Menu
Zeilen
Motorboot
In de regio
Nieuws
Inhoud
Kano
Boardsports
Topzeilen
Stuur door naar je vrienden
Schrijf je in en ontvang
Deel via social media
Colofon
Watersportverbond Magazine
Uitgever: Watersportverbond
Magazine management: Marijn Stokker
Eindredactie: Lise van Zuilekom
Redactie: Lieke Beukema, Anke Haadsma, Denise Leeuwenburg
Adres
Orteliuslaan 1041
3528 BE Utrecht
030 - 7077500
Vormgeving en techniek: PublicRevolution.com
Met medewerking van
Leden en medewerkers Watersportverbond
Afmelden
Wens je het Online Magazine niet langer te ontvangen?
Laat het ons weten via
communicatie@
watersportverbond.nl.
Sluiten
Sluiten
Met de boot over de snelweg
Advies en ingenieursbureau Witteveen + Bos is sinds enkele jaren actief bezig met de ontwikkeling van de Boat Conveyor in het Apeldoornse Kanaal over de A50. Het uiteindelijke doel is om het Apeldoornse Kanaal van Hattem tot aan Dieren weer volledig beschikbaar te maken voor de recreatievaart. De Boat Conveyor moet de oplossing worden om obstakels en niveauverschillen te passeren en zo een groter recreatie vaargebied realiseren.
De Boat Conveyor is gebaseerd op de lopende banden uit de transportsector.
Twee banden, die zich aanpassen aan de romp van de boot, zorgen er binnen 8 minuten voor dat passage plaatsvind. Het plan is om de elektromotoren aan te drijven met zon- en windenergie. Dit leidt er toe dat de Boat Conveyor klimaatneutraal is. Er wordt nog onderzocht of de energie die bij de afdaling wordt opgewekt, kan worden opgeslagen.
De Boat Conveyor zal volautomatisch draaien en boten tot 20 meter over de snelweg laten passeren.
Het project om de Boat Conveyor te ontwikkelen is een samenwerking van de gemeente Apeldoorn en Ede, advies en ingenieursbureau Witteveen+Bos, Leisurelands B.V. en de Europese unie. De Boat Conveyor moet een eenvoudige constructie worden, waar naast boten ook wandelaars, fietsers en de fauna gebruik van kunnen maken. De gemeente Apeldoorn heeft op dit moment niet genoeg geld om de begrote €13,8mln. volledig te investeren en vanwege de grote mate van innovatie verwachten de betrokken partijen een subsidie van Europese fondsen.
De realisatie van de Boat Conveyor is een eenvoudige oplossing voor het passeren van obstakels en niveauverschillen. De geringe constructie en de klimaatneutrale werking moeten ervoor zorgen dat de natuur minimaal wordt belast. De Boat Conveyor is een aanmerkelijk goedkoper alternatief dan schutsluizen en scheepsliften. Welke kostbaar zijn in realisatie, bediening en onderhoud. Het nieuwe systeem zorgt ervoor dat het Apeldoornse Kanaal van Hattem tot Dieren volledig bevaarbaar wordt voor de recreatievaart en dat Apeldoorn weer op de kaart komt.
Of de Boat Conveyor ook daadwerkelijk een innovatief idee is, moet nog blijken. De Gemeente Apeldoorn heeft nog veel werk te verrichten om alle inwoners te overtuigen. Tot nu toe lopen de reactie’s ver uiteen. Dat Apeldoorn beter op de kaart komt en het Apeldoornse kanaal volledig bevaarbaar wordt voor de recreatievaart, zijn grote pluspunten. Echter, inwoners en watersporters vragen zich af, wat gebeurd er tijdens een storing, wie draait er op dat moment op voor de kosten? Daarnaast vinden de inwoners van de gemeente Apeldoorn de geschatte € 13,8 miljoen ‘weg gegooid geld’. Hebben veel mensen nog geen voorstelling bij een boot glijdend over de A50 en vinden zij dat de Boat Conveyor niet in de omgeving past.
Het zal nog vele jaren duren voor de het Apeldoornse kanaal van Hattem tot Dieren volledig bevaarbaar is en de A50 met de Boat Conveyor geen groot obstakel meer is. Het idee komt uit Canada, waar de Boat Conveyor inmiddels succesvol is.
Sluiten
Aluqua Abalone 28 heeft sexy uitstraling
Elk jaar wordt op de HISWA Amsterdam bootshow drie belangrijke prijzen in de watersport uitgereikt. Zeilboot van het jaar, product van het jaar en motorboot van het jaar. Vooraf nomineert de onafhankelijke jury vijf merken waar zij twee testdagen mee houden. Op deze dagen wordt bekeken welke merk de felbegeerde prijs verdiend.
Voor de motorboot van het jaar 2016 kwamen de volgende merken in aanmerking:
- Boarncruiser 12000 Elegance
- Lillebror 78
- Aluqa Abalone 28
- Spoker Saloon
- Super Lauwersmeer Evolve OC
De winnaar
Tijdens de openingsdag van de HISWA 2016 maakte de vakjury bekend dat de Aluqua Abalone 28 van Aluqa Exclusive Boats winnaar motorboot van het jaar 2016 is geworden.
“Een briljant afgewerkte boot met zeer goed uitgewerkte details en een sexy uitstraling. De boot is snel varend en heeft bovendien een heel mooie ankerconstructie,’’ aldus juryvoorzitter Martin de Jager.
Sluiten
Deze zomer van Kaag naar Kampen
In 2016 organiseert de Unie van Watertoeristen de traditionele zomertocht van 16 juli tot en met 25 juli. Deze toch vaart van de Kaag naar Kampen in enkele dagen en is geschikt voor beginnende vaarders.
De Unie van Watertoeristen is een vaarvereniging en is opgericht in 1929. Het doel is de belangen van haar leden voor de waterrecreatie te behartigen. De Unie bezit 5 terreinen en eilanden en heeft bij diverse jachthavens in Nederland steunpunten. Met ruim 960 leden is de vereniging een grote watersportorganisatie in Nederland.
De traditionele zomertocht verzamelt op 16 en 17 juli op het Kaageiland 'de Oude Kooi'. Op 18 juli vertrekt de tocht vanaf de Kaag en wordt op de Westeinder het unieke eiland 'de Kwakelakker' bezocht. Daarna wordt er via Amsterdam, Weesp en Muiden naar de randmeren gevaren. Daar worden Spakenburg, Elburg en Strand Horst bezocht. Het eindpunt is Kampen, op 25 juli.
De bedoeling is een ontspannen tocht te organiseren die geschikt is voor de beginnende vaarder. We passeren veel bruggen van 2.50 meter en eenvoudige sluizen. De inschrijving staat ook open voor schippers die geen lid zijn van de Unie. Ook is het mogelijk de tocht op eigen kiel, dus niet in het konvooi, mee te varen. De kosten voor deelname aan deze tocht bedragen circa € 295,- per schip met 2 opvarenden, (incl. deelnemerslijst, vaarreglement, routebeschrijving, diner, workshop sluisvaren en reünie). Niet leden betalen een toeslag voor liggelden. Het konvooi zal bestaan uit circa 12 schepen. Daarachter kunnen nog circa 10 deelnemers buiten het konvooi de tocht varen. Deze schepen varen zonder reserveringen en het inschrijfgeld is daardoor lager.
Interesse in deze prachtige en gezellige zomertoertocht? Stuur dan hier een email, onder vermelding van 'toezending inschrijfformulier zomertocht 2016'. Na inschrijving ontvang je het deelnameformulier, de deelnemerslijst, de vaarroute met data en de vaarregels. Inschrijven kan tot 14 april 2016.
Motorboot
Deze zomer van Kaag naar Kampen
Vaar mee met de traditionele zomertocht van de Unie van Watertoeristen.
Lees verder >>
Aluqua Abalone 28 heeft sexy uitstraling
Tijdens de HISWA is de prijs voor Motorboot van het Jaar uitgereikt.
Lees verder >>