenigingen. Wie wil meedoen?
De belastingwet in Nederland kent een vrijstelling Btw voor sport. Deze vrijstelling, alleen voor sportverenigingen zonder winstoogmerk, betreft diensten die te maken moeten hebben met sport en lichamelijke opvoeding. Deze vrijstelling is er om sport laagdrempelig (lees: betaalbaar) te houden.
Voor watersportverenigingen gelden binnen deze Btw-vrijstelling aparte regels, opgesteld door de Nederlandse overheid. Het Europese Hof van Justitie heeft ,op aandringen van commerciële jachthavens in Nederland, de Nederlandse overheid op de vingers getikt. De Commerciële jachthavens zijn van mening dat watersportverenigingen door de huidige BTW-regels bevoordeeld werden ten opzichte van hun eigen bedrijf.
Enerzijds was de Nederlandse overheid te coulant, anderzijds te strikt in het toepassen van de Btw-vrijstelling. Zo werden watersportverenigingen met personeel in dienst, waarvan de loonkosten boven de € 4.538 per jaar uitkomen, niet vrijgesteld van Btw. Dit is volgens het Europese Hof niet conform de Europese richtlijnen en dus moet deze uitsluiting worden gerepareerd in de Nederlandse wet.
So far so good, zul je ongetwijfeld denken. Maar de Nederlandse overheid is ook op haar vingers getikt omdat wat wij in Nederland motorbootsport, watersport vinden, in Europese ogen geen sport is. Tenminste een groot deel van die motorbootsport. Dat is in hun ogen pleziervaart met een motorvaartuig, en zeker geen sport! En hier zit een duivels groot dilemma. Sport en recreatie hangen in Nederland nauw samen, dusdanig dat de Nederlandse sportwereld en het ministerie van VWS (sport) geen onderscheid wil en kan maken in deze begrippen. Immers waar begint en eindigt sport, en idem dito recreatie? is de vraag. Iedereen die top- en competitiesport bedrijft, daarover is de opvatting unaniem: dat zijn sporters. Maar de twijfel wordt groter bij het herenelftal 15 van een hockeyclub. Is dat dan wel sport? of een lid van een tennisvereniging dat slechts af en toe een balletje slaat op de club. Of die atleet die wekelijks zijn rondje loopt over de dijk of in het bos. Zijn dit sporters of recreanten?
Om dit dilemma bespreekbaar te maken en tot een goede oplossing te brengen is het Watersportverbond in overleg met het ministerie van Financiën, daarin vergezeld door NOC*NSF en onze zusterorganisatie KNMC/VNM. In dit overleg heeft het ministerie ons te kennen gegeven deze discussie omtrent sport en recreatie niet te willen aangaan. In haar ogen is deze discussie al eerder gevoerd en afgerond en bestaat daarover consensus, ook bij de Nederlandse fiscus. Maar hoe dan wel tot een bruikbare oplossing te komen?, zul je je afvragen. Afspraak is dat bovengenoemde gesprekspartners criteria gaan formuleren waaraan motorbooteigenaren moeten voldoen, wil hun vereniging hun Btw voordeel behouden. Het Europese Hof heeft al een voorschot op mogelijke criteria gedaan. Zij denkt dan aan zaken als vorm, snelheid, wendbaarheid, gewicht of afmetingen van een vaartuig. Het Watersportverbond wil hier niet aan. Onze overtuiging is dat als deze discussie de bovenhand gaat krijgen, we er niet aan ontkomen dat bepaalde categorieën motorboten uitgesloten worden van een gunstige Btw- regeling. En dat proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Daarom willen we de criteria zo ruim mogelijk formuleren, om zo min mogelijk eigenaar van motorvaartuigen de dupe te laten worden van een nieuwe Btw-regeling. Maar het staat in onze ogen wel buiten kijf dat de prestatie bestaande uit enkel verhuur van boten, ongeacht of de huurder met de boot sportieve activiteiten gaat verrichten, niet binnen de vrijstelling valt. Dat was al zo geregeld binnen de huidige Btw-regeling en deze uitzondering zal wel zo blijven. En ook niet de verhuur van een ligplaats aan woonbooteigenaren. Ook deze zijn in onze ogen Btw-plichtig.
Je begrijpt dat onze taak in het formuleren van vrijstellingscriteria voor motorvaartuigen een lastige aangelegenheid is. Maar we doen er alles aan om zo’n gunstig mogelijke regeling te treffen.
Het volgende overleg met het ministerie van Financiën staat gepland voor begin mei.
Graag willen wij in deze een beroep doen op onze eigen motorvaartuigverenigingen. Samen met jullie willen wij deze mogelijke criteria verkennen en formuleren. Derhalve een oproep naar bestuurders van deze verenigingen: indien je wil meedenken en praten, doe dan mee en meld je voor 5 april aan bij Roeland Geertzen, manager belangenbehartiging Watersportverbond, via de mail.
Sluiten
Eerste paal NTC Scheveningen in de grond!
De eerste paal van het nieuwe Nationaal Topzeilcentrum aan de Hellingweg in Scheveningen zit in de grond. De Haagse wethouder Karsten Klein (Stedelijke Economie, Zorg en Havens) had dinsdag 5 april om 14.00 uur de eer.
Op deze unieke locatie met directe toegang tot de zee verrijst een topzeilcentrum waar de Nederlandse talenten en topsporters van het Watersportverbond, waaronder team Delta Lloyd, hun intrek gaan nemen. Maurice Leeser, directeur Watersportverbond: “Met dit nieuwe gebouw direct aan de slipway, gaat er een lang gekoesterde wens in vervullingen. Deze nieuwbouw past ook heel goed in de ontwikkeling van de Scheveningse haven als zeezeilhaven. Met alle benodigde moderne training faciliteiten onder één dak, veel ruimte en direct aan het water, kunnen we onze talenten en topzeilers optimaal laten trainen en voorbereiden op Tokyo 2020”.
Het Topzeilcentrum Scheveningen zal ook voor de finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag in 2018 een rol spelen. Serge Kats lichtte dit al toe toen bekend werd dat deze finish naar het trainingswater van onze Olympische zeilers kwam. "Scheveningen moet het kloppend hart van de Nederlandse zeilsport worden met internationaal aanzien en volop activiteiten."
Dependance Nacra
Ook de catamaranbouwer Nacra gaat hier een dependance openen. Dit nieuwe gebouw onderstreept de ambities van zowel de gemeente Den Haag als de betrokken ondernemers om de zeilsport in de Scheveningse Haven te verankeren. Begin 2017 is het gebouw gereed. Dit project wordt gerealiseerd met uitsluitend Scheveningse/ Haagse partijen. Velum Vastgoed BV (een samenwerking van AZ Fisheries en Malherbe de Juvigny Vastgoed BV) is de ontwikkelaar van dit project. De architecten zijn Filip Mens en NWA Architecten. De bouwer is Bakels en Ouwerkerk.
Sluiten
Zon, wind en veel enthousiasme bij de Q-Cup promodag!
Zaterdag 16 april was het zover: de Q-cup promodag! Verenigingen, vaarscholen en enthousiaste kinderen kwamen naar het Regatta Center Muiderzand in Almere. Hoe organiseer je een Q-cup evenement van A tot Q (... en Z) volgens de nationale Q-cup regels?
Tijdens de Q-cup promodag werd het volledige Q-cup concept geïntroduceerd aan verenigingen, vaarscholen en enthousiaste deelnemers. Met een klein zonnetje en een krachtige wind gingen de eerste Q-cuppers van 2016 het water op.
Kinderen die op CWO II niveau in de optimist zeilen, kunnen deelnemen aan de Q-cup en hun eerste ervaring opdoen met wedstrijdzeilen. Gewoon een dagje kennismaken in de Optimist tijdens een vriendschappelijke competitie op het water.
Aan bod kwam zoal:
... De aankleding van het Q-cup evenement met bibs en startvlaggen...
... Hoe ziet de wedstrijdbaan eruit?
… Hoe werkt de startprocedure?
… Wat te doen bij een foute start?
Bekijk hier alvast de foto's en volg ons op facebook! Ben je benieuwd en wil je ook graag leren wedstrijdzeilen? Kijk op de site!
Sluiten
Stremmingen in mei
Het watersportseizoen komt langzaam weer op gang, het kan dus voorkomen dat je te maken krijgt met stremmingen en oponthoud.
Watersporters die komende maand hun weg hebben gepland langs de Sluis Leidschendam, de Oude Rijn of het Prinses Magrietkanaal, moeten even opletten. Hier zijn mogelijk een aantal stremmingen of je loopt kans op oponthoud.
Via het Twitterkanaal van het Watersportverbond @vaarinformatie of de Facebookpagina Vaarinfo blijf je op de hoogte van de meest actuele stremmingen.
Westsluis
Rijkswaterstaat voert in de maand mei werkzaamheden uit aan de sluizen bij Terneuzen. Op 16, 23 en 30 mei ondervindt het scheepvaart verkeer gedurende 24 uur hinder van de werkzaamheden.
Sluis Leidschendam
Aan de sluis Leidschendam wordt groot onderhoud uitgevoerd. Hierdoor zijn er veel stremmingen in de maand mei. Beginnend op woensdag 4 mei, tot 27 mei. Voor meer informatie klik hier.
Oude Rijn
In verband met de aanwezigheid van een ponton haaks op de vaarweg ter hoogte van Spanbeton B.V. te Koudekerk aan den Rijn geldt het volgende:
- Oponthoud tussen kmp 10.3 tot 10.4
- vrijdag 6 mei 20.00 tot zaterdag 7 mei 2016, 02.00
Brug Schuilenburg
De herstelwerkzaamheden voor brug Schuilenburg over het Prinses Margrietkanaal bij Jistrum vinden plaats op maandag 2 mei en dinsdag 3 mei. Hierna kan de brug weer volledig open worden gesteld.
Kijk voor een volledig overzicht van alle stremmingen op de website van het Watersportverbond.
Nieuws
Stremmingen in mei
Ga je in mei het water op? Bekijk hier de stremmingen!
lees verder >>
Zon, wind en veel enthousiasme bij de Q-Cup promo
lees verder >>
Bouw NTC Scheveningen gestart
lees verder >>